پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 196996 17:51 1401/07/09
هزینه انتقال نفت با خط لوله یک پنجم نفتکش

هزینه انتقال نفت با خط لوله یک پنجم نفتکش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هزینه انتقال نفت با خط لوله یک پنجم نفتکش

هزینه انتقال نفت با خط لوله یک پنجم نفتکش

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت  مطرح کرد

قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌شود

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، ارسلان رحیمی ،مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۴۰ هزار کیلومتر در کل کشور خط لوله وظیفه انتقال نفت و فراورده را ار مبادی تولید به عهده دارند، اظهار داشت: سال گذشته ۱۲۸ میلیارد لیتر انتقال نفت و فراورده صورت گرفته که برای این حجم از محموله باید ۴۳۰۰ میلیون نفتکش ۳۰ هزار لیتری تردد می کرد.

وی هزینه انتقال با خط لوله را لیتری ۳۰ تومان و یک پنجم نفتکش عنوان کرد و افزود: انتقال با خط لوله بدون خطرات جاده ای و آلودگی محیط زیست است.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه چنانچه خط دچار مشکل شود، مجبوریم آن را متوقف کنیم.

وی در پاسخ به ایلنا درباره سرقت از خطوط گفت: با افزایش قیمت فراورده و نفت خام سرقت از خطوط یکی از دغدغه‌های ما در سطح کلان کشور است، چراکه علاوه بر مسائل اقتصادی، مخاطرات زیست محیطی و جانی در پی دارد.

رحیمی با بیان اینکه افزایش قیمت منجر به زیاد شدن انشعاب‌های غیرمجاز شده است، خاطرنشان کرد: قبلا سالانه ۲ مورد سرقت داشتیم اکنون ده‌ها برابر شده به طوری که هفته‌ای یک مورد انشعاب داریم ولی با اقداماتی که انجام می‌شود، اکثر انشعابات و تعرضات به سرعت کشف می‌شود.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات و پایش خط به سرعت نسبت به کشف انشعابات غیرمجاز اقدام می کنیم.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با بیان اینکه سرقت از خطوط برای ما هزینه دارد و مسایل اجتماعی ایجاد می کند، گفت: بعضا سارقان نمی توانند انشعاب را کنترل کنند و مواد نفتی در محیط قرار گرفته و مشکلات الایندگی ایجاد می کند

وی افزود: علاوه بر موضوعات یاد شده جان افراد است، در سیرجان۲ نفر و در رفسنجان یک نفر نتوانستند خط را کنترل کنند و جان خود را از دست دادند.

رحیمی در ادامه بیان داشت: در داخل شرکت و خارج از آن تفاهم‌نامه هایی منعقد شده از جمله پیگ انشعاب که در مرحله تست است، ساخت تجهیزات سخت افزاری که براحتی سرقت را کشف و حدود تقریبی محل را نشان می دهد. علاوه بر این استفاده از فیبر نوری در  دانشگاه شریف به صورت پایلوت انجام شد، همچنین تفاهم‌نامه ای با شرکت دانش بنیان منعقد شده که قرار بر این است که انشعاب یابی بررسی شود.

وی با اشاره به بیشترین تعرضات به خطوط گفت: بیشترین برداشت و تعرض در منطقه خلیج فارس خط ۲۶ اینچ و خط ۱۰ اینچ نزدیک پالایشگاه و بندر شهید رجایی و باهنر است، همچنین هفته گذشته در منطقه جنوب شرق کشور یک مورد بوده است، اطراف تهران، شمال شرق کشور و همچنین در بردسیر کرمانشاه در دو ماه گذشته ۲ بار سرقت اتفاق افتاده است.

وی یادآور شد: بیشترین دستبرد به فراورده ها بخصوص گازوییل صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره برنامه توسعه خطوط لوله در کشور گفت: در حال حاضر خط بندرعباس-رفسنجان به طول 468 کیلومتر در حال انجام است، خط سبزاب-شازند و تبریز-خوی- ارومیه در حال نهایی شدن است، خط شازند-ری به طول 292 کیلومتر اجرا و با فراورده پر شده، خط سبزاب به طول 125 کیلومتر پیشرفت خوبی داشته است.

وی ادامه داد: پروژه آتی تابش و پارس هر کدام به ترتیب به طول 918 و 400 کیلومتر در حال اجرا است، پروژه گوره-جاسک انجام شده، خط عسلویه به بندرعباس به شرکت واگذار خواهد شد.

رحیمی همچنین با اشاره به پروژه خط گوره-جاسک بیان داشت: این پروژه ملی بوده، اگرچه هزینه داشته باید تکمیل شود،نظر بر این بود که با بررسی کاملتری انجام شود، پروژه نواقصی دارد که شرکت ملی نفت و متن به جد پیگیر آن هستند.

وی در ادامه بیان داشت: طی 6 ماه اول سال گذشته 33 میلیارد لیتر نفت و 30 میلیارد لیتر فراورده انتقال دادیم امسال این رقم در مورد نفت به 34.5 میلیارد لیتر و فراورده به 31.7 میلیارد لیتر رسیده است. یعنی 186 میلیون لیتر نفت و 170 میلیون لیتر فراورده در روز انتقال داده می شود.

رحیمی درباره متوسط عمر خطوط گفت: متوسط عمر خطوط لوله نفت 32 سال و فراورده 35 سال است در حالی که این رقم در دنیا 30 سال است. اگر خطوط درست نگهداری شود عمر آنها اضافه می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |