چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13755 13:23 1394/04/08
هلندی ها هم در صف مشتاقان پتروشیمی ایران قرار گرفتند

هلندی ها هم در صف مشتاقان پتروشیمی ایران قرار گرفتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هلندی ها هم در صف مشتاقان پتروشیمی ایران قرار گرفتند

هلندی ها هم در صف مشتاقان پتروشیمی ایران قرار گرفتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پس از گذشتن آلمانها از دیوار تحریم

اروپایی ها با هدف تحکیم جایگاه در دوران پساتحریم، از هم اکنون رقابت بر سر بازار ایران را شروع کرده و تمایل دارند که از طریق تامین دانش فنی و فناوری واحدهای پتروشیمی، جای پای محکمی در ایران برای خود بیابند.

تا چندی پیش شرکت های اروپایی، هیات هایی را به صورت محرمانه به ایران اعزام کرده و مذاکراتی را در خصوص همکاری در دوران پساتحریم انجام می دادند، اما مدتی است که این گفت وگوها جنبه علنی یافته و حتی صحبت از عقد قرارداد و همکاری رسمی می شود.

در این میان، صنعت پتروشیمی، جذابیتی خاص برای شرکت های اروپایی داشته و مذاکرات فشرده ای میان نمایندگان این شرکت ها و ذینفعان صنعت پتروشیمی کشورمان انجام شده است.

هنوز مدت زیادی از همکاری شرکت آلمانی بازل برای تامین دانش فنی واحدهای پتروشیمی کشورمان نگذشته بود که حال صحبت از حضور هلندی ها در این صنعت می شود.

در این راستا، احمدرضا اشتری مدیرعامل پتروشیمی کرمانشاه از مشارکت با یک شرکت معتبر هلندی خبر می دهد و می گوید: از دانش فنی و فناوری جدید استامی کربن STAMICARBON، هلند در فاز دوم این پتروشیمی استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان می کند: در این زمینه با شرکت هلندی قرارداد خرید لیسانس امضا و روش واگذاری احداث این کارخانه، مهندسی، خرید، ساخت، اجرا و راه اندازی صورت جداگانه (E+P+C) انتخاب شده است.

روز گذشته نیز یک مسوول پتروشیمی بروجن از همکاری با شرکت بازل آلمان خبر داده و اظهار داشته بود: این شرکت قصد دارد از فناوری و دانش فنی این شرکت معتبر آلمانی استفاده کند.

شرکت بازل آلمان که از معتبرترین و بزرگترین شرکت های فعال پتروشیمی دنیا است، قصد دارد فناوری و دانش فنی یکی از واحدهای پتروشیمی ایران را به ارزش بیش از 300 میلیون دلار تامین کند و مذاکرات مربوط به آن نیز انجام شده است.

در واقع مزیتهای بی نظیر صنعت پتروشیمی ایران باعث شده که سرمایه گذاران خارجی و به ویژه اروپایی ها تمایل فراوانی برای حضور درطرح های پتروشیمی کشورمان داشته باشند و حتی در زمانی که تحریم ها هنوز به طور رسمی لغو نشده، قراردادهایی را نیز امضا کنند.

در ماه های اخیر چندین هیات نفتی اروپایی که بخش عمده ای از آنها در حوزه صنعت پتروشیمی فعالیت دارند، به ایران سفر کرده و مذاکراتی را با مقامات کشورمان انجام داده اند.

هرچند اغلب این شرکت، حضور خود در ایران را به رفع تحریم ها مشروط کرده اند، اما تعدادی از آنها در انتظار رفع تحریم ها ننشسته و مشارکت خود را وارد فاز عملیاتی و اجرایی کرده اند.

در حال حاضر ظرفیت تولید ٦٠ میلیون تنی تولید محصولات پتروشیمی در کشور وجود دارد که با تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام، ظرفیت تولید آنها به 120 میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین با کلنگ زنی واحدهایی که طراحی آنها انجام شده است نیز ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به 180 میلیون تن در سال خواهد رسید.

وجود مخازن بزرگ گازی و خوراک فراوان، دسترسی به منابع آبی در سواحل جنوبی و قرار گرفتن در کنار مسیرهای حمل و نقل دریایی از جمله مزیت هایی هستند که ایران را به مکانی جذاب برای سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی تبدیل می کند.

به دنبال توافق ژنو میان ایران و 1+5 در سال 1392 بخشی از تحریم های یپش پای صنعت پتروشیمی برداشته و زمینه حضور شرکت های خارجی در ایران تسهیل شد، اما تداوم تحریم های مالی و بانکی مانع گسترش همکاری های بین المللی در صنعت پتروشیمی شده است.

پیش بینی می شود که با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها، موانع پیش روی صنعت پتروشیمی برداشته شده و جهش جدیدی در صنعت پتروشیمی ایران رخ دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |