پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 131706 13:00 1399/11/14
نوبخت: مگر واردات خودروهای لوکس ممنوع نبود؟!

نوبخت: مگر واردات خودروهای لوکس ممنوع نبود؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نوبخت: مگر واردات خودروهای لوکس ممنوع نبود؟!

نوبخت: مگر واردات خودروهای لوکس ممنوع نبود؟!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، محمدباقر نوبخت در جلسه علنی مجلس در پاسخ به انتقادات در مورد بودجه سال آینده اظهار داشت: اولین انتقادی که در این مورد مطرح می‌شد رشد منابع و مصارف در لایحه بودجه سال 1400 بود که با تعابیر مختلف این کار صورت می‌گرفت. امروز ملت ایران مانند شما نمایندگان عزیز منتظر هستند تا نتیجه اقدامات دو ماه که لایحه در اختیار شما بود را مشاهده کنند و سوال این است که در این زمان در راستای رفع اشکالات گام برداشته شد و یا در راستای تقویت آنچه بود که مطرح می‌شد؟

وی ادامه داد: منابع عمومی بودجه از 841 هزار میلیارد تومان بود که عنوان می‌شد رشد 47 درصدی دارد و شما در کمیسیون با اصلاحاتی که کرده‌اید امروز به 1120 هزار میلیارد تومان افزایش داده‌اید. اگر شما انتقاد داشتید که زیاد است، چرا نمایندگان عزیز دو ماه فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر این موضوع قرار دادند؟ چرا اصلاحات ساختاری که شما آن را مطرح می‌کردید در لایحه بودجه لحاظ نکردید؟ ریاست محترم مجلس بارها از اصلاح ساختار بودجه صحبت کردند در حالی که بنده موارد اصلاح را در اختیار ایشان قرار داده بودم. آنچه تحت عنوان رشد بودجه بیان می‌شد در واقع کمیسیون تلفیق با افزایش حجم آن خط بطلانی بر آن کشید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به انتقاد دوم گفت: موضوع دوم وابستگی بالای نفت به بودجه بود. این رقم 199 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، گفته می‌شد که سهم نفت در بودجه زیاد است و حالا 16 هزار میلیارد تومان مستقیما به آن اضافه شده یعنی مجوز داده‌اید که این رقم دولت بیشتر کسب درآمد کند یعنی 90 هزار بشکه بیشتر در روز و این حق شما نمایندگان عزیز و مردم است که انتقادات وارد بر دولت را بدانند.

وی ادامه داد: کاش شرایط کشور به گونه‌ای بود که نفت را از بودجه خارج می‌کردیم. شما می‌دانید که ما در چهار ساله دوم تحریم اقتصادی هستیم. خیلی‌ها منتظر بودند که طرح‌ها عمرانی عملیاتی نشود اما هر هفته شاهد افتتاح این طرح‌ها هستیم، این چشم‌بندی نیست و جواب آنهایی است که فکر می‌کردند دولت نمی‌تواند طرح‌های عمرانی را اجرا کند.

نوبخت خطاب به رئیس مجلس اظهار داشت: شما گزارش‌های خزانه را هر هفته دریافت می‌کنید. ما بیش از 66 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم آیا اینگونه نیست؟ در چنین شرایطی که انتظار داشتند تابستان داغی را ببینند مردم ما مقاومت کردند هرچند شرایط سخت است. کسانی که منتظر تابستانی داغ بودند امروز در چه شرایطی هستند؟ کاش ما می‌توانستیم نفت را کاملا از بودجه حذف کنیم اما شرایط اینگونه نیست.

رئیس محترم مجلس می‌داند که درآمد 109 میلیارد دلاری کشور به چند میلیارد دلار رسیده است که الان نمی‌توانم رقم آن را بگویم، دولت با این وضعیت کشور را اداره می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حتی متاسفانه هدفمند یارانه‌ها را بیشتر به نفت وابسته کردند البته بنده به کمیسیون تلفیق انتقاد ندارم آنها دو ماه وقت داشتند تا در این موضوعات کار کنند در واقع مهر تاییدی زدند بر تصمیمات ما بر مقابل انتقادات. باید توجه داشت که اعضای این کمیسیون افراد مطلعی هستند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد احتمال حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: یکی از انتقادات مبنی بر رانتی بودن این ارز بود که گفتند وجود تورم بالا را می‌توان با پرداخت یارانه نقدی تاثیرات آن را خنثی کرد. باید توجه داشت که ما قبلا برای کالاهای اساسی 25 میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص می‌دادیم که به تدریج به 14 سپس به 8 و حالا به 5.5 میلیارد دلار تقلیل یافته است. حالا ببینید اگر ارز 4200 تومانی برداشته شود چه می‌شود. این عناوین مجرمانه هستند که طرفداران آن با عناوینی دیگر خطاب شوند. خوشبختانه کسانی که ارز 4200 تومانی را دریافت می‌کنند اسامی آنها در سایت‌ها قابل مشاهده است هرچند که تخلفاتی در این زمینه صورت گرفت و با آنها باید برخورد شود.

وی ادامه داد: مردم ضعیف از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کردند و آیا کسی عواقب حذف آن را می‌پذیرد؟ دولت بدون تمهیدات مقدمات، مسئولیت حذف ارز ترجیحی را نمی‌پذیرد، آیا گرانی چند برابر نمی‌شود؟ اگر در ازای آن 45 هزار تومان اضافه کنیم جبران می‌شود؟ مگر ما یارانه‌ها را اضافه نکردیم، آیا افاقه کرد؟

نوبخت با انتقاد از واردات خودروهای لوکس گفت: من یک سوال از شما دارم؛ شما که مجلس انقلابی هستید چرا اجازه دادید برای دریافت 17 هزار میلیارد تومان درآمد، خودروهای لوکس وارد کشور شود؟ مگر واردات آنها ممنوع نبود؟! شما که به بخش فرودست متعهد هستید چه پاسخی به آنها خواهید داشت. چه کسانی پشت این ماشین‌ها هستند؟ آیا برای نرخ ارز فشار وارد نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه ما به طور رسمی ارزش پول را کاهش ندادیم، گفت: روزگاری نرخ ارز در کشور پایین‌تر از 4000 تومان بود، چرا این جهش‌ها را داریم؟ چرا شما نرخ 17500 تومانی را به زبان جاری می‌کنید؟ چرا مجلس انقلابی به دنبال این است؟ شما باید نرخ ارز را به نرخ واقعی برسانید. اگر ما بتوانیم جلوی گرانی و تورم را بگیریم مردم با منابع رایج خود می‌توانند زندگی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: کمیسیون تلفیق با این تصمیمات نه تنها ارقام ما را تایید کرد بلکه آن را اضافه کرد. باید به تفاهم برسیم. اگر لایحه بودجه رد شود چه می‌شود؟ امروز غیر از من و شما، ملت فهیم و دانشگاهیان نظاره‌گر این موضوع هستند و تا اهداف مقابله با رانت‌خواران و تامین معیشت مردم تایید شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |