پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 8523 15:55 1393/10/12
نیم درصد هدیه احمدی نژاد نیاز مسکن ۸ کلانشهر را پاسخ می دهد!

نیم درصد هدیه احمدی نژاد نیاز مسکن ۸ کلانشهر را پاسخ می دهد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نیم درصد هدیه احمدی نژاد نیاز مسکن ۸ کلانشهر را پاسخ می دهد!

نیم درصد هدیه احمدی نژاد نیاز مسکن ۸ کلانشهر را پاسخ می دهد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهدی زاهدی: تابستان ۱۳۹۰ هنگامی که یکی از غریب ترین اظهارات عجیب رییس دولت وقت با عنوان "اهدای ۱۰۰۰ متر زمین به هر ایرانی " ثبت شد، عده ای از موافقان طرح های جنجالی احمدی نژاد در حمایت از چنین طرحی بدون استناد به دلایل و ومدارک، آن را گام مهمی در جهت تقسیم عادلانه زمین کشور و حتی پایان بحران مسکن در کشور دانستند.

حال و پس از گذشت تنها ۳ سال از آن روز رویایی رییس دولت دهم، یکی از معاونان وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم می گوید: ۲۵ هزار هکتار زمین مسکونی برای اجرای برنامه های مسکن تا سال ۱۴۰۵ نیاز داریم.

محمد پژمان معتقد است: این مقدار، نیاز خالص زمین مسکونی است که فقط در ۸ کلان شهر مورد احتیاج است.

با این اوصاف می توان اینگونه به موضوع نگاه کرد که در طرح معروف احمدی نژاد قرار بود حدود ۷۵ میلیارد مترمربع در اختیار مردم قرار گیرد و نیاز اعلام شده برای ۸ کلانشهر در حال حاضر حدود ۲۵۰ میلیون متر مربع است پس می توان نتیجه گرفت که درصورت به کارگیری تنها کمتر از نیم درصد از آنچه احمدی نژاد قرار بود به مردم ایران ببخشد، نیاز ۸ کلانشهر کشور به زمین برای ساختن سرپناه پاسخ داده می شود.

همین حساب و کتاب ساده عمق تخیلی بودن طرح "هدیه زمین" رییس دولت های نهم و دهم را آشکار می کند.

البته در همان زمان هم بسیاری از کارشناسان معتقد بودند طرح اعلام شده برای تغییر فضای سنگین سیاسی حاکم بر کشور عنوان شده است و رییس دولت از این طریق سعی در انحراف افکار عمومی دارد.

۸۰ درصد از نیاز مسکن در ۸ کلانشهر

با تمام این اوصاف اما آنچه واقعیت امروز از زبان معاون وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم است نیاز مبرم به زمین برای ساخت و ساز به ویژه در کلانشهرهاست.

محمد پژمان در گفتگو با مهر با اشاره به نیاز به ۲۵ هزارهکتار زمین برای اجرای برنامه‌های دولت تا سال ۱۴۰۵، گفت: ۸۰ درصد از نیاز مسکن در ۸ کلانشهر کشور است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از نیاز مسکن هم در این شهرها وجود دارد، بیان کرد: این آمار خالص زمین مورد نیاز ما است اما دولت توان تامین همه این مقدار زمین را ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در برخی از شهرها زمین ندارد و در برخی از شهرها هم زمین در اختیار بخش خصوصی و یا سایر سازمان ها است، اظهار داشت: ما حداکثر ۴۰ درصد از نیاز را مورد نیاز بخش مسکن را می توانیم از زمین های دولتی تامین کنیم.

پژمان با اشاره به اینکه در ۸ کلان شهر مشهد، تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، کرج و قم این زمین ها مورد نیاز است، افزود: بیشترین نیاز به مسکن هم در این شهرها وجود دارد، بنابراین برای حل مشکل زمین باید تمهیداتی را به کار ببریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |