جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 91107 13:36 1397/08/13
نقش کوچک‌سازی دولت در مقابله با تحریم‌های اقتصادی

نقش کوچک‌سازی دولت در مقابله با تحریم‌های اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش کوچک‌سازی دولت در مقابله با تحریم‌های اقتصادی

نقش کوچک‌سازی دولت در مقابله با تحریم‌های اقتصادی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: ابوذر ندیمی، مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه، درباره لوازم مواجهه مناسب بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران عنوان کرد: در این زمینه باید سه نکته مهم را در نظر بگیریم؛ اول اینکه چون این تحریم‌ها مربوط به یک کشور است، به طور طبیعی ما بی‌تجربه نیستیم و علاوه بر این، در گذشته هم ارتباط اقتصادی چندانی با آنها نداشته‌ایم.

استفاده‌ای از توانایی‌های علمی و اجرایی داخل کشور نشده است وی ادامه داد: دوم اینکه ما دو راه در ارتباط با خود و دیگران در پیش داریم. در ارتباط با دیگران، طبیعی است که باید بازارهای آن‌ها و ارتباطات فعال اقتصادی با آنها را در نظر گرفت و توسعه این ارتباطات را در اولویت قرار داد و سعی کنیم همانند مسائل پولی که هشت کشور مثتثنی شدند، در سایر عرصه‌های اقتصادی هم این فرصت‌ها را ایجاد کنیم. ندیمی افزود: البته طبیعی است که باید بیشتر از آنها، به خودمان اتکا کنیم؛ چراکه توانایی‌های علمی، عملی، اجرایی، سیاسی و اقتصادی، در داخل کشور است و از این فرصت‌های بسیار زیادی که وجود دارد، استفاده نکرده‌ایم؛ به تعبیر دیگر، مثلا کوچک‌سازی دولت، می‌تواند منجر به اداره بهتر بخش زیادی از این اقتصاد شود چراکه هزینه نکردن، نوعی ثروت به حساب می‌آید.

مسائل معیشتی مردم در اولویت قرار گیرد مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: همچنین می‌توانیم بخش‌ عمده‌ای از درآمدهای حاکمیت را به سمت مسائل اصلی همانند معیشت مردم جهت دهیم. طبیعی است که در این زمینه هم امکانات زیادی وجود دارد که هنوز استفاده نشده است و می‌توان آنها را هم مدیریت کرد. این نماینده سابق مجلس گفت: در رابطه با واردات کالاهای خارجی هم می‌توانیم فرصت ایجاد کنیم. به عنوان مثال می‌توانیم معافیت‌های مالیاتی خوب و قابل اعتنا برای شرکت‌هایی در نظر بگیریم که بخشی از نیازهای جامعه را تأمین و وابستگی ما به واردات بسیاری از کالاها را برطرف کند. البته این کار سختی است و چشم‌ پوشیدن از درآمدهای احتمالی سخت‌تر است اما به هر حال این هم راهی اجتناب‌ناپذیر است.

روش‌های سنتی بودجه‌ریزی دیگر جوابگو نیست وی تصریح کرد: سومین موضوع هم این است که باید همه اقتصاد کشور را به سوی مقابله با این پدیده تقریبا همیشگی بسیج کنیم؛ بدین معنی که آموزش، بهداشت، درمان، صنعت و دیگر منابع درآمدی ما در این راستا تلاش کنند و در واقع، مسئله اصلی ما همین موضوع باشد. به عنوان مثال در رابطه با دلار می‌توان راهکارهای زیادی داشت که اولی حذف اسکناس، دومی، آورده ارزی از طریق نوع معاملات، سوم مدیریت هزینه و ... است. ندیمی با اشاره به اهمیت مدیریت بودجه‌ریزی برای مقابله با تحریم‌ها یادآور شد: در رابطه با بودجه جاری نیازمند تجدیدنظر اساسی هستیم؛ چراکه این روش جوابگو نیست و حتما باید بخشی از این روش‌ها حذف و بخش دیگر مدیریت شود و تا می‌توانیم به مجموعه‌های غیردولتی بها دهیم.

تمهیدات سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با تحریم‌ها مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در رابطه با بنیادها، ستادها و آستان‌ها باید تعریف برنامه شده و به آنها هم ابلاغ شود که فعالیت این نهادها هم در این سمت و سو مدیریت شود. همچنین در رابطه با آموزش، کشاورزی، خدمات، فناوری، تجارت و دیگر عناوین از جمله مقابله با قاچاق باید اقدامات زیادی انجام شود؛ بنابراین باید مجموعه‌ای از اعمال را در رابطه با خودمان، دیگران، اقتصاد، بودجه و خود کشور آمریکا داشته باشیم تا بتوانیم این تحریم‌ها را مدیریت کنیم هرچند که به نظر می‌رسد نظام یکجانبه‌گرایی به پایان رسیده است. وی عنوان کرد: این اقداماتی که آمریکا علیه ایران انجام می‌دهد نفس‌های آخر است که نشانه آن هم این است که اتفاقی اساسی، غیر از تمدید همان عناوین یا افزودن چند اسم و مانند آن رخ نداده است. ندیمی در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با تحریم‌ها تأکید کرد: همه تصمیمات از طریق این سازمان نمی‌گذرد ولی سازمان برنامه و بودجه حتما وظیفه خود دانسته و می‌داند و خواهد دانست که اصل را بر این محور قرار دهد اما همه اقتصاد ایران و همه داشته‌های بخش خصوصی و ... مربوط به این مجموعه نیست بنابراین باید قبول کنیم که همه کشور باید در این راستا حرکت کنند ولی ما هم پیشنهادات در خور وظایف و اختیارات خودمان را به مجلس ارئه می‌دهیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |