پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 119437 20:45 1399/08/21
هدف نهایی؛ کوتاه کردن دست سفته بازان از بازار مسکن

هدف نهایی؛ کوتاه کردن دست سفته بازان از بازار مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هدف نهایی؛ کوتاه کردن دست سفته بازان از بازار مسکن

هدف نهایی؛ کوتاه کردن دست سفته بازان از بازار مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

طرح مسکنی مجلس در گفتگوی جهان اقتصاد با عضو کمیسیون عمران بررسی شد

مهناز اسماعیلی-با افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، یکی از مهمترین مطالبات مردم از مجلس، بحث مسکن است. مسکن به عنوان لکوموتیو اقتصاد کشور است و اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور حل و فصل شود باید به بحث مسکن توجه ویژه داشته باشیم. اقشار محروم جامعه در بحث مسکن دچار مشکلات اساسی هستند و خانه دار شدن برای اقشار متوسط و پایین جامعه تبدیل به رؤیا شده است. مسکن مهر مشکلات بسیاری از مردم را حل کرد اما طرح جهش تولید و تأمین مسکن با طرح مسکن مهر تفاوت‌هایی دارد و در این طرح قرار نیست دولت مسکن بسازد، بلکه دولت باید ریل گذاری کند تا بخش خصوصی خانه بسازند.

قرار است از ظرفیت زمین هایی که در حریم شهرها وجود دارد، برای تولید مسکن استفاده شودو این طرح برای مسکن محرومان و مستضعفان است.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با مجتبی یوسفی، از اعضای کمیسیون عمران مجلس به گفتگو پرداخت.

مجتبی یوسفی درباره طرح دو فوریتی جهش تامین و تولید مسکن دو ماه پیش در مجلس مطرح شد، گفت: این طرح پس از تصویب وارد کمیسیون عمران شد و در حال حاضر در نوبت رسیدگی قرار دارد تا به قانون تبدیل شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در این طرح به دو موضوع حمایت از ساخت و برنامه ریزی های بلندمدت و به بخش انتهایی زنجیره تولید مسکن پرداخته شده است، تصریح کرد: تولید مسکن نیازمند سیاستگذاری بلندمدت است و در کشورهایی که در بخش مسکن موفق هستند دیده می شود که طی یک یا دو دهه برنامه ریزی، مسئله کمبود مسکن حل شده است.

وی ادامه داد: ما هم با مذاکره با انبوه سازان به دنبال فراهم کردن تسهیلات و منابع ارزان قیمت برای حل این موضوع هستیم.در 9 ماه گذشته، قیمت مسکن 150 درصد افزایش قیمت داشته، به طوری که حتی رهن و اجاره هم برای عده ای تبدیل به آرزو شده است. دلیل این امر هم دوره 6 ساله وزارت آقای آخوندی بود که اعتقادی به تولید مسکن نداشت و هیچ کدام از طرح هایی که در این زمینه ارائه داد، به جایی نرسید.

یوسفی افزود: در انتهای زنجیره هم ما به دنبال طرح هایی هستیم که دست سفته بازان را از مسکن کوتاه کنیم و به همین منظور طرح های مالیاتی از جمله طرح دریافت مالیات از خانه های خالی، مالیات بر معاملات مکرر، دریافت مالیات از زمین های بایر را ارائه داده ایم. البته انبوه سازان را مستثنی کرده ایم.

وی با انتقاد از اینکه ما به اصلاح قوانین مالیاتی نیاز داریم چراکه پایه های دریافت مالیات در کشور ما اشتباه است، گفت: در همه جای دنیا از دلالان مالیات دریافت می شود، در حالی که در ایران از بخش تولید مالیات گرفته می شود. در صورتی که مالیات باید بر مبنای سرمایه باشد و نه تولید.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش مجلس اظهار کرد: مجلس یازدهم به عنوان نهاد قانون گذار و ناظر، اقدام به تصویب طرح هایی از جمله طرح جهش تولید و تامین مسکن کرده است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم به زودی تصویب می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح های کلانی مثل طرح جهش تولید و تامین مسکن نیازمند همگرایی همه بخش های دولتی و خصوصی هستند، گفت: در دو ماه گذشته ما هفته ای دو تا سه جلسه با نمایندگان بخش خصوصی و انبوه سازان، وزیر راه و شهرسازی و مرکز پژوهش های مجلس داشتیم تا به توافقی بر سر این طرح برسیم چراکه جامعه هدف مردم هستند و در هر حال باید منافع آنها را در نظر گرفت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |