جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 5529 16:27 1393/07/05
نوبخت اعلام کرد رشد مثبت اقتصادي در 3 ماه نخست امسال  نوآوري در مرحله دوم هدفمندي‌ در بودجه 94

نوبخت اعلام کرد رشد مثبت اقتصادي در 3 ماه نخست امسال نوآوري در مرحله دوم هدفمندي‌ در بودجه 94

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نوبخت اعلام کرد رشد مثبت اقتصادي در 3 ماه نخست امسال  نوآوري در مرحله دوم هدفمندي‌ در بودجه 94

نوبخت اعلام کرد رشد مثبت اقتصادي در 3 ماه نخست امسال نوآوري در مرحله دوم هدفمندي‌ در بودجه 94

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور با بيان اين‌که بودجه سال 1394 در حال حاضر در دست تهيه است از نوآوري‌هايي نسبت به وضع موجود در ادامه مرحله دوم قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها در بودجه 1394 خبر داد.


محمدباقر نوبخت در حاشيه افتتاح چهارمين سرشماري عمومي کشاورزي که به طور نمادين در روستاي حسن آباد از بخش آفتاب انجام شد درباره اصلاح قانون هدفمندي‌ يارانه‌ها در بودجه 1394 اظهار کرد: هنوز در تهيه بودجه سال آينده به تبصره مرتبط با هدفمندي‌ يارانه‌ها نرسيده‌ايم، اما قطعا در اين بودجه نوآوري‌هايي در اين زمينه نسبت به وضع موجود خواهيم داشت.
وي همچنين درباره آمار بانک مرکزي مبني بر رشد اقتصادي گفت: عددي که در سه ماه اول سال جاري محاسبه شده حاکي از رشد توليد ناخالص داخلي خوب کشور است که با توجه به محاسبات بانک مرکزي ، مرکز آمار و برخي موسسات پژوهشي با افتخار بايد عرض کنم که همه محاسبات حاکي از رشد مثبت اقتصادي در سه ماه سال جاري است.
وي درباره ميزان افزايش سقف بودجه سال 1394 تصريح کرد: هنوز محاسبات انجام نشده و ما در روز اول مهر ماه تنها بخشنامه بودجه را ارائه کرديم که به اين ترتيب رويکردها و خط مشي‌ها به دستگاه‌ها اعلام شد و آن ها بايد پيش بيني خود را از منابع درآمدي به ما بگويند تا با انجام محاسبات به جمع بندي رسيده و رقم نهايي را اعلام کنيم.
نوبخت در ادامه درباره شناسايي دهک‌هاي پر درآمد براي حذف از دريافت يارانه، گفت: همچنان درحال شناسايي دهک‌هاي درآمدي هستيم و در صورتي که اطلاعات مطمئني وجود داشته باشد به تدريج نسبت به حذف آن‌ها اقدام خواهيم کرد.
وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره عدم تناسب وضعيت اشتغال با رشد اقتصادي اظهار کرد: براي محاسبه رشد اقتصادي عوامل مختلفي از جمله منابع مالي،‌انساني و طبيعي در نظر گرفته مي‌شود، بنابراين اين که سرمايه‌گذاري افزايش پيدا کند و رشد اقتصادي مثبت شود به اين معنا نيست که به همان اندازه نيز رشد اشتغال يا مولفه نيروي انساني را داشته ايم.
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور همچنين با بيان اين‌که کار تهيه و تنظيم برنامه ششم توسعه با مصوبه شوراي اقتصادي آغاز شده است، گفت: بر اين اساس معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهور مسوول تهيه اين برنامه است و با توجه به سهم 12 درصدي بخش کشاورزي در رشد اقتصادي و حدود 18 تا 20 درصدي در اشتغال و تاثير سياسي اين بخش به جهت خودکفايي از بخش کشاورزي انتظار مي رود که اهتمام ويژه‌اي در اين زمينه داشته باشد، بنابراين از کشاورزان خواهش مي کنيم با همان زبان راستي خود در سرشماري کشاورزي اطلاعات درست را براي توسعه کشور به ما ارائه کنند.
تدوين بودجه سال آينده به صورت عملياتي و براساس قيمت تمام شده
نوبخت درباره‌ي ابلاغ بخشنامه در خصوص بودجه‌هاي هزينه‌اي و تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي، دستگاه‌هاي اجرايي براي اولين‌بار در تدوين بودجه سال 1394 گفت: اساسا يکي از نوآوري‌هاي بودجه سال 1394 نسبت به گذشته اين موضوع است که ما چارچوب‌هايي را براي دستگاه‌هايي اجرايي سراسر کشور مشخص کنيم. ضمن اين‌که ما بودجه سال 1394 را به صورت عملياتي و براساس قيمت تمام شده محاسبه مي‌کنيم و در کنار آن تمام تبصره‌هايي که در بودجه‌هاي سال گذشته هر سال تکرار و در لايحه بودجه به مجلس ارائه مي‌شدند را در چند ماه گذشته جمع‌آوري کرده و در قالب يک لايحه به مجلس ارائه داديم.

ارائه آمار نادرست از سوي کشاورزان باعث ضرر خودشان مي‌شود
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور با اشاره به سهم 12 تا 17 درصدي بخش کشاورزي از رشد اقتصادي، گفت: اميدواريم اطلاعات سرشماري عمومي کشاورزي تا پايان سال جمع‌آوري و تدوين شود تا در تهيه برنامه ششم توسعه از آن استفاده کنيم.
محمدباقر نوبخت با بيان اين‌که حضور من در اين جلسه نمادين نيست، اظهار کرد: حضور من به عنوان مدير برنامه ريزي کشور براي شروع کار برنامه ريزي است، چرا که برنامه ريزي فعاليتي است که در زمينه توسعه صورت مي‌گيرد و منجر به تغيير وضعيت موجود کشور به وضعيت مطلوب خواهد شد.
وي افزود: بنابراين لازم است ما وضعيت موجود را به درستي بشناسيم، وضعيت مطلوب را به درستي تبيين کنيم و با يک برنامه ريزي به سمت آن حرکت کنيم.
معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور با بيان اين‌که کار برنامه ريزي از شناخت وضع موجود آغاز مي‌شود، تصريح کرد: بنابراين لازم است براي تبيين وضع موجود يکي از بخش‌هاي مهم کشور يعني بخش کشاورزي را به درستي بشناسيم چرا که 12 تا 17 درصد از رشد اقتصادي و يک پنجم از شاغلين کشور مربوط به اين بخش است.
نوبخت با بيان اين‌که شناخت بخش کشاورزي از طريق آمار و ارقام صورت مي گيرد با تاکيد بر ارائه اطلاعات صحيح از سوي کشاورزان در سرشماري کشاورزي، گفت: اگر اطلاعات دقيق نباشد و کم گويي انجام شود که البته کشاورزان هيچ وقت چنين کاري را نخواهند کرد، در آن صورت ما ظرفيت بخش کشاورزي را کم برآورد مي کنيم و مجبور مي‌شويم واردات را افزايش دهيم و با افزايش واردات قطعا نخستين کساني که زيان مي بينند خود کشاورزان هستند، چرا که بازار از محصولات خارجي پر خواهد شد.
وي خاطرنشان کرد: در عين حال اگر زياده گويي نيز انجام شود، در عمل مقدار کافي از محصولات کشاورزي در بازار عرضه نمي‌شود و اين موضوع سبب افزايش قيمت عمومي محصولات و نرخ تورم خواهد شد.
معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور با بيان اين‌که معمولا کشاورزان سود زيادي از افزايش قيمت محصولات نمي‌برند، گفت: بنابراين افزايش تورم مجددا به واسطه افزايش قيمت ساير کالاها باعث زيان کشاورزان خواهد شد.
نوبخت افزود: اميدواريم اطلاعات اين سرشماري در شش ماهه باقيمانده به پايان سال جمع‌آوري و تدوين شود، تا در برنامه ششم توسعه که مشغول تدوين آن هستيم از اين اطلاعات استفاده کنيم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |