شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14058 14:09 1394/04/20
همه‌ صنعت برق در انحصار دولت است

همه‌ صنعت برق در انحصار دولت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
همه‌ صنعت برق در انحصار دولت است

همه‌ صنعت برق در انحصار دولت است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت نیرو خواستار عرض اندام بخش خصوصی شد

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

مدیرکل دفتر توسعه صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو گفت: با ورود بخش خصوصی به صادرات برق، بازار صادرات برق و انرژی رونق بیشتری می‌گیرد.

بهرام نظام‌الملکی با بیان اینکه در حال حاضر 95 پروژه آب و برق به ارزش حدود 6 میلیارد و 618 میلیون دلار توسط شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور در دست اجرا است، اظهار داشت: از این تعداد، 40 پروژه در بخش آب و آبفا و 55 پروژه در بخش برق در دست اجرا است.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و نقش صادرات برق در متغیرهای اقتصادی نظیر اشتغال، رشد اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری و تاثیراتی که بر سایر بخش‌های کشور خواهد گذاشت، گفت: شیوه قیمت‌گذاری گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها برای صادرات برق، یک مقوله ملی است و لازم است از نگاه اقتصاد کلان به مسائل صنعت برق توجه شود، زیرا دستیابی به این هدف مستلزم واگذاری وظیفه قیمت‌گذاری، به کمیته‌ای متشکل از وزارتخانه‌های حوزه اقتصادی و صنعت و معدن است.

وی در خصوص سهم صادرات برق توسط بخش خصوصی اظهار داشت: شرکت توانیر متولی خرید تضمینی برق از نیروگاه‌ها است و شرکت‌های خصوصی موظفند برق تولیدی خود را به توانیر بفروشند.

وی ادامه داد: صادرات برق کشور به عهده شرکت توانیر بوده و به دلیل وجود مشکلاتی همچون مسائل مالی و کمبود امکانات و بسترهای فنی صدور برق، صادرات توسط بخش خصوصی انجام نمی‌شود، لذا سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه صادرات برق هزینه‌ای انجام نمی‌دهد.

نظام الملکی میزان صادرات برق به کشورهای همسایه را 2 درصد ذکر نموده و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: بایستی به مقوله صادرات برق توجه بیشتری شود و هر ساله نیز به میزان صادرات برق افزوده شود.

وی نقش بخش خصوصی را در صنعت برق بسیار حساس دانست و اضافه کرد: چنانچه بخش خصوصی وارد کار صادرات برق شود، چون این بخش به دنبال منافع بیشتر است، لذا با احداث نیروگاه‌های با راندمان بالا و ایجاد شبکه‌های جدید مشتریان خوبی را یافته و به رونق بازار صادرات برق کمک شایانی خواهد کرد.

وی ادامه داد: درحال حاضر همه چیز در انحصار دولت بوده و به همین خاطر کارها به کندی انجام می‌شود، بنابراین وزارت نیرو باید بستری را فراهم نماید تا بخش خصوصی وارد کار صادرات برق شود.

مدیرکل دفتر توسعه و صادرات و خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو با اشاره به اینکه وجود بخش خصوصی در کارها یکی از عوامل موثر موفقیت است، اظهار داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هدف از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات مردمی در اقتصاد کشور بود که متاسفانه حق این سیاست‌ها به‌خوبی ادا نشد.

نظام‌الملکی با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی به حوزه صادرات برق افزود: در پایان سال 93 وزیرنیرو طی ابلاغیه‌ای اعلام کردند که از توان بخش خصوصی برای احداث نیروگاه به منظور صادرات برق استفاده شود و زمانی‌که بخش خصوصی مبادرت به احداث نیروگاه نمود مجوز داشته باشد تا 50 درصد برق تولیدی خود را صادر نماید.

وی در ادامه به پایگاه خبری وزارت نیرو بیان داشت: از زمان صدور ابلاغیه مذکور یعنی از اسفند 93 تاکنون 17 هزار و 500 مگاوات تقاضای احداث ظرفیت نیروگاهی توسط بخش خصوصی ثبت شده و چنانچه بخش خصوصی وارد این کار شود، میزان صادرات برق به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

مدیرکل دفتر توسعه و صادرات و خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو تاکید کرد: در زمان حاضر کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به برق ما نیاز دارند.

وی اضافه کرد: آنچه که در تمام کشورها وجود دارد، این است که در عرصه برق کشور برای جلوگیری از خاموشی‌ها و داشتن برق پایدار باید ظرفیت نیروگاهی حدود 30 درصد بیش از مصرف برق کشور وجود داشته باشد و چنانچه مبادلات برقی با کشورهای همسایه داشته باشیم و این مبادلات در زمان پیک مصرف نیز ادامه داشته باشد، ذخیره تولید به کمتر از 10 درصد تقلیل می‌یابد و حدود 20درصد سرمایه‌گذاری کمتر برای این کار انجام خواهد گرفت.

نظام‌الملکی درخصوص قراردادهای جدید صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه آب و برق گفت: هم‌اکنون 39 پروژه در بخش آب و فاضلاب و 14 پروژه در بخش برق در حال مذاکره است تا در صورت توافق به شرکت‌های ایرانی واگذار شود.

وی اظهار داشت: 95 پروژه توسط شرکت‌های توانمند ایرانی در خارج از کشور دردست اجرا است که 40 پروژه دربخش آب و آب و فاضلاب و 55 پروژه دربخش برق اجرایی خواهد شد.

وی اعتبار پروژه‌های در حال اجرای شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور را 6 میلیارد و 618 میلیون دلار ذکر کرد و خاطرنشان کرد: در کشورهای آذربایجان، الجزایر، ازبکستان، بولیوی، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، سودان، سوریه،‌ عراق، عمان، غنا، کنیا، لبنان، نیجریه، نیجر، ونزوئلا، اتیوپی، ارمنستان، آفریقای جنوبی، افغانستان، امارات متحده عربی و سریلانکا نیز پروژه‌هایی در حال اجرا و یا مذاکره است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |