جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12390 14:15 1394/02/14
هاشمی رفسنجانی:  شرایط ایجاب می کند هوشیار باشیم

هاشمی رفسنجانی: شرایط ایجاب می کند هوشیار باشیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هاشمی رفسنجانی:  شرایط ایجاب می کند هوشیار باشیم

هاشمی رفسنجانی: شرایط ایجاب می کند هوشیار باشیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در شرایط فعلی ایران تنها لنگر مطمئن منطقه است که می تواند نقش اساسی در حفظ و ثبات آن ایفا کند، گفت: آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به دنبال تجزیه کشورهای منطقه است.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت مقام استاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تشریح اوضاع منطقه و جهان پرداخت و افزود: این روزها شرایط منطقه، جهان و کشورمان در وضعی است که باید بسیار هوشیار باشیم.

وی با بیان این که وضعیت دنیا به گونه ای که آمریکایی ها، اروپایی ها و به طور کلی استعمار و استکبار می خواسته، نشده است گفت: از همین رو آن ها تفکراتشان را به شکل دیگری هدایت کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که یک کشور قوی، نیرومند و بزرگ در منطقه به نفع آن ها نیست به خصوص اگر این کشور آزادمنش و بر روی پایه گذاری های صحیح باشد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ناآرامی های سال های اخیر عراق، سوریه و یمن اشاره کرد و ادامه داد: کشور مصر نیز که قبلا دژی در مقابل اسراییل بود دچار مشکل شده، پاکستان هم در داخل خودش گرفتار است، کنگره آمریکا برای رسیدن به اهداف گفته شده از سال ها پیش طرحی داشتند تا منطقه را به کشورهای کوچک تقسیم کنند.

هاشمی رفسنجانی به سابقه تجزیه کشورهای منطقه در زمان امپراطوری عثمانی اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته نیز غربی ها با طرح های خود، امپراطوری عثمانی را به کشورهای کوچک تجزیه کردند اما ایران تا حدی دست نخورده ماند، همان کشورهای کوچک الان بزرگ و نیرومند شده و جمعیت آن ها بیشتر شده است از همین رو استکبار دوباره به فکر تجزیه آن ها افتاده است.

وی یادآور شد: در روزهای اخیر صحبت هایی از تبدیل کشور سوریه، عراق و یمن به کشورهای کوچک تر علنی شده و این که از ایران حرفی زده نشده به دلیل این است که ایران کشوری مستحکم است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به سخنان مقام معظم رهبری در نام گذاری سال جاری به عنوان سال همدلی و همزبانی گفت: در این شرایط ما به عنوان نیروهای انقلاب اسلامی تکلیف داریم همدلی و همزبانی را حفظ کنیم و نگذاریم جامعه ما دچار تشتت شود.

هاشمی رفسنجانی در عین حال وجود تفکرات مختلف و حتی نارضایتی را از امور طبیعی جامعه برشمرد و افزود: با وجود تمام اختلافات و تفکرات مختلف ما باید آن قدر هوشیار باشیم که وحدت کشور و اتحاد و همدلی را به عنوان یک نیاز واقعی حفظ کنیم و خودمان باعث تفرقه در جامعه نشویم به خصوص در سالی که انتخابات را در پیش رو داریم.

هاشمی رفسنجانی به فراز و نشیب های جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از انقلاب تا کنون اشاره کرد و ادامه داد: عبور ما از تمام این مسایل و مشکلات به دلیل حمایت مردم بوده است و این پایگاه بدون حضور جدی مردم و استحکام رابطه دولت و ملت، مردم و مسوولان به خوبی نمی تواند عمل کند.

وی همراهی 98 درصدی مردم با جمهوری اسلامی و امام راحل (ره) را دلیل پیروزی انقلاب خواند و گفت: این که ما توانستیم در سال های ابتدای انقلاب بر شورش هایی که هرکدام از آن ها می توانست هر کشوری را از پای درآورد غلبه کنیم به خاطر حمایت اکثریت قاطع مردم از انقلاب و رهبری استوار امام خمینی(ره) بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در سال های جنگ هم کشور ما به تنهایی در مقابل شرق و غرب ایستادگی کرد و توانستیم با وحدت و حضور مردم از خطرات عبور کنیم و هم در میدان جنگ و هم در میدان سیاست پیروز شویم و سازمان ملل ما را طلبکار و مظلوم جنگ معرفی کرد؛ هرچند هنوز 100 میلیارد دلار غرامت تعیین شده هنوز به کشور ما پرداخت نشده است.

هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: نصرت ما در این سال ها به خاطر اتحاد، مبارزه، صبر، مقاومت بی نظیر، تمسک به اهل بیت(ع) و قرآن و اسلام به دست آمده است و هیچ درسی بهتر از این نیست.

**کنگره آمریکا و لابی اسراییل مهم ترین مزاحم و مخالف مذاکرات هسته ای/در داخل برای مذاکره کنندگان مزاحمت ایجاد نکنیم

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از یک استبداد مطلق که تحت حمایت مطلق شرق و غرب بود عبور کرده و هرچند الان درگیر مسایل تحریم هستیم اما باید بدانیم که عبور از گردنه تحریم، از گردنه جنگ سخت تر نیست و در این شرایط ، مهم ترین کار این است که ما در داخل کشور با هم همراه باشیم.

وی به مذاکرات بین المللی ایران در موضوعات هسته ای اشاره کرد و گفت: دولت، مبارزه جدی را در این راه آغاز کرده و اکثر کشورهای دنیا فهمیده اند که منطق ما در مسایل هسته ای، منطق جنگ نیست بلکه منطق صلح است و استفاده صلح آمیز را دنبال می کنیم البته این کار مزاحمان زیادی هم دارد.

هاشمی رفسنجانی از کنگره آمریکا و لابی اسرائیل به عنوان مهم ترین مزاحمان و مخالفان مذاکرات هسته ای ایران یاد کرد و افزود: در این شرایط نباید در داخل برای افرادی که مذاکره می کنند مزاحمت ایجاد کنیم بلکه باید همدل و همراه آنان باشیم البته این معنای آن نیست که نظرهای مخالف نادیده گرفته شود بلکه باید منطق حاکم باشد تا از دل این اختلاف نظرها، مسایل اجتماعی حل شود.

وی ادامه داد: با آزادی، ادب، اطمینان دادن به دیگران که فضای برخورد منطق و تفکر است، می توانیم جمع خودمان را حفظ کنیم و اگر شرایط تحریم حل نشد، ادامه خواهیم داد و اگر حل شد باید دید که چگونه طرح های نیمه تمام و بیکاری جوانان به ویژه تحصیل کرده ها را در مسیر توسعه کشور حل و فصل کنیم.

**بیکاری و تورم مشکل واقعی کشور/نشاط سیاسی را از مردم نگیریم

هاشمی رفسنجانی با بیان این که مشکلات واقعی کشور، بیکاری و تورم است، تاکید کرد: بیکاری و تورم که حقیقتا بیش از تحمل مردم طبقات متوسط به پایین است مشکلات واقعی کشور هستند چراکه فساد از این ها بیرون می آید و خانواده ها متضرر و مایوس می شوند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از استادان، طلاب و دانشگاهیان خواست موقعیت کشور، منطقه و جهان را برای مردم و نسل جوان توضیح دهند و تاکید کرد: البته نباید نشاط سیاسی را از مردم بگیریم و آن ها را نگران کنیم و بدانیم که عبور از مشکلات، آمادگی خدمت به مردم می خواهد.

**نقش شهید مطهری در روشنگری و تشکیل شورای انقلاب

هاشمی رفسنجانی بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع معلم و بزرگداشت شهید مطهری اختصاص داد و گفت: اولین چیزی که خداوند بعد از خلقت انسان مطرح می کند امر آموزش است و استعداد علم آموزی تا ابد در وجود بشر گذاشته شده است.

وی ضمن تاکید بر جایگاه رفیع معلم به مشکلات اخیر کشور اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه مشکلاتی در کشور داریم که باید به زودی حل شوند و به خاطر همین مشکلات، شاهد اعتراضات معلمان هستیم که آن ها به جای حضور در کلاس درس، طلب حق می کنند و البته این موضوع، حق آن هاست و وظیفه ماست که مشکلات معلمان را پیگیری کنیم.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: مهم ترین وظیفه ما در حکومت اسلامی این است که مقام شایسته معلم را آن طور که هست مراعات کنیم و اگر چنین کنیم می توانیم سرآمد دانش جهان باشیم.

هاشمی رفسنجانی از شهید مطهری به عنوان یکی از نخبگان تاریخی علمی و اسلامی کشور یاد کرد وگفت: بدون اغراق، وی هم عالم و عارف و هم فیلسوف و فقیهی بسیار بزرگ بود و از طرفی مسایل اجتماعی را به خوبی می شناخت و آن ها را تحلیل می کرد.

وی ضمن یادآوری مبارزات شهید مطهری علیه استبداد در سال های قبل از انقلاب بیان داشت: در سال های مبارزه، یک تقسیم بندی نانوشته داشتیم و کارها را تقسیم کردیم که شهید مطهری مسوولیت تبیین بنیان های فکری و اسلامی و پیوند نسل دانشگاهی و مراکز دینی را برعهده داشت، شهیدان آیت الله بهشتی و باهنر و مرحوم گل زاده غفوری نیز در بخش آموزش و پرورش و نوشتن کتاب های دینی را عهده دار شدند و من و آیت الله خامنه ای هم هدایت بخش تهاجمی را برعهده گرفتیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: شهید مطهری دو بار قبل از انقلاب در عراق و فرانسه به دیدار امام راحل (ره) رفتند و ماموریت های مهمی همچون تشریح اوضاع داخل و گرفتن رهنمود و پایه گذاری شورای انقلاب را انجام دادند و نهایتا حکم تشکیل این شورا را از حضرت امام(ره) گرفتند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |