پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 120077 11:59 1399/08/26
نقشه راه: اپراتور تلفن همراه مناطق آزاد

نقشه راه: اپراتور تلفن همراه مناطق آزاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نقشه راه: اپراتور تلفن همراه مناطق آزاد

نقشه راه: اپراتور تلفن همراه مناطق آزاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهدی نجاری رئیس و عضو هیأت امناء اپراتور تلفن همراه سازمان منطقه آزاد کیش / اپراتور تلفن همراه سازمان منطقه آزاد کیش در چارچوب موافقت اصولی شماره ۳۰۰/۱۶۲۲ مورخ ۱۳۷۳/۰۴/۲۶ هیأت وزیران و به منظور حفظ موقعیت رقابتی منطقه آزاد کیش در حوزه خلیج فارس به عنوان دارنده پروانه MNO  در منطقه آزاد کیش تأسیس گردید.

در حال حاضر سازمان منطقه آزاد کیش تحت برند تله کیش در حال مدیریت و بهره برداری از این اپراتور می باشد. فضای شماره های اختصاص داده شده در حال حاضر ۱۰۰ هزار شماره می باشد که تا ۱۰ میلیون شماره قابل افزایش می باشد. جهت ارائه جدیدترین سرویس های مورد نیاز مشترکین و ارتقاء به نسل چهارم، در حال حاضر این اپراتور در حال ارائه سرویس LTE به مشترکین خود می باشد و کلیه سیم کارت های تله کیش علاوه بر کیش در سرزمین اصلی نیز  دارای سرویس و قابل استفاده می باشد.

با توجه به تمرکز کسب و کارها و فعالیت های تجاری کیشوندان بر خطوط اپراتور تلفن همراه کیش، این شبکه کماکان مشترکین وفادار خود را حفظ کرده است و در حال حاضر دارای نزدیک به ۱۹ هزار مشترک از نوع سیم کارت دائمی می باشد.

این اپراتور در حال حاضر با توجه به فضای شدید رقابتی بین سایر اپراتور های تلفن همراه، با هدف گذاری خود به عنوان اپراتور مناطق آزاد، در جهت افزایش خدمات و سرویس های خود در سایر مناطق آزاد علی الخصوص سرویس های حوزه B2B گام بر میدارد.

یکی از عوامل موثر بر مقوله بهره وری و کارایی، بهره گیری از قابلیت های ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) است. از طرفی در دهه اخیر بحث اقتصاد دیجیتال و تاثیرات سرریز آن در اکثر حوزه های اقتصاد، بسیار برجسته شده و مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که اقتصاد این بخش رشد بالایی را تجربه کرده و درآینده نزدیک سهم بالایی در اقتصاد ملی و جهانی ایفا خواهد نمود. لیکن نگاه ویژه به ظرفیت های این حوزه در مناطق آزاد موجب جایگزینی خدمت فروشی به جای زمین فروشی شده و ظرفیت بسیار بالایی را برای اشتغالزایی  و درآمد زایی ایجاد می نماید. در همین راستا این اپراتور با هدف گذاری افزودن حوزه ICT به سبد محصولات و درآمدهای سازمان منطقه آزاد کیش و تجاری سازی خدمات این حوزه، در گام نخست نسبت به تجمیع ارتباطات ثابت (پروژه تونل ارتباطی فیبرنوری سراسری کیش به طول ۱۰۰ کیلومتر) و ارتباطات سیار (اپراتور تلفن همراه کیش و پروژه دکل های تجمیعی) اقدام نموده است.

با توجه به جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری مناطق آزاد کشور، نقشه راه این اپراتور به عنوان اپراتور مناطق آزاد در جهت استفاده ساکنین و کسب و کارهای این مناطق از ارزش افزوده های دیده شده در قوانین مناطق آزاد من جمله معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشد، به همین منظور تله کیش تنها اپراتور تلفن همراه در سطح کشور می باشد که از مشترکین خود هیچگونه مالیات بر ارزش افزوده ای دریافت نمی نماید.

در سال ۹۸ درآمد حوزه ICT از مناطق آزاد مبلغی بالغ بر ۹۷۵ میلیارد تومان بوده است که متاسفانه سهم مناطق آزاد از این درآمد زیر ۱۰ درصد بوده است، لذا در جهت بهره برداری از درآمد های این حوزه، این اپراتور هدف گذاری خود را به عنوان بازوی اجرایی مناطق آزاد در حوزه های ICT گذاشته است و به همین منظور پیشنهاد اخذ پروانه MVNO مناطق آزاد در حال سپری شدن مراحل خود در وزارت فاوا و سازمان تنظیم مقررات می باشد.

امکان واگذاری سهام ۵ درصدی اپراتور مناطق آزاد به هریک از مناطق آزاد تجاری-صنعتی، بهره برداری درآمدی هر یک از مناطق آزاد از سرویس ها و خدماتی که در آن منطقه واگذار شده است؛ ایجاد زیرساخت امن و اختصاصی مناطق آزاد در راستای پنجره واحد خدمات الکترونیک و دولت الکترونیک و معافیت ساکنین و کسب و کارهای مناطق از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از جمله محسنات این طرح می باشد.

شایان ذکر است موقعیت جغرافیایی و تمرکز مدیریتی در منطقه آزاد کیش این جزیره را به عنوان محل مناسبی جهت ورود تکنولوژی های نوظهور از جمله تکنولوژی ” فایوجی” نموده است و در این خصوص تفاهم نامه های متعددی در جهت پایلوت کردن این تکنولوژی ها در این منطقه صورت گرفته است، همچنین توسعه زیرساخت های ثابت و سیار در این جزیره که با همت تله کیش در حال انجام می باشد، نوید این نکته را می دهد که کلیه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری شهر هوشمند در جزیره کیش مهیا بوده و این جزیره محل مناسبی جهت حضور شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های مرتبط با این حوزه می باشد که این امر نیازمند همت و حمایت سایر ارکان سازمان منطقه آزاد کیش در جهت هم افزایی و حمایت از این دست پروژه ها می باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |