جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 129562 19:45 1399/10/29
هزینه اتاق اصناف ایران روزانه 178 میلیون تومان برآورد شد / اتاق پر خرج

هزینه اتاق اصناف ایران روزانه 178 میلیون تومان برآورد شد / اتاق پر خرج

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هزینه اتاق اصناف ایران روزانه 178 میلیون تومان برآورد شد / اتاق پر خرج

هزینه اتاق اصناف ایران روزانه 178 میلیون تومان برآورد شد / اتاق پر خرج

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

لایحه بودجه پیشنهادی اولین سال قرن پانزدهم عالی ترین نهاد صنفی کشور در حالی امروز برای تصویب در اجلاسیه آنلاین این مجموعه به رأی گذاشته می شود که ابهامات زیادی به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در حالی که برای تهیه لایحه بودجه اتاق اصناف ایران مراحلی چون تصویب در کمیسیون تخصصی و هیأت رئیسه پشت سرگذاشته شود و در نهایت با جزئیات در اختیار اعضای اجلاسیه قرارگیرد تا در فرصتی 15 روزه آن را بررسی و ایرادات در اجلاسیه مطرح و پس از رفع آنها بودجه سالانه تصویب شود، اما گویا این لایحه عجولانه و بدون پشت سرگذاشتن بسیاری از مراحل به دست اعضاء رسیده است.

در حالیکه برای تصویب بودجه سال 1399 نیز لایحه با حواشی همراه بود و مقرر شده بود بدون هماهنگی های لازم لایحه بودجه در اجلاس مطرح شود که با ورود رسانه ها به موضوع اجلاسیه لغو شد.

حال پس از گذشت یک سال و در حالیکه بودجه جدید برای اولین سالا قرن جدید تدوین شده، متاسفانه اتاق اصناف ایران همان مسیر قبلی را پیش گرفته و در حالیکه چند روزی به اجلاسیه باقی نمانده بود، چند برگی خلاصه از لایحه بودجه سال 1400 را برای اعضای اجلاسیه ارسال کرده است که البته بخش مهمی از آن مقایسه بودجه های سال های گذشته است و تنها یک برگ آن پیش بینی بودجه سال آینده عالی ترین نهاد صنفی کشور است و این در حالی است که علاوه برکمیسیون تخصصی مالی، چندین مشاور از اتاق اصناف ایران یا به عبارتی از جیب اصناف کشور حقوق دریافت می کنند برای رتق و فتق امور مالی و نتیجه آن لایحه ای یک صفحه ای برای بودجه اتاقی است که صیانت از حقوق قریب به 3 میلیون واحد صنفی کشور را بر عهده دارد.

براساس لایحه ارائه شده به اعضای اجلاسیه اتاق اصناف ایران، پیش بینی درآمد دوازدهه امسال 45 میلیارد و 661 میلیون تومان و هزینه 12 ماهه امسال 40 میلیارد و 574 میلیون تومان اعلام شده است.

این در حالی است که درآمد بودجه سال 1400 اتاق اصناف ایران 65 میلیارد و 132 میلیون تومان پیش بینی شده و جالب آنکه هزینه های سال آینده نیز همین عدد است و این در حالی است که سال 1400 آخرین سال فعالیت این دوره هیات رئیسه است و سال 1401 با برگزاری انتخابات هیأت رئیسه تغییر خواهد کرد.

در بودجه سال 1399 هزینه های پرسنلی و حق حضورها 11 میلیارد و 257 میلیون تومان اعلام شده و برای سال 1400 این بهش از هزینه 15 میلیارد و 381 میلیون تومان پیش بینی شده است.

نکته قابل تأمل اینکه حق حضورها که مربوط به اعضای هیات رئیسه و اعضای اجلاسیه است با حقوق کارمندان در یک ردیف اعلام شده است و این عدم شفافیت سؤال برانگیز است.

با در نظر گرفته پرداخت دو ماه عیدی به هر یک از کارکنان اتاق ماهانه به طور میانگین 805 میلیون و 357 هزار تومان حقوق در این مجموعه پرداخت می شود و در حالیکه برخی منابع اعلام کرده اند که مجموعه دریافتی ماهانه 7 عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران ماهانه 160 میلیون تومان است، ماهانه حدود 645 میلیون تومان حقوق پرداخت می شود.

این رقم به حدود 70 نفر کارکنان اتاق و 25 نفر کارکنان کمیسیون ها پرداخت می شود و لازم به ذکر است که حقوق پرسنل این مجموعه براساس مصوبات شورای عالی کار و برپایه حداقل ها است.

این در حالی است این رقم با رشد 34 درصدی برای سال آینده به عدد 15 میلیارد و 381 میلیون تومان رسیده است.

علاوه براین هزینه های ادرای و عملیاتی اتاق ایران در دوازده ماهه 1399، 14 میلیارد و 244 میلیون تومان اعلام شده و برای سال آینده با رشد 67 درصدی این عددبه 23 میلیارد 841 میلیون رسیده است.

نکته قابل توجه اینکه در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا اجلاسیه های اتاق اصناف ایران برگزار نشد و اعضای اجلاسیه بابت حضور در جلسات و کمیسیون ها دریافتی قابل توجهی نداشته اند.

 از سویی در لایحه بودجه ارائه شده برای هر دو سال 1399 و 1400، جزئیاتی ارائه نشده نشده و مشخص نیست هزینه های عملیاتی که در قالب مجموعه ها بخش عمده آن را حقوق پرسنل تشکیل می دهد، در کدام محل هزینه شده که عددی فراتر از هزینه اعلام شده برای پرداختی ها است.

براساس پیش بینی بودجه سال 1400، اتاق اصناف ایران روزانه 178 میلیون تومان هزینه دارد.

این لایحه بودجه در حالی تهیه شده است که دو نفر از اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران تقریبا در تمامی ادوار فعالیت شورای اصناف کشور و پس از آن دو دوره فعالیت اتاق اصناف ایران در رأس این مجموعه حضور داشته و با بودجه نویسی و مدیرت این مجموعه بیگانه نیستند.

از سویی باید به این مهم اشاره کرد که در تنظیم لایحه بودجه اتاق اصناف ایران دبیر و خزانه دار هیأت رئیسه، رئیس و نائب رئیس کمیسیون مالی و همچنین دبیرکل بیشترین نقش را دارند.

لازم به ذکر است در دوره اول فعالیت اتاق اصناف ایران، که بودجه، درآمدها و هزینه ها شفاف و بدون حاشیه بود و همواره تراز درآمد به طور چشمگیری بر هزینه ها برتری داشت، حواشی زیادی برای رئیس وقت اتاق ایجاد کرده و در مسیر فعالیت وی سنگ اندازی می کردند، حال آنکه امروز شاهد آن هستیم که به چنین لایحه بودجه ای که نه جزئیات درآمدهای آن و نه جزئیات هزینه های آن شفاف نیست هیچ اعتراضی حداقل در رسانه ها از سوی اعضای اجلاسیه مطرح نمی شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |