پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 11034 16:02 1393/12/18
نهاد ها و مسئولین مراقب محیط زیست باشند

نهاد ها و مسئولین مراقب محیط زیست باشند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نهاد ها و مسئولین مراقب محیط زیست باشند

نهاد ها و مسئولین مراقب محیط زیست باشند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

با توجه به فرامین رهبری در موضوعات محیط زیست

گروه اجتماعی: شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در 10 سال گذشته به دنبال این بود که درآمد های خود را پایدار کند، گفت: شهرداری در دولت های 9 و 10 به دلیل محدودیت های ایجاد شده به نحوی عمل کرد تا بتواند درآمدهای خود را پایدار کند و در این راستا اقتصاد مقاومتی در شهرداری تهران پایه‌گذاری شد.
محمدباقر قالیباف، در حاشیه مراسم درختکاری و بهره برداری از 1020 هکتار جنگل کاری در دامنه جنوبی البرز و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فرمایشات روز گذشته مقام معظم رهبری یک سرفصل جدیدی در بحث توجه به موضوعات محیط زیستی در ابعاد مختلف بود و من مطمئنم که همه مدیران و مسئولان فرمایشات ایشان را که مسایل مهم راهبردی، سیاستگذاری در حوزه زیست محیطی را در بر می‌گیرد، عملیاتی و اجرایی می دانند.
قالیباف با اشاره به کاشت حدود 800 تا 1000 هکتار جنگل در مسیر اتوبان شهید بابایی گفت: این اراضی در اختیار سازمان ها و نهادهایی قرار دارد که حتما مسیرهای قانونی خودشان را طی کرده اند.
وی ادامه داد: بخشی از این اراضی که در حوزه شهر تهران قرار دارد در مسئولیت مستقیم بنده است و قول می دهم تا روز 13 فروردین این محدوده فضای سبز را از این نهادها تحویل بگیرم و در اختیار مردم قرار دهم.
وی با بیان این‌که بر اساس تصمیم گیری روز گذشته تجهیزات، خدمات شهری و مبلمان این محدوده فضای سبز تا روز 13 فروردین ماه نصب خواهد شد، گفت: البته تا آن موقع حتما زمان محدود است اما تا پایان سال آینده حتما اقدامات زیرساختی و خدمات شهری این محدوده نیز مانند لویزان و تلو انجام خواهد شد.
شهردار تهران با اشاره به این که دیروز قبل از اذان ظهر جلسات پیگیری موضوعات مطرح شده در دیدار رهبری را برگزار کردیم، افزود: تا بعد از ظهر روز گذشته نیز با دستگاه های ذیربط و مسئولان آن ها صحبت کرده و گفتم که بنده مصمم هستم دستور مقام معظم رهبری را اجرایی کنیم که آن ها نیز همراهی کردند و امروز نیز پس از این مراسم از محدوده فضای سبز حاشیه اتوبان شهیدبابابی بازدید خواهم کرد .
وی با بیان این‌که هیچگونه ساخت و سازی در محدوده بالاتر از تراز تعیین شده در طرح جامع تهران صورت نمی گیرد، گفت: ساخت و سازهای حوزه جنوبی البرز در تراز بالاتر از 1800 در منطقه یک و 2، تراز بالاتر از 1600 در منطقه 5 و تراز بالاتر 1400 در منطقه 22 صورت نمی گیرد و از این به بعد نیز با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال می کنیم.
شوراها دغدغه های زیست محیطی مقام معظم رهبری را پیگیری کنند
رییس شورای عالی استان ها نیز در همین رابطه تاکید کرد: شوراها که ناظر بر فعالیت شهرداری ها هستند باید دغدغه های زیست محیطی مقام معظم رهبری را پیگیری کنند.
غلامرضا بصیری پور این مطلب را با اشاره به دیدار روز گذشته مسوولین محیط زیست و اعضای شورای عالی استان ها با مقام معظم رهبری عنوان کرد.
وی همچنین به اهمیت شهر سبز در دنیا اشاره کرد و اینکه این مساله به ویژه در شهرهایی که تنفس گاه آنها از مسیرهای خاصی است، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی اظهارداشت: شهر سبز به شهر فاقد آلودگی، گازهای سمی، گازهای گلخانه ای و کربن گفته می شود.

رییس شورای عالی استان ها با تاکید بر اهمیت سلامت مردم در کشور، تصریح کرد: اگر شهرها درگیر آلودگی و تخریب محیط زیست شوند، سلامت مردم به مخاطره می افتد؛ بر همین اساس مقام معظم رهبری تاکید داشتند علاوه بر قدردانی از نعمات و ظرفیت های کشور به سالم سازی شهرهایمان نیز باید توجه کرد.
بصیرپور با ابراز تاسف از آمار و ارقام درخصوص حفظ محیط زیست، به یکی از معضلات شهری اشاره کرد و گفت: عمده آلودگی هوا در شهرها، به حمل و نقل شهری بازمی گردد و اینکه بیش از 50 درصد مشکلات مدیریت شهری به مسایل حمل و نقل عمومی بر می گردد که باید این ناوگان تقویت شود.
بصیرپور با بیان اینکه توسعه فضای سبز در محدوده شهرها بر عهده شهرداری ها است ، افزود: در بیرون و حریم شهرها هم وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان محیط زیست، وظیفه حفاظت از اراضی ملی و مقابله با ساخت و ساز در آن را بر عهده دارند.
بصیری پور اظهارداشت: در موضوع محیط زیست و برخورد با زمین خواران ، قانون کم نداریم و باید متولیان امر این قوانین را به صورت جدی پیگیری و اجرا کنند.
وی با تاکید بر مقابله با زمین خواران افزود: زمین خوار هر کسی هم که باشد، باید جلویش را گرفت و با او به عنوان مجرمی که جرم سنگینی مرتکب شده است برخورد کرد.
رییس شورای عالی استان ها ادامه داد: این شورا براین مساله تاکید دارد که باید برای مقابله با پدیده زمین خواری و توسعه فضای سبز شهری به قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری دقت کرد.
بصیرپور افزود: در همین راستا، شوراها در کشور باید به این مساله توجه کنند و نظارت درستی بر فضای سبز شهری داشته باشند.
پیام قدردانی معصومه ابتکار از مقام معظم رهبری
معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در پیامی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در ملاقات با مدیران و فعالان محیط زیست اعلام کرد، این سخنان باعث دلگرمی همه دوستداران طبیعت و محیط زیست کشور شد و امید است با استعانت از خداوند متعال، این رهنمودها سبب تقویت همکاری ها و مشارکت همه قوا و مردم برای حفاظت از محیط زیست میهن عزیز شود.
جلوگیری از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی
در پی بیانات مهم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در اهمیت و ضرورت صیانت از محیط زیست، خصوصاً جنگلها، مراتع، منابع آبی و جلوگیری از تعدی و تخریب منابع طبیعی و تغییر کاربری بی رویه اراضی کشاورزی و لزوم جدیت و هماهنگی کلیه مسئولین کشور در حفظ و سلامت محیط زیست و با توجه به وظایف ذاتی دستگاه قضایی، مراجع قضایی سراسر کشور مکلفند: ضمن رسیدگی سریع و قاطع به پرونده های ارجاعی، با جدیت بیشتری نسبت به برخورد با متخلفین از قانون، خصوصاً افراد ذی نفوذ اقدام نموده و نباید هیچگونه کوتاهی و اغماضی در این رابطه صورت پذیرد.همچنین، دادستان های سراسر کشور حسب وظیفه ذاتی مکلفند در صورت عدم شکایت دستگاه های اجرایی در موارد وقوع جرم در زمینه اموال عمومی نسبت به تعقیب متهمین اقدام قانونی به عمل آورند. علاوه بر دو مورد ذکر شده، رؤسای کل دادگستری استانها مسئولیت نظارت بر اجرای این بخشنامه را عهده دار بوده و موظفند نتیجه اقدامات به عمل آمده را به صورت مرتب به حوزه ریاست قوه قضاییه گزارش نمایند. بدیهی است دستگاه های اجرایی ذی ربط حسب وظیفه ذاتی لازم است علاوه بر نظارت بر واحدهای تحت امر، موارد جرم را به مراجع قضایی منعکس کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |