جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 109417 14:20 1399/06/01
نقش اعداد در زندگی؛ از سواد مالی غافل نشویم

نقش اعداد در زندگی؛ از سواد مالی غافل نشویم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش اعداد در زندگی؛ از سواد مالی غافل نشویم

نقش اعداد در زندگی؛ از سواد مالی غافل نشویم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم تا شب که مجدد به خواب برویم یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایمان اعداد هستند. اخبار را که بررسی می‌کنیم بخش زیادی از آنها پیرامون اعداد سخن می‌گویند. با اعضای خانواده خود که صحبت می‌کنیم این اعداد هستند که بخشی از زندگی ما را تسخیر کرده‌اند.

در روزمره همواره با اعداد سر و کار داریم و باید بپذیریم که گریزی از آنها نداریم. قیمت ارز و طلا، قیمت مسکن، شاخص بورس، نرخ تورم، اقساط وام، درآمد خانوار و پس انداز، مالیات و … اعدادی هستند که با آنها سر و کار داریم و بخشی از زندگی ما را به خود اختصاص داده‌اند. از آنجایی که هر فرد، خانواده، کسب و کارهای کوچک و بزرگ و همچنین دولت در طول زندگی و دوره فعالیت خود با اعداد روبرو می‌شوند برای مدیریت کردن آنها باید سواد مالی داشته باشند.

سواد مالی در سطح یک فرد، خانواده و یک بنگاه اقتصادی. توصیه اصلی این است که این بحث در مدارس و دانشگاه‌ها وارد شود تا جامعه از سنین پایین در این حوزه توانمند شود. همچنین مطالعه کتاب‌ها و مقالات این حوزه و جست و جو کردن پیرامون این حوزه در اینترنت نیز می‌تواند اطلاعات خوبی برای ارتقای سواد مالی در اختیار ما بگذارد.

همچنین استفاده از برخی نرم افزارها و اپلیکیشن‌هایی که در این حوزه طراحی شده‌اند نیز می‌تواند کار ما را ساده‌تر کند. هر چند که بدون سواد مالی هیچ نرم افزاری کمک کننده نخواهد بود. اما چند راهکار کلی می‌تواند بخشی از مسائل روزمره هر فرد یا هر کسب و کاری را تا حد زیادی پیش ببرد. یک دوره زمانی برای خود تعریف کنید. ما عادت داریم که ماهانه حساب و کتاب می‌کنیم. این دوره می‌تواند حتی روزانه و برای کسب و کارهای بزرگ‌تر سالیانه باشد.

از نوشتن فاصله نگیرید. همه چیز را ثبت کنید. روی کاغذ یا در گوشی همراه خود یا در دفاتر مالی. آن جمله کلیشه‌ای که کم رنگ‌ترین جوهرها از قوی‌ترین حافظه‌ها ماندگارتر است اینجا خود را نشان می‌دهد. بودجه‌ای برای دوره زمانی مشخص کنید تهیه کنید. به مانند دولت که بودجه سالیانه دارد و درآمدها و هزینه‌ها در آن درج شده شما هم می‌توانید برای خود از این راهکار استفاده کنید. لیستی که در آن هزینه‌های اساسی، صورت حساب‌ها، هر گونه بدهی و البته منابع درآمدی مشخص شده باشد. جزئیات را فراموش نکنید. هم جزئیات درآمدی و هم جزئیات هزینه‌ای را بنویسید.

یک حساب جداگانه برای پس اندازهای خود در نظر بگیرید. حتما اسم صندوق ذخیره ارزی را شنیده‌اید. به زبان ساده این صندوق، پس اندازی است که برای کشور در نظر گرفته شده است. هر فرد یا مجموعه به این حساب پس انداز نیاز پیدا می‌کند. این حساب پس انداز کمک می‌کند که در مواقعی که هزینه جدیدی مانند اخراج از محل کار، بیماری یا خرابی وسایل یا حتی تحریم پیش بیاید می‌توان به سراغ آن رفت و بخشی از هزینه‌ها را تامین کرد. اما باید خود را موظف کنید که در ادامه این پس انداز را جبران کنید. بدهی‌ها را جدی بگیرید. این بدهی‌ها شامل قسط وام بانکی هم می‌شود.

لیستی از بدهی‌های خود تهیه کنید. بدهی می‌تواند آرامش روانی برای فکر کردن و تحلیل شرایط و بررسی‌های مالی را از شما بگیرد. بدهی‌ها را به ترتیب زمانی و حجم بدهی لیست کنید و برای هر کدام از آنها جداگانه برنامه بریزید. بدهی‌ها بیش از هر چیزی می‌تواند به اعتبار شما آسیب بزند. شاید بتوان بی پولی و کمبود منابع را جبران کرد ولی جبران خدشه‌ای که به اعتبار شما وارد شده است کار راحتی نیست. تا جایی که می‌شود اعتبار خود را حفظ کنید.

صرفه جویی را فراموش نکنید. متاسفانه الگوی مصرف در کشور ما و در بسیاری از نقاط دنیا وضعیت نابسامانی را نشان می‌دهد. برای خرید کردن و مصرف، الگوی خاص خود را داشته باشیم و متاثر از رسانه‌ها و تبلیغات عمل نکنیم. یکی از کارهایی که تبلیغات با ذهن ما می‌کند نیازسازی‌هایی است که در بسیاری از موارد ساختگی است و هیچ نسبتی با واقعیت‌های زندگی ما ندارد. خرید کردن شاید حال خوبی داشته باشد ولی مصرف بی رویه ما را از برنامه‌های اقتصادی که برای خود، خانواده و کسب و کارمان داریم دور می‌کند. صرفه جویی کمک دیگری نیز به ما خواهد کرد.

کاهش هزینه‌ها این امکان را می‌دهد که دست ما برای سرمایه‌گذاری باز شود. وقتی ابزارهای لازم را داشته باشیم با ترس کمتری به سمت سرمایه‌گذاری می‌رویم و نتایج آن را در آینده که شاید توان کمتری برای کار کردن داشته باشیم می‌بینیم. این‌ها چند راهکار ساده در حوزه سواد مالی بود ولی باید تاکید کرد که همه موارد و جزئیات آن را شامل نمی‌شود. بحث سواد مالی مفصل است ولی یکی از کارهایی که می‌توان در این دوره خاص اقتصادی انجام داد افزایش سطح سواد مالی در جامعه است. دست بکار شویم.

* نازیلا نورفردی، فعال اقتصادی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |