جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 10492 15:32 1393/12/02
نکاتی جالب درباره جوایز اسکار ۲۰۱۵

نکاتی جالب درباره جوایز اسکار ۲۰۱۵

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نکاتی جالب درباره جوایز اسکار ۲۰۱۵

نکاتی جالب درباره جوایز اسکار ۲۰۱۵

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار در حالی ۲۲ فوریه (صبح دوشنبه ۴ اسفند) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود


که دو فیلم "بردمن" به کارگردانی آلخاندرو گونزالس ایناریتو و "هتل بزرگ بوداپست" ساخته وس اندرسن هر یک با نامزدی در ۹ بخش پیشتاز نامزدهای جوایز اسکار امسال هستند.
به گزارش هنرآنلاین در ادامه نگاهی داریم به ۱۷ نکته جالب درمورد جوایز این دوره آکادمی علوم و هنرهای سینمایی:
۱٫ مریل استریپ برای نوزدهمین بار نامزد دریافت جایزه اسکار است. او با موزیکال "در جنگل" در بخش بهترین بازیگر زن مکمل نامزد است و این فرصت را دارد که پس از فیلم‌های "کریمر علیه کریمر" در ۱۹۸۰ ، "انتخاب سوفی" در ۱۹۸۳ و "بانوی آهنین" در ۲۰۱۲ برای چهارمین بار برنده اسکار شود. به لحاظ تعداد نامزدی اسکار هیچ بازیگری، چه مرد، چه زن، به پای استریپ نمی‌رسد. کاترین هپبرن با ۱۲ نامزدی (۴ جایزه اسکار) و جک نیکلسن با ۱۲ نامزدی (۳ جایزه اسکار)، به لحاظ بیشترین تعداد نامزدی، پس از استریپ قرار دارند.
۲٫ برادلی کوپر برای بازی در "تک‌تیرانداز آمریکایی"‌ برای سومین سال پیاپی نامزد اسکار شده است. او دهمین بازیگر مرد تاریخ جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی است که پشت سر هم نامزد سه جایزه اسکار (یا بیشتر) می‌شود. کوپر با یک نامزدی دیگر می‌تواند به لحاظ تعداد نامزدی پشت سر هم، با مارلون براندو برابر شود. کوپر در ۲۰۱۲ برای "کتاب بارقه امید" در بخش بهترین بازیگر مرد و در ۲۰۱۳ برای "حقه‌بازی آمریکایی" در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد شد. آخرین بازیگری که سه بار پیاپی نامزد اسکار شد، رنی زلوگر (۳-۲۰۰۱) بود. پیش از او راسل کرو (۲۰۰۱-۱۹۹۹) به این موفقیت دست پیدا کرد.
۳٫ برادلی کوپر عملا در جوایز اسکار امسال دو نامزدی کسب کرده است. او در مقام یکی از تهیه‌کنندگان "تک‌تیرانداز آمریکایی" نیز شانس دریافت جایزه را دارد. "تک‌تیرانداز آمریکایی" یکی از هشت فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم است.
۴٫ الکساندر دپلا آهنگساز فرانسوی هم دو بار نامزد اسکار شده است، اما در یک بخش. او برای "هتل بزرگ بوداپست" و "بازی تقلید" در بخش بهترین موسیقی شانس دریافت جایزه را دارد. او پیش از این شش بار دیگر هم نامزد بوده، اما هنوز برنده نشده است. آخرین نفری که توانست در یک بخش دو نامزد اسکار به دست بیاورد، استیون سودربرگ بود که در ۲۰۰۰ برای "ارین براکوویچ" و "قاچاق" نامزد بخش بهترین کارگردانی شد و برای "قاچاق" اسکار بهترین فیلم را برد.
۵٫ ادوارد نورتن در دو فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم بازی کرده است: "بردمن" و "هتل بزرگ بوداپست". او برای "بردمن" نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل هم هست.
۶٫ تنها چهار بازیگر دیگر دو فیلم در میان نامزدهای اسکار دارند، اما هیچ‌کدام از این فیلم‌ها در بخش اسکار بهترین فیلم نامزد نیستند: ریس ویترسپون ("فساد ذاتی" و "وحشی"، اندی سرکیس ("سحرگاه سیاره میمون‌ها" و "هابیت: نبرد پنج ارتش")، مارک روفالو ("شروع دوباره" و "شکارچی روباه") و کریس پرات ("نگهبانان کهکشان" و "فیلم لگو").
۷٫ ادوارد نورتن و مارک روفالو هر دو پیش از این نقش هالک، ابرقهرمان مارول را بازی کرده‌اند. آن‌ها امسال در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل رقابت می‌کنند: روفالو برای "شکارچی روباه" و نورتن برای "بردمن".
۸٫ فیلم لهستانی "ایدا" از سال ۱۹۶۷ که جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری سیاه و سفید از جوایز اسکار حذف شد، یازدهمین فیلم سیاه و سفید است که در بخش فیلمبرداری نامزد شده است. فیلم‌های قبلی "در کمال خونسردی" (۱۹۶۷)، "آخرین نمایش فیلم" (۱۹۷۱)، "لنی" (۱۹۷۴)، "گاو خشمگین" (۱۹۸۱)، "زلیگ" (۱۹۸۳)، "فهرست شیندلر" (۱۹۹۳)، "مردی که آنجا نبود" (۲۰۰۱)، "شب بخیر و موفق باشید" (۲۰۰۵)، "روبان سفید" (۲۰۰۹) و "هنرمند" (۲۰۱۱) بودند. 
9. دایان وارن در بخش بهترین ترانه برای هفتمین بار بخت دریافت جایزه اسکار را دارد. او هنوز برنده نشده است.
۱۰٫ ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی برای دومین بار برای بازی در یک نقش غیرانگلیسی‌زبان نامزد اسکار شده است. او برای "زندگی به رنگ صورتی" (۲۰۰۷) اسکار بهترین بازیگر زن را برد. کوتیار پنجمین بازیگری است که برای بازی در یک نقش غیرانگلیسی‌زبان دو بار یا بیشتر نامزد اسکار شده است. مارچلو ماسترویانی افسانه ایتالیایی سه بار نامزد شد، در حالی که سوفیا لورن، لیو اولمان و ایزابل آجانی هر یک دو بار نامزد شده‌اند.
۱۱٫ برای دومین بار در تقریبا دو دهه اخیر تمام ۲۰ نامزد جوایز اسکار بازیگری سفیدپوست هستند. در سال ۲۰۱۱ نیز ۲۰ نامزد بخش بازیگری همه سفیدپوست بودند. پیش از آن در سال ۱۹۹۸ چنین اتفاقی افتاده بود. در میان بازیگران رنگین‌پوست که شانس زیادی برای نامزدی داشتند می‌توان به دیوید اویلوو اشاره کرد که در فیلم "سلما" نقش مارتین لوتر کینگ جونیر را بازی کرده است.
۱۲٫ هیچ‌یک از نامزدهای امسال در "پنج بزرگ" (بهترین فیلم، کارگردان، بازیگر مرد، بازیگر زن و فیلمنامه) نامزد نشده‌اند. آخرین فیلمی که به این موفقیت دست پیدا کرد "حقه‌بازی آمریکایی" بود و آخرین فیلمی که هر پنج جایزه را برد "سکوت بره‌ها" (۱۹۹۱) بود.
۱۳٫ استونی و موریتانی برای اولین بار در تاریخ جوایز آکادمی در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد دریافت جایزه هستند. کشورهای رقیب آن‌ها در این بخش پیش از این چند بار نامزد شده‌اند: آرژانتین (۶)، لهستان (۹)، روسیه (۵).
۱۴٫ وس اندرسن ("هتل بزرگ بوداپست") برای اولین در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت جایزه اسکار است. او پیش از این برای "قلمرو طلوع ماه" و "خانواده رویال تننبام" در بخش فیلمنامه غیراقتباسی و برای "آقای فاکس شگفت‌انگیز" در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد شده بود.
۱۵٫ "بچگی" به کارگردانی ریچارد لینکلیتر رقیب جدی بخش‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردان است. هرچند این فیلم در ۱۲ سال فیلمبرداری شد، اما تولید فیلم تنها در ۳۹ روز به پایان رسید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |