جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 184890 18:40 1401/04/10
نفس‏ های گرفته صنعت ماینینگ از تعلل وزارتخانه‏ ها

نفس‏ های گرفته صنعت ماینینگ از تعلل وزارتخانه‏ ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نفس‏ های گرفته صنعت ماینینگ از تعلل وزارتخانه‏ ها

نفس‏ های گرفته صنعت ماینینگ از تعلل وزارتخانه‏ ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی

امروز کشورهایی مانند آمریکا، چین در صنعت ماینینگ از رونق بسیاری برخوردار هستند اما همچنان صنعت ماینینگ در ایران با مسائل و مشکلات قانونی بسیاری روبرو است به طوری که فعالین این عرصه با بلاتکلیفی در این حوزه مواجه هستند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ ممنوعیت فعالیت فعالان صنعت استخراج رمز ارز به بهانه کمبود برق، زمان‌بر بودن اعطای مجوزها و پروانه‏ های لازم از جمله نگرانی‏های فعالین این عرصه بوده است در حالی که اگر در کشور ما  قانون‌گذاری‌ها و حمایت‌های لازم به موقع انجام می‌شد، ماینینگ می‌توانست ارزش‌افزوده بسیاری برای کشور به ارمغان آورد.

مشروح گفتگو با علی بابک نیا، فعال حوزه استخراج رمز ارز و رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران را درادامه می‏خوانید.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران ابتدای این گفتگو را با سوالاتی آغاز کرد و گفت: آیا خاموشی‏ های صنعت ماینینگ به نسبت سال گذشته تفاوتی داشته و آیا وزارت نیرو نسبت به درخواست‏های فعالین این حوزه در ارتباط با عدم خاموشی‏های دستوری اقدامی انجام داده است؟ در پاسخ باید گفت وزارت نیرو درسال جدید در نهایت تعامل و در بحث‏های کارشناسی به این نتیجه دست پیدا کرده است که باید سیستم را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که با کمک ماینینگ، برای اضافه بار تولید شبانه این وزارتخانه و شرکت توانیر بتوان پیک‌سایی را انجام دهند که به نسبت سال گذشته، تعامل بین دارندگان انشعاب گاز مجاز استخراج رمز ارز و وزارت نیرو را شاهد هستیم.

بابک نیا بیان کرد: مدت‏هاست که باروی کارآمدن دولت جدید، بحث تدوین دستور‏العمل‏های جدید، ابلاغ آیین‌نامه‏های جدید، تعرفه‏های جدید و شرایط واگذاری مجوزهای جدید در حوزه صنعت ماینینگ در دستورکار وزارتخانه‏های مرتبط قرار گرفته است. از طرفی پاسخگویی به حل چالش‏های صنعت ماینینگ به تسریع و چابکی نیازمند است یعنی به ازای هر سیکل سالیانه درصنعت ماینینگ، با بالارفتن سختی شبکه و اضافه شدن رقبای بین‌المللی در این عرصه، میزان بهره‌وری و سودآوری صنعت ماینینگ به طور مشهود کاهش می‏یابد و این تعلل و سستی که در بین وزارتخانه‏های مربوطه برای تصمیم‌گیری و ساماندهی ابلاغ مقررات جدید صنعت ماینینگ در حال وقوع است، متاسفانه نفس‏ های ماینینگ را گرفته و به نابودی کشانده است.

این فعال حوزه استخراج رمزارز افزود: در حال حاضر دستورالعمل‏ های مربوطه در این حوزه در کمیسیون‏های تخصصی درحال بررسی است و از وزارتخانه‏های نیرو، نفت و صمت این است که با صنعت ماینینگ تعامل بیشتری داشته باشند تا پس از پایان فصل گرما با رفع موانع، رشد فعالیت ماینینگ قانونی در کشور را باشیم.

بابک نیا در ارتباط با آخرین وضعیت اسخراج صنعت ماینینگ در کشور نسبت به سایر کشورها عنوان کرد: با رشد بلاکچین درجهان و آشنایی کشورهای رقیب در حوزه رمز ارز، سرمایه گذاری بسیاری در این حوزه رخ داد و کشورهای دیگر مانند آمریکا که تا چند سال گذشته  که دارای سهمی در بازارماینینگ نبودند، در حال حاضر از بیشترین سهم بازار در این حوزه برخوردارهستند. در این برهه که کشورهای رقیب در حال سرمایه‌گذاری در این عرصه بودند، کشورما با توقف و کاهش توان مواجه شد. از جمله دلایل این توقف حاکی از نبود زیرساخت‏های برق، گاز و انرژی، انحصارطلبی وزارت نیرو برای عدم توسعه‌ی صنعت نیروگاهی مختص صنعت رمز ارز بود که فعالین این عرصه را در حوزه انرژی و تامین برق  با محدودیت مواجه کرد.

** تعرفه‏ های انرژی در حوزه رمزارز در کشور بسیار بالاست

به گفته وی، تعرفه‏ها در حوزه رمز ارز در کشور بسیار بالاست به نحوی که بهای تمام شده تولید انرژی در کشور ما از بسیاری از کشورها مانند آمریکا، چین و کانادا بالاتر است و مزیت نسبی و رقابتی نداریم تا سرمایه گذاری صنعت ماینینگ در ایران توسعه پیدا کند. بنابراین نسبت به سال‏های گذشته نه تنها افزایش نداشتیم بلکه با کاهش توان و قدرت پردازش در این حوزه مواجه بودیم .

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران گفت: با توجه به آمار ارایه شده از سوی وزارت نیرو مبنی بر نزدیک به 200 مگاوات انشعاب برق مجاز و تراز مصرفی جهانی که بیش از ۱۲هزارمگاوات است، در خوشبینانه ترین حالت بیش از این یک الی ۱.۵ درصد مجموع ماینینگ مجاز یا خانگی را نمی‏توان در کشور تخمین زد درحالی که سال‏های قبل می‏توانستیم به رقم 3 الی 5 درصد دست پیدا کنیم. حتی می‏توانست تا 10 درصد هم ارتقا پیدا کند که اکنون روی عدد یک درصد و شاید پایین ترهم قرار گرفته باشد.

بابک نیا بیان کرد: اگر امکان تامین انرژی در حوزه صنعت ماینینگ وجود ندارد از جمله راهکارها این است که اجازه سرمایه‌گذاری و توسعه به فعالین این عرصه داده شود تا خودشان برق مورد نیازشان را تامین کنند که لازمه آن این است که وزارت نیرو تعامل لازم را داشته باشد.

 وی عنوان کرد: در حوزه ماینینگ دو گروه سرمایه‌گذار از جمله سرمایه‌گذار بخش خانگی و خرد با مبالغ پایین و دیگر سرمایه گذاران کلان و صنعتی هستند. در 2 سال گذشته که توقف و سرکوب صنعت ماینینگ را شاهد بودیم، از گروه دوم یعنی سرمایه گذاران صنعتی  و مقیاس بزرگ به هیچ عنوان در حوزه ماینینگ ورود نکردند یعنی فاقد سرمایه‌گذار جدید در این حوزه بودیم. ترجیح آن‏ها سرمایه‌گذاری درکشورهایی بود که از قوانین و مقررات شفافی برخوردارهستند و از سوی آن‏ها مورد حمایت قرار می‏گیرند و «خاموش» نمی‏ شوند. در حقیقت سرمایه‌گذار محلی سرمایه‌گذاری می‏کند که با خاموشی مواجه نشود و از بهای مناسب انرژی برخوردار باشد.

رییس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران افزود: در این میان نظرعده‏ای این است که ماینینگ توسعه پیدا کرده است و عموم مردم با آن آشنایی دارند که به ماینینگ خانگی مربوط می‏شود این در حالی است که خیلی هم از آن حمایت نمی‏کنیم و موافق آن نیستیم زیرا همواره بر این اعتقادیم که اگر به عنوان صنعت است باید در چارچوب مقررات صنعتی و زیرساخت صنعتی و حتی ملاحظات مالیاتی و... باشد.

بابک نیا گفت: تمام پیگیری‏ها و مذاکرات ما با دستگاه‌های دولتی این است که تصمیم‌سازی و مقررات به این سمت سوق پیدا کند، به نحوی که از مزرعه‏های بزرگ حمایت شود تا پایدار باقی بمانند و مردم که می‏خواهند از این صنعت استفاده کنند، دستگاه‏های خود را با اطمینان خاطر به مزرعه‌‏های مجاز بسپارند تا با دردسرهای تامین انرژی و نگهداری و ... مواجه نشوند.

به گفته وی، حمایت از مزرعه‌های بزرگ و مجاز تنها راه برون رفت چالش‏های به وجود آمده در صنعت برق و سرمایه‌گذاران این حوزه است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |