پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 122389 19:13 1399/09/10
نیمه اول ۲۰۲۱، دنیایی متفاوت برای اوپک و غیراوپکی ها

نیمه اول ۲۰۲۱، دنیایی متفاوت برای اوپک و غیراوپکی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نیمه اول ۲۰۲۱، دنیایی متفاوت برای اوپک و غیراوپکی ها

نیمه اول ۲۰۲۱، دنیایی متفاوت برای اوپک و غیراوپکی ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با جهان اقتصاد

کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس با توجه به احولات بازار نفت در دوازدهمین روز ماه آوریل ۲۰۲۰ تصمیم گرفتند تولید روزانه نفت خود را ۱۰ میلیون بشکه کاهش دهند در همین راستا چهار منبع از کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس اعلام کردند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه پس از دور نخست مذاکرات هنوز نتوانسته‌اند درباره برنامه عرضه نفت اوپک پلاس برای سال ۲۰۲۱ به اتفاق نظر برسند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان همان موقع اعلام کرد که کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک پلاس مثل آمریکا و کانادا هم متعهد شده‌اند برای متوازن‌ کردن بازار نفت با اوپک پلاس همکاری کنند تا مجموع کاهش تولید کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس و کشورهای خارج از این ائتلاف به روزانه ۱۹ میلیون بشکه برسد.

بر اساس برنامه اولیه و سه مرحله‌ای توافق کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس، تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک قرار بود کاهش تولید کنونی خود را از ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۲ میلیون بشکه در روز تسهیل کند، در حالی که موج دوم شیوع ویروس کرونا سبب کاهش تقاضای سوخت در سراسر جهان شده است.

اوپک پلاس هم‌اکنون روزانه ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه - معادل ۸ درصد تقاضای جهانی - از تولید نفت خود می‌کاهد و این ائتلاف در حال بررسی تمدید این کاهش تولید در ماه‌های نخست ۲۰۲۱ است.

رایزنی‌های مقدماتی روز گذشته وزیران عربستان سعودی و روسیه، درباره مدت زمان تمدید کاهش تولید به نتیجه نرسید و منابع گفته‌اند که گفت‌وگوهای فعلی بر تمدید کاهش تولید به‌مدت سه تا چهار ماه یا افزایش تدریجی تولید متمرکز است.

در همین زمینه، فریدون برکشلی، رییس دفتر مطالعات انرژی وین در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد : دینامیسم قیمت در آستانه اجلاس ها بالا است و اخبار مثبت در مورد واکسن های نسل جدید کرونا هم به تقویت طرف تقاضا کمک کرده است .

 وی با اشاره به اینکه اجلاس‌های ۳۰نوامبر و یک دسامبر اوپک پلاس و اوپک بسیار مهم هستند گفت: احتمالا شرایط کنونی برای ادامه روند کاهش تولید 7.7 ، برای ۳ ماهه اول و شایدم دوم ۲۰۲۱ تمدید شود.

وی با اشاره به بلاتکلیف بودن نفت شیل با آمدن بایدن، خاطرنشان کرد: سیاست های زیست محیطی بایدن نفت شیل را در حالت نامعلومی قرار داده و بی تاثیر در تصمیم اوپک پلاس نیست .

رییس دفتر مطالعات انرژی وین با بیان اینکه فاکتورهای مختلفی، بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار می دهند گفت: موضوع مهم دیگر شکاف در بازار شرق سوئز و غرب سوئز هست و تقاضا تماما به سمت آسیا متوجه است که عمدتا نفت سنگین مصرف می کنند و در غرب تقاضایی نیست، لذا عملا حالا دو اوپک داریم؛ اوپک به مقصد شرق و اوپک به مقصد غرب، اما یک سازمان باید همه را مدیریت کند.

وی خاطرنشان کرد: نیمه اول ۲۰۲۱ برای اوپک ،غیر اوپک و بازار جهانی نفت، ورود به دنیای متفاوتی است و سازمان باید خودش را با واقعیت های تازه و مهمی وفق دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |