جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 32413 18:22 1395/02/24
نقص قانون کوتاهی های خودروسازان را پوشانده است

نقص قانون کوتاهی های خودروسازان را پوشانده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقص قانون کوتاهی های خودروسازان را پوشانده است

نقص قانون کوتاهی های خودروسازان را پوشانده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مشکل صنعت خودرو تا وقتی سایه دولت از روی آن برداشته نشود حل نمی شود

یک اقتصاددان با اعلام این که موضوع قیمت گذاری خودرو تاکنون نه موجبات رضایت تولید کننده را فراهم کرده و نه موجبات رضایت مصرف کننده را گفت: قیمت گذاری خودرو آثار و تبعات مثبتی نداشته و نه موجب افزایش کیفیت خودروهای تولیدی شده و نه گرهی از وضعیت صنعت خودرو گشوده است. دکتر محمدقلی یوسفی افزود: بهترین شیوه در قیمت گذاری خودرو، ساز و کار بازار رقابتی است و تا وقتی شرکت های عمده خودروساز، دولتی باشند و این صنعت به بخش خصوصی واگذار نشده و سایه دولت از روی آن برداشته نشود، سازندگان خودرو برای ارتقای کیفی محصولات و کاهش قیمت های خود تلاش نمی کنند. وی با اشاره به این که قیمت تمام شده خودروهای داخلی به مراتب کمتر از قیمتی است که به خریدار تحویل داده می شود، اظهار کرد: در موضوع نرخ گذاری خودرو، تنها کیفیت برتر و رقابت در بازار بدون انحصار، باید تأثیرگذار باشد و دخالت دولت و نهادهای دولتی در این امر، نباید تأثیری داشته باشد. یوسفی با بیان این که دولت و نهادهای دولتی، صرفاً باید در مقام قضاوت و نظارت قرار گرفته و مراقب باشند تا تولید کنندگان از تعهدات خود در قبال محصول تولیدی شان عدول نکنند، تصریح کرد: در حال حاضر، قانون در بسیاری از حوزه ها از جمله حوزه خودرو رعایت نمی شود و همین نقص موجب شده تا کوتاهی های خودروسازان مورد پیگیری قرار نگیرد. وی با اعلام این که در بازار رقابتی، هر سازنده ای باید خواسته های مشتریان خود را مورد توجه قرار دهد تا بتواند در درازمدت آنها را حفظ کند و در غیر این صورت از بازار قابت حذف می شود، اضافه کرد: بازار آزاد با ساز و کارهای خود و در رقابت با نمونه های خارجی و خودروهای طراز اول جهان، شاخص های کیفیت برتر و مطلوب را تعیین می کند. این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در پایان با تأکید بر این که در بازار آزاد، وجود نمونه ها و مدل های متنوع از برندهای معتبر، این امکان را برای مشتری فراهم می آورد تا از میان انواع خودرو، با کیفیت ترین و مناسب ترین آنها از نظر قیمت را خریداری کند، خاطرنشان کرد: همین ساز و کار در تولید کننده هم ایجاد انگیزه می کند تا خودروی تولیدی خود را با کیفیت بهتر و قیمت ارزان تر عرضه کند.

خودروسازان؛ مسئول بی کیفیتی قطعات خودرو

از سوی دیگر یکی از دلایل اصلی ضعف خودروسازی در ایران به چالش های موجود در صنعت قطعه سازی برمی گردد اما بسیاری از قطعه سازان هم معتقدند خودروسازان مسئول بی کیفیتی قطعات خودروهستند. رییس هیات مدیره یک شرکت قطعه سازی معتقد است قطعه سازان ایرانی هر قطعه ای را که بخواهند می توانند بسازند اما باید مشکلات پیش روی آنها هم حل شود. یزدان حیدری در گفت و گو با «پرشین خودرو»، با بیان این مطلب افزود: قطعه سازان ایرانی اگر به دانش فنی روز، سرمایه گذاری و تجهیزات جدید مجهز باشند این توانایی در آنها وجود دارد که بهترین قطعات خودرو را بسازند چه آنجا که پیش از تحریم ها این قطعات با بهترین کیفیت ساخته و به خارج از کشور هم صادر می شد. وی در همین رابطه ادامه داد: باید گفت کیفیت قطعات خودرو بعد از تحریم ها افت داشت چون قطعه سازان دیگر نمی توانستند به مواد مورد نیاز خود دست یابند در نتیجه ناچار شدند برای خرید به منابع غیر اصلی رجوع کنند. حیدری در عین حال به کیفیت مطلوب یک خودروی ساخت داخل اشاره و توضیح داد: به طور مثال اینک همگان خودروی ال ۹۰ را به عنوان یک خودروی با کیفیت داخلی می شناسند اما باید توجه داشت شرکت رنو حتی در زمان تحریم ها حاضر به قطع همکاری نشد و برای تهیه قطعات خود به بهترین شرکت ها مراجعه می کرد و بازرسی های لازم را نیز به درستی انجام می داد تا قطعات بی کیفیت در خودرو به کار نرود. وی در پایان ابراز کرد: تصور می کنم اگر خودرویی از کیفیت لازم برخوردار نیست این به طور مستقیم مربوط به خودروساز است و در این رابطه قطعه ساز کمترین تقصیر را دارد چون در مواردی خودروسازان ناچار بودند از قطعات بی کیفیت برای محصول تولیدی خود استفاده نمایند تا دست کم خط تولید خودرو ساخته شده را تعطیل نکنند.

موانعی که صنعت قطعه سازی را به انزوا کشانده است

از سوی دیگر نیز یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که با وجود اجرای برجام همچنان مشکلات و موانع اساسی برای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران وجود دارد . سیدعلی جزایری درگفتگو با خبرخودرو افزود: درزمان تحریم ها در بحث واردات و خرید خارجی برخی از قطعات عملا صنعت خودرو زمین گیر گردید خصوصا در قطعاتی که عملا امکان داخلی سازی آنها برای ایران فراهم نبود که منجر به واردات قطعه از چین گردید و متاسفانه در حوزه کیفیت در صنعت خودرو  به شدت تاثیر گذار بود. وی همچنین عدم امکان سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی را  از دیگر موانع در شرایط فعلی ذکر کرد و افزود : امروز سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی از موارد بسیار مهمی است که تاکنون محقق نشده است این در حالی است گسترش خودروسازی بودن توسعه قطعه سازی هیچ معنی و مفهومی نخواهد داشت. وی تاکید کرد : تا زمانی که قطعه سازی رشد نداشته باشد طبعا صنعت خودرو نیز به توسعه و  رشد اقتصادی دست نخواهد یافت. رئیس پیشین انجمن علمی موتور ایران تصریح کرد : امروز قطعه سازان داخلی به لحاظ نقدینگی ، نیروی انسانی و حمایت های بانکی تحلیل ی رفتند و متاسفانه از شرایط خوبی برخوردار نیستند به طوری که عدم تولید در تیراژ مناسب موجب انزوا ، رکود و تعطیلی بخش مهمی از واحدهای قطعه سازی شده است. جزایری خاطر نشان کرد : اینکه قطعه سازان ایرانی بتوانند مجددا فعالیت نمایند و به چرخه تولید باز گردند و به تیراژ و کیفیت  بالایی دست پیدا کنند مسلما زمانبر است  و عملا در کوتاه مدت به آنچه که مد نظر است دست نخواهیم یافت. وی گفت: درصورتی شرایط برای سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی ایران فراهم نشود نمی تواند آینده خوبی را برای این صنعت متصور بود.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |