جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 121653 18:21 1399/09/05
نیم سال گذشت؛مجلس یازدهم مرهم کدام زخم جامعه شده است

نیم سال گذشت؛مجلس یازدهم مرهم کدام زخم جامعه شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نیم سال گذشت؛مجلس یازدهم مرهم کدام زخم جامعه شده است

نیم سال گذشت؛مجلس یازدهم مرهم کدام زخم جامعه شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سجاد بهزادي-دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی-مجلس يازدهم يك هشتم از عمر خود را سپري كرد.مجلسی كه در آن اصلاح طلبان با رد صلاحيت گسترده روبرو شدند و با مشارکت ۱۸ تا ۲۰درصدی مردم تهران و در سطح کشور با مشارکت ۴۰درصدی روی کارآمد. به عبارتي ساده تر، واقعیت این است که دست کم این مجلس نماینده ۸۰ درصد مردم تهران و ۶۰درصد مردم ایران نیست و نمی‌تواند به درستی مدعی باشد نمایندگی اکثریت جامعه را در اختیار دارد.

اكنون شش ماه از عملكرد مجلس يازدهم را به نظاره نشسته ايم.مجلسي كه بيشتر با افكاري نزديك به جبهه پايداري و اصول گرايي و بر وعده هاي سروسامان دادن به وضعيت معيشتي در داخل و استكبار ستيزي در خارج تمركز داشته است.نمايندگان در اين نيم سال طرح اصلاح قانون انتخابات ، شفافیت آرا نمایندگان و يك طرح معیشتی براي طبقه فقيرجامعه را در دستور كار خود قرار دادند كه هيچ كدام به نتيجه نهايي نرسيد و دستاورد ملموسی تاكنون نداشته است.البته عطش استيضاح رئيس جمهور يكي از مهم ترين دل خواسته هاي نمايندگان مجلس يازدهم بود.گويي از حسن روحاني دل خوني دارند.اين را در طعنه ها و تندروی هایی كه در اين مدت در رسانه ها منتشر شده است مي توان فهميد.اول براي رئيس جمهور شعر سرايي كردند وبعد حتی سخن از اعدام او به میان آمد! شعرخوانی يك نماینده مجلس برای رئیس‌جمهوراين چنين بود: وطن با تو شده سبز و بهاری/ گرانی گشته از کشور فراری/ فقط یک کار مانده‌ ای حسن جان / خلیج فارس را گندم بکاری...! سخن رهبری اندکی از تندروي های نمایندگان کاست و مدتي از فضاي تنش آلود فاصله افتاد.

اکنون نگرانی بسیاری از توسعه طلبان و ترقی خواهان جامعه این است که عملکرد شش ماهه مجلس یازدهم نکند «مشتی شود نمونه خروار!» اگر اینگونه باشد با فضای جدید سیاسی و انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا فرصت سوزی های بیشتر در آینده شاهد خواهیم بود.اگر چه به نظر می رسد دیگر مجلس آنچنان «در راس امور» نباشد که مانع تحولات مهم بین المللی در ایران باشد اما یک مجلس ناتوان می تواند نقش سرعت گیر و عاملی مزاحم در معادلات کلان را بازی کند.

درشش ماهی که گذشت مجلس یازدهم از خود ، پویایی و اثربخشی ملموسی در معادلات سیاسی و معیشتی جامعه نشان نداد به طوری که یکی از نمایندگان مجلس اخیرا گفته بود «متاسفانه مجلس مرده است. ما نمایندگان زمانی که می‌خواستیم به آقای قالیباف برای ریاست مجلس رای دهیم، این شرط را عنوان کردیم که شما مجلس را زنده کنید ولی می‌بینیم که امروز مجلس مرده است.از مجلس فقط یک ساختمان و ۲۹۰ نماینده مانده است و هیچ اثربخشی از سوی نمایندگان دیده نمی‌شود.»

در شش ماهی که از عمر مجلس یازدهم گذشت به نظر می رسد قالیباف نیز صحن مجلس را با مناظره‌های انتخاباتی اشتباه گرفته است و در حال تصویرسازی برای انتخابات ریاست‌جمهوری است و همچنان روحانی را رقیب خود می داند.

اکنون در آستانه رویکرد جدید غرب به پرونده هسته ای ایران و«برجام» هستیم و در دولت، نیم خیزی، برای مذاکره به امید برداشتن تحریم ها برداشته شده است.

اما قالیباف در دیدار اخیر خود با سفیر ترکیه در تهران گفت «پایه‌های اقتصاد داخلی ایران در شرایط تحریم محکم‌تر شد.» این نگاه رئیس مجلس به اقتصاد کشور در حالی است که تنها دو روز بعد از این اظهارات در جایی دیگر وضعیت معیشتی جامعه را آنقدر سخت توصیف کرده بود، که به گفته او «پدران شرمسار خانواده ها» هستند.این تناقض گویی ها ، نگرانی ها را نسبت به عملکرد آینده مجلس بیشتر کرده است.

هنوز مدت زیادی از عمر مجلسی که توصیف «انقلابی» بر آن رفته ، مانده است و اگر در بر همین پاشنه بچرخد این مجلس بیش از آن که عامل توسعه باشد مانع توسعه خواهد بود و مرهمی برای زخم های کهنه جامعه نخواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |