پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4303 15:29 1393/05/18
نگاه‌تان به مجلس تمسخرآميز نباشد!

نگاه‌تان به مجلس تمسخرآميز نباشد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نگاه‌تان به مجلس تمسخرآميز نباشد!

نگاه‌تان به مجلس تمسخرآميز نباشد!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


رييس مجلس شوراي اسلامي گفت که نبايد نگاه رسانه‌ها به مجلس به عنوان پايگاه مهم جمهوريت تمسخرآميز باشد.
به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در مراسمي که روز شنبه به مناسبت روز خبرنگار در مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، اظهار کرد: مجلس رکن اساسي در جمهوريت کشور و نهادي است که بايد همه از آن صيانت کنند، قطعا مساله جمهوريت يک موضوع تفنني نيست و اين امر براي مردم‌سالاري ديني رکن مهمي به حساب مي‌آيد لذا اگر نهاد جمهوريت در کشور خسران ببيند همه خسارات مي‌بينند و اين مربوط به اين خط و آن خط نيست.
وي افزود: گاهي به خاطر برخي اختلاف‌نظرهاي سياسي، کليت مجلس تخريب مي‌شود يا مورد تمسخر قرار مي‌گيرد که اين امر به نفع هيچ کس نيست.
رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: مثلا در بحث ساپورت سوالي در حوزه فرهنگي مطرح شد و اگرچه لزومي نبود تصاويري در اين زمينه پخش شود اما اين امر به مجرايي براي تمسخر تبديل شد،در اين باره فيلم درستي کرده‌اند و تصاويري رويش گذاشتند در حاليکه اين به نفع نهاد مجلس نيست، ممکن است ايرادي به يک نفر وجود داشته باشد اما نمي‌توان کليت نهادي که پايگاه جمهوريت است را مورد تمسخر قرار داد.
لاريجاني ادامه داد: يا در مورد موضوع وازکتومي، مراد طراحان طرح اين بود که قانون قبلي تحديد مواليد لغو شود و چيزهايي هم به آن اضافه کردند اما ماجرايي درست کردند که اگر کسي از باروري جلوگيري کند او را به زندان مي‌برند، در اين مسائل مهم است که حقيقت موضوع مشخص شود.
وي اضافه کرد: همچنين ممکن است نماينده‌اي در نگارش طرحي کلمه‌اي را به اشتباه نوشته باشد، اين اتفاق براي همه ممکن است رخ دهد اما نگاه ما به مجلس به عنوان پايگاه مهم جمهوريت نبايد تمسخرآميز باشد، اين براي هر مجلسي اشکال دارد، نبايد با نهادهاي مهم اينطور برخورد کرد، رسانه‌ها هم مي‌توانند در اين زمينه موثر باشند، مثلا گاهي نوع بيان شما مي‌تواند شرايط را معقول کند.
رييس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنراني خود در جمع خبرنگاران پارلماني اظهار کرد: انتظار من اين است که شما اهالي رسانه در هر فعل رسانه‌اي که انجام مي‌دهيد تصويري از شرايط بين‌المللي، منطقه‌اي و داخلي را در نظر داشته باشيد زيرا مهم است که ما از چه زاويه‌اي پديده‌هاي رسانه‌اي را رصد مي‌کنيم، فضاي کشور اقتضاء مي‌کند اهالي رسانه با مجموع مختصاتي که در آن قرار داريم نگاه مسئوليت‌شناسانه‌اي داشته باشند.
لاريجاني با اشاره به وجود اشکالاتي در فرهنگ عمومي در زمينه قانون‌گرايي، خاطرنشان کرد: ما نمي‌توانيم توسعه را در کشور به وجود بياوريم يا گامي در جهت عدالت برداريم جز اينکه جامعه را مقيد به قانونگرايي کنيم.
وي با تاکيد بر لزوم پايبندي دولت و مجلس به اولويت‌هاي مهم کشور، اظهار کرد: از رسانه‌ها که رکن مهم جمهوريت هستند انتظار مي‌رود اولويت‌ها را مورد توجه قرار دهند، اگر منصفانه به صحنه نيازهاي کشور نگاه شود عقل متعارف مي‌پذيرد که مهم‌ترين مساله کشور نابساماني اقتصادي است اما اين موضوع در رسانه‌ها اولويت نيست و از نظر افکار عمومي آنچه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود با نيازهاي جامعه فاصله دارد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مشاجرات سياسي در اولويت کار رسانه‌ها قرار دارد، گفت: اين نگاه درستي نيست و نمي‌توان با اين شرايط باري را از دوش کشور برداشت زيرا ما جز معطوف شدن اراده‌ها به اين سمت راهي نداريم.
لاريجاني با بيان اينکه در مجلس مسائل زيادي در بعد نظارت و تقنين به حوزه اقتصاد اختصاص دارد، گفت: لازم است اين موضوع برجسته شود، توضيح داده شود و نگاه‌ها به اولويت اصلي کشور معطوف شود.
وي با اشاره به نياز به وفاق در کشور، تصريح کرد: دامن زدن به اختلاف کار سختي نيست اما تقريب عقايد نيازمند تلاش بسياري است اگرچه اين موضوع جزء مسائل مهم قرار نگرفته و ما تنها مي‌خواهيم اختلافات را زياد کنيم.
رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: مجموع شرايط کشور و مسائل پيراموني و بين‌المللي اقتضا مي‌کند مسائل را با ديد همگرايي بيشتر ببينيم. مثلا در مجلس آراي مختلفي وجود دارد و مي‌توان آن را به سمت اختلاف بيشتر يا وفاق بيشتر برد. البته وجود نظرات مختلف ذات است اما تبديل آن به اختلاف عميق حرکت مطلوبي نيست.
لاريجاني همچنين خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه مي‌توانند کمک کنند که فرهنگ همگرايي جايگزين شود.
وي در بخش ديگري از اظهاراتش با اشاره به حساسيت کار رسانه‌اي به سابقه رسانه‌اي خود نيز اشاره کرد و گفت: من حس مي‌کنم شما کار حساسي بر عهده داريد البته کار رسانه‌اي واقعا دلپذير و اثرگذار است اما بدون مشکل هم نيست.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شرايط بين‌المللي خاطرنشان کرد: گاهي در صحنه بين‌الملل با برخي مسائلي مواجه هستيم که خيلي ساده طرح مي‌شود در حاليکه ذات بعضي موضوعات پيچيده است و نياز به باز کردن ابعاد مختلف آن وجود دارد. مثلا آشفتگي منطقه از ليبي تا افغانستان، عراق، سوريه، لبنان و فلسطين در چند دهه اخير به اندازه الان نبوده و همين نشان مي‌دهد در مجموع طراحي‌هايي براي منطقه شده است اگرچه با دقت نظر و همفکري اين مشکلات قابل رفع است.
لاريجاني ادامه داد: مجموع عوامل صحنه بين‌الملل حکايت از طراحي وسيع‌تري دارد و مخصوصا شرايطي که در کشورهاي همسايه، عراق، سوريه و فلسطين به وجود آمده اقتضائاتي براي کار رسانه‌اي دارد.
وي با اشاره به وضعيت داخلي کشور، تصريح کرد: وضع اقتصادي به گونه‌اي است که جز با فکر جمعي سازماندهي نمي‌شود. مثلا حدود شش هزار روستا با تانکر آبرساني مي‌شوند يا مسائلي مثل فقر و بيکاري، سلامت، فرهنگ و آموزش مسائل کوچکي نيست و جز با پرشتاب شدن روند توسعه قابل حل نيست.
رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به محدوديت منابع کشور و صرف 85 درصد منابع براي بودجه‌ جاري، اظهار کرد: ما قدرت مانور زيادي نداريم و جز شتاب در توسعه راهي براي بهبود شرايط وجود ندارد چرا که مشکلات مهمي از نظر اقتصادي در کشور وجود دارد.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش در جمع خبرنگاران در مورد موضوع صيانت از خبرنگاران که توسط يکي از خبرنگاران پارلماني مطرح شد، گفت: خودتان در اين باره پيشنهاد بدهيد که اين موضوع را چطور مي‌توان محقق کرد. اگر راه‌حل قانوني مدنظرتان است اين موضوع را از مسير مجلس پيگيري مي‌کنيم.
وي در مورد محدوديت ديد خبرنگاران پارلماني در صحن مجلس نيز گفت: شايد بشود با جابجايي جايگاه خبرنگاران راه‌حلي براي اين موضوع پيدا کرد.
به گزارش ايسنا، رييس مجلس شوراي اسلامي پس از سخنراني خود در جمع خبرنگاران، از خبرنگاران حوزه پارلماني با اهداي لوحي تقدير کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |