شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 117970 20:36 1399/08/11
هراس از سقوط بورس و کوچ سرمایه ها به سمت مسکن

هراس از سقوط بورس و کوچ سرمایه ها به سمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هراس از سقوط بورس و کوچ سرمایه ها به سمت مسکن

هراس از سقوط بورس و کوچ سرمایه ها به سمت مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی دلایل افزایش قیمت اوراق مسکن و تاثیر آن بر بازار در گفتگو با تحلیل‌گر بازار سرمایه

مهناز اسماعیلی-روز شنبه، گزارشی درباره افزایش قیمت اوراق تهسیلات مسکن منتشر شد که نشان می داد سرمایه ای که از سایر بازارهای مالی خارج شده است، وارد بازار مسکن خواهد شد و بار دیگر قیمت مسکن افزایش خواهد یافت.

در همین رابطه خبرنگار جهان اقتصاد با مرتضی عقیلی، تحلیل‌گر بازار سرمایه به گفتگو پرداخت.

مرتضی عقیلی درباره اوراق تسهیلات مسکن گفت: از آنجایی که برای دریافت وام مسکن از بانک مسکن می بایست سپرده ای نزد بانک به مدت تعیین شده داشت تا مراحل اداری دریافت وام به جریان افتد و همه افراد این سپرده را نزد بانک ندارند، راهکاری جایگزین برای این سپرده گذاری در نزد بانک پیش بینی شده است. افرادی که برای دریافت وام عجله دارند باید امتیاز دریافت وام را از سپرده گذاران قبلی بخرند. یک نوع از این امتیازها اوراق تسهیلات مسکن یا تسه است.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: خرید و فروش این اوراق در زمان افزایش تقاضا برای مسکن و همچنین افزایش مبلغ وام مسکن، افزایش می یابد. از طرف دیگر، زمانی که بازار اوراق بهادار کم بازده و پرریسک تر می شود، چشم انداز سرمایه گذاری در بازار مسکن بهبود یافته و نیاز به دریافت وام مسکن برای خرید مسکن افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به مشاهده بازار نزولی در بورس اوراق بهادار و افزایش ترس سرمایه گذاران، بازده انتظاری بازار مسکن افزایش می یابد، تصریح کرد: از طرفی با خروج پول از بازار بورس و سرریز شدن این سرمایه نقدی در بازارهای موازی ازجمله مسکن و املاک پیش بینی تحرکات سریع در بازار مسکن و افزایش قیمت ها دور از انتظار نخواهد بود. سرمایه های کمتر و همچنین دلالان فرصت طلب نیز در بازار اوراق مربوطه وارد می شوند و باعث افزایش قیمت تسه می شوند.

عقیلی با یادآوری این موضوع که باید توجه داشت افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تاثیر موثری بر ایجاد روند صعودی بر قیمت مسکن و رشد کاذب قیمت در مسکن خواهد داشت، اظهار کرد: اینگونه افزایش قیمت ها فقط به واسطه سفته بازی در اوراق و به تعاقب آن بر بازار مسکن است. در نتیجه شاهد افزایش اجاره بها و همچنین افزایش بها در قیمت مسکن خواهیم بود. که به خودی خود بر تورم بیشتر در سطح کلان جامعه دامن می زند و یکی از زمینه سازهای اصلی در تشکیل حباب قیمتی در بازار بورس، به خصوص در گروه ساختمانی ها خواهد شد.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه درباره تاثیر افزایش اوراق تسهیلات مسکن بر بازار گفت: اوراق تسهیلات مسکن پشتوانه ای مطمئن برای دریافت کنندگان وام مسکن است و با افزایش بهای این اوراق بهای تمام شده دریافت کنندگان وام افزایش می یابد. نظر به شرایط حاضر اقتصاد و فشار تورم بر معیشت خانوار، چه در زمان خرید و چه در زمان رهن واجاره واحد مسکونی، هزینه زیادی را بر خانواده متحمل خواهد کرد. لذا ایجاد شرایط تورمی در اوراق تسهیلات مسکن فقط بار هزینه ها برای مصرف کنندگان کم درآمد را افزایش خواهد داد.

وی در پایان با ارائه راهکاری برای رسیدن به قیمت منصفانه برای این اوراق اذعان کرد: اوراق تسهیلات مسکن در زمره اوراق چند منظوره قیمتی است که محل امن تری برای سرمایه گذارن ریسک گریز است و تاثیر مستقیم بر قیمت مسکن دارد و خود متاثر از شرایط کلی بازار بورس و در خلاف جهت شاخص کل در حرکت است. از آنجایی که این اوراق نقش تعیین کننده در بازار مسکن دارد سیاست قیمت گذاری در شورای عالی اقتصاد در این بازه زمانی می تواند در قیمت گذاری های آتی و تعیین قیمت منصفانه راهگشا باشد و برای تامین رضایت سرمایه گذارن عمده در این بخش از تشکیل صندوق های سرمایه گذاری در مسکن و املاک زیر نظر بانک مسکن وسایر بانک ها و موسسات مالی  کمک گرفت .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |