سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 153940 18:59 1400/06/22
نقش آمار در اقتصاد کلان؛ بحران آب انشعاب خانگی

نقش آمار در اقتصاد کلان؛ بحران آب انشعاب خانگی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقش آمار در اقتصاد کلان؛ بحران آب انشعاب خانگی

نقش آمار در اقتصاد کلان؛ بحران آب انشعاب خانگی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

الیاس رمضانی سراجاری- حسابداری رسمی و کارشناس رسمی دادگستری- وقتی صحبت از آمار می شود یعنی داده‌های مقداری، اطلاعات کمی و کیفی و وقتی صحبت از اقتصاد می شود یعنی منابع و مصارف، فایده و هزینه، استفاده بهینه از منابع محدود درمقابل تقاضا نامحدود و ... یقینا بدون وجود آمار امکان وجود رشد اقتصادی پایدار ممکن نخواهد بود.

نظام آماری کشورها و حجم و کیفیت بانک‌های اطلاعاتی آنها نه تنها یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود، بلکه سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها، بدون در اختیار داشتن آمار کافی، صحیح و دقیق و به‌هنگام ممکن نیست.

امروزه بیشتر کشورها آمارهای مختلفی را به منظور تصمیم‌گیری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به‌صورت روزانه، ماهانه و سالانه منتشر می‌کنند و ایجاد زیرساختهای کشور و جلوگیری از بحران‌های مختلف نیاز به وجود اطلاعات کمی و کیفی است.

در هر صورت پایه و اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان‌ها و دولت‌ها در دنیا بر آمار نهاده شده است و تصمیم‌گیری در هر زمینه بدون استفاده از داده‌های آماری بی‌معنی خواهد بود . نظام آماری در کشور ما کاملا ساماندهی نشده و در دستور کار دولت‌های مختلف قرار نگرفته است؛ در این یادداشت به نبود آمار و معضل کمبود آب و برق و آثار سو و تبعات آن بر زندگی مردم گیلان اشاره خواهد شد.

استان گیلان در شمال کشور قرار گرفته و از شمال به دریای خزر، از شرق به استان مازندران، از جنوب به کوههای البرز و استان‌های زنجان و قزوین و از غرب به استان اردبیل محدود است.

استان گیلان رتبه اول در میزان بارندگی در کشور را دارد؛ این میزان بارندگی تقریبا بیش از 30درصد بیشتر از استان مازندران و و حدودا ده برابر استان یزد است و در بخش امکان دسترسی به آب شیرین و بالا بودن سطح آب شیرین نیز در رتبه اول کشور قرار دارد .

آمار دقیقی از جمعیت استان گیلان و مشترکین آبفای گیلان موجود نبوده و یا لااقل در دسترس عموم نیست، ولی آن‌چه که مشخص و واضح است این است که به علت عدم وجود تاسیسات و شبکه کارآمد آبرسانی بیش از حدود 90درصد مشترکین آب در استان گیلان از پمپ آب خانگی نیم یا یک اسب و از جنس عمدتا چینی برای بهره‌مندی از آب شهری استفاده می‌نمایند؛ در واقع باید گفت یک کارخانه در چین برای دسترسی مردم گیلان و شاید هم بخشی از مازندران برای دسترسی به آب شهری درحال تولید پمپ آب و قطعات یدکی آن است و مصرف‌کننده آب شهری در گیلان و مازندران که در میزان بارندگی و نزول رحمت خداوند دارای رتبه اول و دوم کشوری هستند، همانند سایر استان‌های کشور با مشکلات آب و برق مواجه هستند.

به‌علت قطعی مکرر آب بعضی از شهرهای استان گیلان، مردم ناچار به نصب تانکر آب در منازل شده‌اند. شاید در ظاهر ایجاد تانکر آب 1000لیتری و پمپ آب چینی نیم اسب به منظور تامین آب منازل خانگی زیاد عجیب و غیرمتعارف به نظر نرسد ولی اگر مخارج ایجاد این تاسیسات خانگی برای تامین آب را در تعداد انشعابات ایجاد شده ضرب نمایید و آن را به عنوان سرمایه ملی راکد تلقی کنید، مخارج حاصل شده بسیار وحشت‌آور خواهد بود. به این اعداد و ارقام هر ماهه باید هزینه غیرمولد برق مصرفی ناشی از پمپ آب را که به محض بازکردن هر شیر آب برای مصرف‌کننده معادل حدودا پنج تا هفت برابر یک لامپ 100وات ، بعلاوه هزینه‌های نگهداشت را باید اضافه نمود که به عنوان مخارج غیرمولد و سرمایه‌ملی به هدر می‌رود. داشتن تاسیسات اضافی برای طبقات چهار و به بالاتر شاید توجیهی داشته باشد . ولی برای طبقات هم‌کف و طبقات اول تا سوم فاقد توجیهی اقتصادی است. آیا با حذف این پمپ آب پرمصرف چینی مشکل کمبود برق استان جبران نخواهد شد و کمک به اقتصاد خانواده نخواهد بود. استفاده به ناچار از پمپ‌های آب باعث افت ولتاژ و قعطی برق گردیده و مشترکین برق برای جبران کسری ولتاژ برق اقدام به خرید ترانس برق خانگی می‌نمایند، ترانس‌های برق خانگی تولید برق نمی‌نماید بلکه از شبکه و به عبارتی از برق مشترکین همسایه‌ها دریافت می‌دارد. استفاده از ترانس برق خانگی یعنی هدر رفتن سرمایه ملی.

با این حال ذکر این نکته ضروری است که برآورد منابع و مصارف نیاز به آمار دارد که موجود نیست.

لازم به ذکر است با همه این هزینه های اضافه و هدر رفت و راکد و منفعل بودن سرمایه ملی با قطعی برق که تقریبا روزانه بین دو تا سه ساعت اتفاق می افتد قطع آب و عدم امکان استفاده از آب شرب را نیز به دنبال دارد.

باید اضافه کنم که همه مشکلات قید شده به نوع نگاه ما به سرمایه ملی و مخارج ملی و نبود آمار دقیق منابع و مصارف و استفاده بهینه از منابع موجود برمی‌گردد. در پایان به یک مثال واضح درباره نوع نگاه به سرمایه‌ملی و مخارج ملی این بحث را خاتمه می‌دهم؛ در سنوات قبل که دولت به گازکشی شهرها اقدام می‌نمود به محض اتصال گاز به هر شهری در میدان اصلی شهر مشعل بزرگ گاز به نشان گازکشی شهر ایجاد و این مشعل چندین سال بطور شبانه روز روشن بوده است (هدر دادن منابع ملی). همزمان در کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته در حال اختراع سیستم حذف شمعک آبگرمکن، پکیج و اجاق گازسوز بودن تا میزان گاز مصرفی اضافی از شمعک را حذف و در مصارف سرمایه ملی خود صرف جویی نمایند، هم چنین به کاهش آلودگی هوا و محیط زیست کمک کرده باشند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |