پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 160579 14:29 1400/08/16
همه آنچه درباره پروژه «جی نف» باید بدانیم

همه آنچه درباره پروژه «جی نف» باید بدانیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
همه آنچه درباره پروژه «جی نف» باید بدانیم

همه آنچه درباره پروژه «جی نف» باید بدانیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمد رحیمی- معاون دفتر ارتباطات شرکت ملی پست- «جی نف» یک پایگاه داده اطلاعاتی است و آدرس تمام ساختمان‌ها و واحدهای مکانی موجود در شهرها و روستاهای کشور را «استانداردسازی» و «ژئوکد» می‌کند.

«استاندارد سازی» یعنی اینکه یک آدرس تنها از یک مسیر شناخته می‌شود و امکان مشابه سازی و سوء‌استفاده از بین می‌رود و همچنین صحت سنجی و راستی آزمایی می‌گردد. علاوه بر این، اطلاعات محل مثل مختصات کوچه، بن بست، مقدار جمعیت کوچه، شعب برق و گاز و سایر اطلاعات را می‌توان از این کد آدرس به دست آورد و در مواقع اضطراری استفاده کرد.

«ژئوکد» هم به این معنی است که آدرس های استاندارد شده به همراه مختصات مرتبط به عنوان یک داده روی نقشه قرار می گیرد تا امکان گزارش گیری از اطلاعات مختلف روی نقشه فراهم شود.

به عنوان مثال براساس این داده‌ها می‌توان فهمید مشتریان یک بانک یا یک مرکز خرید بیشتر در چه موقعیتی هستند و بیشترین خدمات درخواستی آنها چیست تا براساس آن بهترین خدمات را با صرف انرژی کمتر ارایه داد. یا در یک محله حادثه‌ای رخ می‌دهد و با استفاده از پایگاه داده جی نف می‌توان فهمید که چند ساختمان، چند واحد مسکونی، چه مقدار جمعیت و ... در آنجا وجود دارد و براساس آن خدمات امدادی انجام خواهد شد.

*مهمترین کاربردها:

بهبود تجارت- بسیاری از کسب و کارها برای ارتباط با تامین کنندگان، مشتریان و سایر کسب و کارها بر روی پایگاه داده‌های آدرس تکیه می کنند. کاربردهای GNAF در کسب و کار شامل تایید آدرس، کاهش دوباره کاری و شناسایی مسیرهای مناسب تر برای تحویل خدمات و کالاهاست.

جلوگیری از جرم و جنایت - GNAF به سازمانها این امکان را می دهد تا به کمک بررسی صحت آدرسهای ارائه شده توسط مراجعین، از تقلب هویت و یا اعلام و درج آدرسهای جعلی جلوگیری نمایند.

پاسخهای اورژانسی- پاسخ سریع به حادثه، بستگی به دانستن دقیق آدرس و مختصات و مشخصات محدوده آن دارد.

ناوبری- GNAF در تعداد فزاینده‌ای از وب سایتها، تلفنهای همراه و محصولات ناوبری شخصی به منظور تعیین دقیق آدرسهای مورد استفاده قرار گرفته است. این هوشمندی مکانی، امکان اتصال بین خدمات دیگر مانند برنامه ریزی سفر و تامین اطلاعات نقاط توریستی و مورد توجه را فراهم می نماید.

ارتقاء سیاستگذاری- GNAF به سازمانهای دولتی و همچنین نهادهای برنامه‌ریز و تصمیم‌گیرنده این امکان را می دهد تا تجزیه و تحلیل دقیقتری از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و جمعیتی به انجام رسانند.

اکنون 60 میلیون آدرس کد شده در سراسر کشور وجود دارد که روی پایگاه داده جی نف قرار گرفته است و شش سازمان همکار برای تهیه لایه‌های مختلف اطلاعاتی نقشه کشور در این پروژه نقش آفرینی می‌کنند.

بنیاد مسکن در بخش روستایی، سازمان نقشه‌برداری در تهیه نقشه نقاط مرکزی، سازمان جغرافیایی ارتش در تهیه نقشه نقاط مرزی کشور، وزارت کشور در تهیه مرزهای شهری و استانی، وزارت راه و شهرسازی در تهیه نقشه مربوط به جاده‌های بین‌شهری و شهرداری هم در تهیه لایه معابر، محلات، نام‌گذاری معابر و پلاک‌گذاری ساختمان‌ها همکاری می‌کنند و مردم از طریق سایت https://gnaf.post.ir می‌توانند آدرس خودشان را در آن جستجو و اطلاعات کدپستی را دریافت کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |