جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 192974 13:01 1401/06/06
نقش بسزای گازرسانی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور

نقش بسزای گازرسانی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش بسزای گازرسانی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور

نقش بسزای گازرسانی در اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از شانا، جواد اوجی امروز (یکشنبه، ۶ شهریورماه) در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات طرح‌های گازرسانی در هفته دولت ۱۴۰۱ که در محل ساختمان مرکزی شرکت ملی گاز ایران به‌صورت ویدیوکنفرانس انجام شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: یکی از شاخص‌های رفاه در جامعه، گازرسانی شهری و روستایی است که مردم از این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افتتاح پروژه گازرسانی شهری و روستایی و صنایع و خطوط انتقال انجام شد، افزود: بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نیز آغاز عملیات اجرایی گازرسانی شهری، روستایی و صنایع بوده است که گازرسانی به صنایع کمک بسیاری به اشتغال‌زایی و اقتصاد کشور خواهند کرد.

وزیر نفت با قدردانی از پیمانکاران درگیر این پروژه‌ها که سختی بسیاری دارد، ادامه داد: از آقای چگنی، همه مدیران شرکت ملی گاز و همکارانشان که در این یک سال تحولات خوبی در این حوزه ایجاد کردند نیز تشکر می‌کنم.

اوجی با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه‌کاره در وزارت نفت بسیار است، گفت: از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم، اجرای پروژه‌ها با بررسی همکارانم در وزارت نفت و چهار شرکت اصلی اولویت‌بندی شد که گازرسانی و افزایش تولید گاز یکی از این اولویت‌ها بود.

وی به کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه در بخش بالادستی اشاره و اظهار کرد: پروژه‌ها تعریف و برنامه‌ریزی شد که طی هشت سال نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار برای پروژه‌های اولویت‌داری که به منظور تأمین امنیت کشور و ارز کشور باید اجرا شوند، نیاز است.

وزیر نفت ادامه داد: بخش اعظم بودجه سال ۱۴۰۰ از محل درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی جزو تکالیف وزارت نفت بود. ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم شاید یک‌پنجم تکالیف بودجه در شهریورماه انجام شده بود که با همت همکارانم، حمایت دولت و مجلس حجم صادرات و قیمت‌ها افزایش یافت و سبب شد تکالیفمان در بودجه انجام شود.

اوجی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای تحقق اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری است، گفت: وزارت نفت یک میلیارد دلار از درآمدهای خود را به توسعه اختصاص داده است، ‌اما برای جبران کسری گاز نیازمند سرمایه‌گذاری است، البته که منتظر برجام و سرمایه‌گذار خارجی نمی‌ماند که اگر می‌ماند بی‌شک پارسال با قطعی گاز و برق روبه‌رو می‌شدیم.

وی از تأمین سوخت نیروگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت سراسر کشور به‌عنوان اقدام مهم وزارت نفت در یک سال گذشته یاد و تصریح کرد: امسال همکاران ما در وزارت نفت، همچنین وزارت نیرو خوش درخشیدند و در تأمین سوخت نیروگاه‌ها اقدامی جهادی کردند. همین امروز هم‌زمان با فصل مسافرت مردم که با پایان دوران کرونا مصادف شده و حق مردم است که به مسافرت بروند، در تأمین سوخت ۴۴۰۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور کار بی‌سابقه‌ای انجام می‌شود و بیشترین مقدار مصرف سوخت در کشور رقم می‌خورد و این در حالی است که مصرف از تولید پیشی گرفته است.

وزیر نفت ضمن تعهد برای تسریع طرح‌هایی که در این دولت تعریف شده است، گفت: برای شتاب‌بخشی به این پروژه‌ها به‌ویژه طرح‌هایی که نیاز روزمره مردم و چالشی برای آنهاست، از جمله طرح‌های گازرسانی از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم.

گازرسانی همچون آب‌رسانی آبادانی می‌آورد

اوجی اجرای خط لوله و گازرسانی را همچون انتقال آب و راه‌آهن دانست و گفت: گازرسانی آبادانی به ‌همراه دارد و تحول و رفاه را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه ایران دارنده رتبه نخست ذخایر هیدروکربنی در دنیاست، تأکید کرد: زیبنده کشور نیست که مردم در نقطه‌ای از این کشور از نعمت گاز بی‌بهره باشند و در این مسیر استان سیستان و بلوچستان اولویت نخست ما در گازرسانی است و قول مساعد می‌دهم تحولی در این استان و دیگر استان‌ها و شهرستان‌های محروم کشور در این حوزه رخ بدهد.

وزیر نفت به دغدغه نماینده سراوان و مهرستان برای تأمین سوخت اشاره و اظهار کرد: موضوع گازرسانی به شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان دغدغه آقای چگنی و بنده بود و برای این موضوع، همچنین سوخت‌رسانی وظیفه خود می‌دانم و قول رسیدگی می‌دهم.

سال پر فراز و فرود نفت

اوجی در تشریح شرایط سخت یک سال گذشته گفت: در سالی که گذشت برای تعهدها و درآمدهای ارزی و تأمین امنیت انرژی کشور سال سختی را پشت سر گذاشتیم و در مسائلی از جمله حمله سایبری و سوخت‌رسانی در روزهای پیک سفر مردم، همکارانی در وزارت نفت بودند که از زندگی خود مایه گذاشتند و برخی ۴۸ ساعت نخوابیدند.

وی درباره حفر چاه‌های عمیق به‌منظور تأمین آب برای مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: در حالی که این حفاری‌ها بدون بازپرداخت انجام شده است، اما وزارت نفت وظیفه خود می‌داند این اقدام‌ها را برای رفاه مردم انجام دهد و به‌زودی دکل دوم هم برای حفاری به‌منظور تأمین آب راهی استان سیستان و بلوچستان می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |