پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 6961 15:18 1393/08/26
نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم :  مجلس در انتخاب وزیر علوم، به باج‌خواهی از دولت رسیده است

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم : مجلس در انتخاب وزیر علوم، به باج‌خواهی از دولت رسیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم :  مجلس در انتخاب وزیر علوم، به باج‌خواهی از دولت رسیده است

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم : مجلس در انتخاب وزیر علوم، به باج‌خواهی از دولت رسیده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

       مجلس نهم نمی‌خواهد بپذیرد که در بدنه آموزش عالی کشور از اساتید تا دانشجویان تفکر اصلاح‌طلبی حاکم است و وزیری که فکر اصلاح‌طلبانه نداشته باشد نمی‌تواند در این وزارت‌خانه موفق باشد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم گفت: مجلس نهم نمی‌خواهد بپذیرد در بدنه آموزش عالی کشور از اساتید تا دانشجویان تفکر اصلاح‌طلبی حاکم است و وزیری که فکر اصلاح‌طلبانه نداشته باشد نمی‌تواند در این وزارتخانه موفق باشد.

سیروس سازدار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نحوه تعامل مجلس نهم با دولت روحانی بویژه در خصوص انتخاب وزیر علوم عنوان کرد: سیاست دولت در مقابل مجلس سیاست درستی است به نظر من اما این سیاست‌ها تاکنون در مقابل مجلس جواب نداده است اقلیتی در مجلس در داخل اصولگرایان هستند که همواره به جای پاسخگویی اقدامات 8 سال گذشته دولت منتخب خود امروز دست پیش گرفته و از متانت دولت سواستفاده می‌کنند.

وی افزود: امروز همه می‌دانند در مجلس اقلیتی هستند که در برخی مواقع حتی قادرند که اکثریت مجلس را نیز به دنبال خود بکشانند و در مقابل اقدامات دولت سنگ‌اندازی کنند ما هم در مجلس هشتم اقلیتی بودیم که علیرغم نقدهای فراوان به اقدامات دولت احمدی‌نژاد هیچ‌گاه در مقابل آن سنگ‌اندازی نمی‌کردیم.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم با تاکید بر اینکه انتقاد با سنگ‌اندازی متفاوت است، گفت: متاسفانه با اینکه بیش از یک سال از شروع به کار این دولت گذشته اما توانسته وزیر پایداری را در وزارت علوم داشته باشد چراکه مجلس هیچ تلاشی برای تعامل با دولت از خود شان نمی‌دهد.

سازدار تاکید کرد: در سال 92 روحانی تواست 51 درصد از رای مردم را با سیاست‌هایی که اعلام کرده بود به خود اختصاص دهد رئیس جمهور با افراد هماهنگ با سیاست های خود را در وزارتخانه‌های مختلف داشته باشد اما خواست مجلس این است که در وزارت حساس علوم فردی روی کار بیاید که 100 درصد با سیاست‌های همه نمایندگان منطبق باشد در حالیکه این سیاست درستی نیست.

وی گفت: اگرچه مجلس باید در نهایت به وزیر علوم رای اعتماد بدهد اما رای اعتماد نمی‌تواند به ابزار برای سرکوب دولت تبدیل شود مجلس باید در نظر بگیرد که حتی با رای نمایندگان نیز وزیری که در وزارت خاه قرار می‌گیرد نهایتا باید مجری سیاست‌های دولتی باشد که وی را معرفی کرده است.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم عنوان کرد: مجلس نهم نمی‌خواهد بپذیرد در بدنه آموزش عالی کشور از اساتید تا دانشجویان تفکر اصلاح‌طلبی حاکم است و وزیری که فکر اصلاح‌طلبانه نداشته باشد نمی‌تواند در این وزارتخانه موفق باشد. لزوم ایجاد آرامش در دانشگاه‌های ما انتخاب وزیری است که با فکر حاکم بر دانشگاه‌ها همسو باشد اما گویا مجلس تمایلی به ایجاد آرامش در دانشگاه‌ها ندارد.

سازدار با بیان اینکه مجلس در انتخاب وزیر علوم از مرز وظایف خود عدول کرده و به باج‌خواهی از دولت رسیده است، گفت: فکر نمی‌کنم فردی در جامعه باشد که کارشکنی‌های مجلس را در مقابل دولت نبیند. به نظر می‌رسد که دولت هم بیش از حد ملاحظه مجلس را می‌کند این را هم باید گفت که ضعفی در گروه پارلمای دولت دیده می‌شود که این عدم تعامل را تشدید کرده است.

وی گفت: اگر این مجلس دنبال اصلاح امور است باید پرسید که چرا یقه وزرای اقتصادی را نمی‌گیرد و تنها روی وزارت علوم و آموزش عالی کشور تمرکز کرده است. آیا ما تنها در وزارت علوم مشکل داریم. برخی از نمایندگان در گذشته برنامه‌هایی برای وزارت علوم داشتند تا حاکمیت آموزش عالی کشور را برای درازمدت در دست خود بگیرند به همین دلیل اکثر اساتید صاحب فکر از دانشگاه‌ها رفتند و بورسیه‌های غیر قانونی داده شد.

سازدار تاکید کرد: هر وزیری که در وزارتخانه علوم روی کار بیاید، اصولگرایان تندرو باز هم نمی‌توانند سیاست خود و افرادشان را در دانشگاه‌ها حاکم کنند.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم در مورد گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم گفت: دولت سیاست یکنواختی را از ابتدا در پیش گرفته است که وزیری را به مجلس معرفی کند که با کادر دانشگاه‌ها و فضای آن هم‌فکری داشته باشد. به نظرم وزرایی که اخیرا پیشنهاد می‌شوند تفکر اصلاح‌طلبی‌شان معتدل از گزینه‌های اول است بنابرای معلوم است که دولت در پیشنهادات خود رفته رفته از برخی مطالبات صرف نظر کرده است. با این حال به نظر من شخص مهم نیست بلکه مهم این است که در نهایت تفکر اصلاحات در دانشگاه‌ها حاکم شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |