جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13495 13:33 1394/03/31
هدر‌رفت منابع آب در قیاس با اروپا چهار برابر بیشتر است

هدر‌رفت منابع آب در قیاس با اروپا چهار برابر بیشتر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هدر‌رفت منابع آب در قیاس با اروپا چهار برابر بیشتر است

هدر‌رفت منابع آب در قیاس با اروپا چهار برابر بیشتر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سرانه مصرف آب در کشور 250 متر مکعب و در تهران 350 متر مکعب است که حدود دو برابر سرانه جهانی است؛ علاوه بر این طبق گفته مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان هدر‌رفت منابع آبی کشور در قیاس با کشور‌های اروپایی پیشرفته چهار برابر بیشتر است که عمده این معضل باید توسط دولت برطرف شود.

علیرضا ‌الماسوندی، مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت‌و‌گو با ایسنا، رفع معضلات آبی در کشور را بسته به تلاش مردم در امر صرفه‌جویی و اهتمام دولت در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری عنوان و اظهار کرد: اگرچه صرفه‌جویی و اقدامات کوچک مردم در بهینه سازی مصرف آب می‌تواند موثر باشد اما مهره اصلی و محرک در این زمینه تنها سرمایه‌گذاری‌های دولت است.

وی یکی دیگر از راه‌های بهبود وضعیت آبی کشور را ساماندهی دولت در بخش شبکه‌های آب‌رسانی دانست و افزود: با توجه به اینکه در حال ‌حاضر به دلیل نداشتن شبکه‌های آبی مناسب ایران چهار برابر بیش‌تر از کشورهای اروپایی هدر رفت آب دارد لازم و ضروریست که دولت در این حوزه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهد.

الماسوندی با بیان اینکه در کشور‌های مدرن تنها پنج درصد هدر‌رفت آب از طریق شبکه‌ها صورت می‌گیرد گفت: اینکه آب کشور به دلیل این مساله از بین برود منطقی نیست لذا باید دولت اهتمام ویژه‌ای به این امر داشته باشد.

این کارشناس ارشد حوزه آب با بیان اینکه در 15 سال اخیر میزان خشکسالی در کشور افزایش و بارندگی به ویژه در ارتفاعات کاهش یافته است، گفت:دولت باید با ایجاد هماهنگی با وزارت صنعت در کاهش مصرف جریان آب نقش ایفا کند چرا که در حال حاضر در اکثر کشور‌های دنیا هم در حوزه کشاورزی و هم در شبکه‌های خانگی توانسته‌اند با ایجاد فناوری‌هایی میزان مصرف آب را یک سوم کاهش دهند.

مدیرعامل سابق شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه باید از روش‌های مدرن و موثر در کاهش جریان آب استفاده شود، اظهار کرد: این مساله تنها مربوط به مصارف خانگی نمی‌شود به همین دلیل دولت نیز باید در مراکز عمومی تمهیدات لازم را در این مورد بیاندیشد.

وی ادامه داد : باید در تمامی مراکز عمومی و حتی فضاهای خانگی از شیرآلات دارای حسگر استفاده شود چراکه متاسفانه شیرآلات اهرمی پس از چند سال استفاده در قطع جریان دچار مشکل می‌شوند و به طور مداوم آب از آن‌ها چکه می‌کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |