پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 86069 13:34 1397/05/13
نقش مهم جهاد دانشگاهی در کمک به دولت در شرایط تحریم

نقش مهم جهاد دانشگاهی در کمک به دولت در شرایط تحریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش مهم جهاد دانشگاهی در کمک به دولت در شرایط تحریم

نقش مهم جهاد دانشگاهی در کمک به دولت در شرایط تحریم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، به مناسبت فرارسیدن سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی در خصوص ویژگی‌های بارز این نهاد انقلابی و موانع پیش روی فعالیت‌های آن گفت: کارهای بزرگی در دوران پس از پیروزی انقلاب از سوی این نهاد انقلابی توسط جوانان خلاق، خوش‌فکر، کارآفرین و دانشمند انجام گرفته و در حال انجام است. اما شرایط ابتدای انقلاب با امروز تفاوت یافته است و نیاز به این است که میان جهاد دانشگاهی با مراکز علمی و پژوهشی دیگر که جایگاه قانونی هم دارند مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و حوزه‌های مربوط به وزارت علوم هماهنگی بیشتری وجود داشته باشد تا موازی‌کاری نشود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد پس از چهل سال از انقلاب اسلامی اگر دوباره روی موضوعاتی کار پژوهشی انجام شود که قبلا صورت گرفته و همزمان جهاد دانشگاهی، وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مراکز تحقیقاتی مانند جهاد کشاورزی در حوزه‌هایی مانند پارک‌های علمی و فناوری و پژوهش‌های علمی وارد شوند، با توجه به شرایط مالی کشور به صلاح نیست.

میرزاده تأکید کرد: بنابراین هماهنگی بیشتر برای متمرکز شدن بر روی موضوعاتی که قبلا کار نشده و از همه مهتر کاربست یافته‌های پژوهشی در جهت حل مسائل کشور، یکی از مهمترین رسالت‌های جهاد دانشگاهی در شرایط فعلی است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در واقع نباید اینگونه باشد که جوانان ما صرفا براساس علاقه در حوزه‌ای کاری را انجام دهند که یا قبلا انجام شده، یا به صورت موازی در حال انجام است و یا اساسا اولویت امروز کشور نیست که در این صورت صرفا هزینه و وقت تلف شده است. لذا اگر هماهنگی بیشتری میان نهادهای ذکر شده ایجاد شود قطعا بر روی موضوعات و مسائلی تمرکز می‌شود که قبلا بر روی آن کار نشده و اولویت اصلی امروز کشور است.

میرزاده درباره نقش جهاد دانشگاهی در تقویت توان داخلی در حوزه‌های مختلف به ویژه در شرایط تحریم گفت: قطعا جهاد دانشگاهی می‌تواند کمک به سزایی در این شرایط به دولت انجام دهد اما این به شرطی است که هماهنگی وجود داشته باشد. اگر هر کسی در هر جایی احساس تکلیف کند و بخواهد تحریم‌ها را دور بزند و به تنهایی فعالیت کند قطعا موفق نخواهد شد و تنها هزینه‌ها هدر خواهد رفت و از طرفی دشمنان هم ممکن است بتواند این شکاف را تشخیص دهد و از ان استفاده کند و برمشکلات بیفزاید.

وی عنوان کرد: به نظر می‌رسد بدون هماهنگی با نهادها و وزارتخانه‌هایی که مستقیما در این رابطه مسئولیت دارند و دولت برای ان امر هم بودجه اختصاص می‌دهد نمی‌توان به تنهایی کاری انجام داد.

سخنگوی کمیسیون اموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره میزان حمایت‌ها از این نهاد انقلابی گفت: تمام مواردی که به کمیسیون آموزش ارجاع شده، سعی براین بوده که کمک کنیم و اگر این مشکل هماهنگی نیز حل شود امکان کمک‌های کمیسیون به جهاد دانشگاهی هم بیشتر خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |