پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 10472 16:15 1393/12/01
همه بانک ها می فروشند؛ “قوامین” می‌خرد

همه بانک ها می فروشند؛ “قوامین” می‌خرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
همه بانک ها می فروشند؛ “قوامین” می‌خرد

همه بانک ها می فروشند؛ “قوامین” می‌خرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

الهام حدادی - بانک قوامین به تازگی سهام شرکت رایان سایپا را که متعلق به شرکت سایپا بوده، خریداری کرده است.

این شرکت در زمینه ارائه خدمات پرداخت با استفاده از کارت های الکترونیکی هوشمند و نصب پایانه فروش و غیره فعالیت می کند.با وجودی که بنا بر اعلام بانک مرکزی مبنی بر محدود کردن بحث بنگاهداری بانک ها و این که تمام بانک های دولتی و خصوصی باید شرکت های تابعه خود و اموال مازاد خود را واگذار کنند خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که بانک قوامین به جای فروش در حال خرید شرکت‌های جدید است.

بسته سیاستی نظارتی شبکه بانکی کشور در سال 87 با رویکرد کاهش نرخ تورم و روان سازی توسعه اقتصادی در حالی ابلاغ شده بود که در ماده 27 آن، بانک‌ها از هرگونه بنگاه داری منع شده اند و به شبکه بانکی اعلام شده است که تا پایان این سال نسبت به فروش دارایی‌های ثابت و شرکت های وابسته و تابعه و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری اقدام کنند. بانک مرکزی برای سال 93 نیزدر ادامه همان مصوبه به بانک ها ابلاغ کرد که تا سقف 40 درصد سرمایه پایه خود حق شرکت داری دارند وملزم به فروش هستند. اما به نظر می‌رسد که بعضی بانک ها الزامی برای اجرای این قانون احساس نمی‌کنند. بانک قوامین به تازگی سهام شرکت رایان سایپا را که متعلق به شرکت سایپا بوده، خریداری کرده است. این شرکت در زمینه ارائه خدمات پرداخت با استفاده از کارت های الکترونیکی هوشمند و نصب پایانه فروش و غیره فعالیت می کند. این در حالی است که سرمایه گذاری‌های بانک قوامین در سال‌های اخیر به ویژه در حوزه ساختمان و مسکن، این بانک را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است. کما اینکه گفته می‌شود به علت رکود در بازار مسکن و خواب سرمایه‌های بانک قوامین، این بانک مجبور به بالا بردن نرخ سود سپرده‌های خود شده است.

بنابرابلاغیه بانک مرکزی بانک ها مجازند تنها 40درصد از سرمایه پایه خود را سهام شرکت های تابعه را داشته باشند و طبق این قانون بانک ها موظف شده اند 60 درصد سهام خود را در شرکت های تابعه واگذار کنند و بانک ها دیگر مجاز به خرید سهام جدید نیستند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |