جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 163471 19:20 1400/09/07
نفت را حذف نه، کم‌رنگ کنیم؛ تا اقتصاد جان تازه بگیرد !

نفت را حذف نه، کم‌رنگ کنیم؛ تا اقتصاد جان تازه بگیرد !

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نفت را حذف نه، کم‌رنگ کنیم؛ تا اقتصاد جان تازه بگیرد !

نفت را حذف نه، کم‌رنگ کنیم؛ تا اقتصاد جان تازه بگیرد !

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

راضیه محمدی-کارشناس ارشد مدیریت

سالهاست تکیه‌گاه اقتصاد کشور نفت است و دولتهای مختلف با ادامه این روند آسیب زا آتشی سهمگین به جان اقتصاد‌ کشور انداخته‌اند.

هر دولت برای رهایی از این وضعیت چاره‌هایی اندیشید و‌ حتی در برخی موارد به مرحله اجرا نیز رسانیده شد، اما این راه‌حل‌ها به حدی ضعیف و بی‌پشتوانه بودند که هیچ دردی از دردهای بی‌شمار اقتصاد بیمار ما درمان نمی‌کردند .

در این بین اقتصاددانان و متخصصان بسیاری این نکته را یادآور شدند که: وابستگی اقتصاد به نفت، آن‌هم در شرایطی که تحریم‌ها تیغ تیز خود را بر گردن اقتصاد می‌فشارد عامل اصلی آسیب پذیری اقتصاد در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان سوم وابسته به نفت است .

اما مساله اصلی این است که آیا جدایی نفت از اقتصاد ایران امکان‌پذیر است؟

از آنجا که سالهاست کشور با تکیه بر فروش نفت، آن‌هم به‌طور معمول به شکل خام (که طبعا سود حاصل از آن در مقایسه با نوع پالایش شده بسیار کمتر است) اداره شده است ، گویا نگاه‌ها به این مساله به یک امر عادی تبدیل شده است که چندان هم به دنبال چاره برای آن نباشیم !

از طرفی، عرضه نفت توسط کشورهای دیگری غیر از ایران باعث شده است بازار هدف برای فروش نفت ایران تا حدودی به حالت اشباع شده درآید و به‌ویژه در این شرایط تحریم وخامت این اوضاع بیشتر از پیش خود را نشان دهد .

نکته دیگر اینکه شاید کماکان بهتر باشد که کارشناسان و متخصصان این عرصه تمرکز خود را روی اقتصاد بدون صادرات نفت متمرکز کرده تا شاید بتوان دست کم با یک برنامه‌ریزی متمرکز و تقویت سایر جنبه‌های اقتصادی، وابستگی اقتصاد را به نفت اندکی کمتر کرد !

قطع به یقین، عمده دلیل تلاش برای حذف تکیه ایران به درآمد حاصل از فروش‌ نفت در سالهای اخیر و به‌ویژه در دوران تحریم‌هاست، تحریم‌هایی که همچون تیغی برنده بر گردن اقتصاد کشور فشرده می‌شود .

علاوه بر این موارد، معضلات و‌ مشکلات فراوان بخش خصوصی، عدم حمایت شایسته از کارآفرینان، فراهم آوردن انگیزه و شرایط اشتغال برای نیروهای کار در جهت افزایش تولیدات داخلی و بسیاری از موارد این این‌چنینی، همه و همه دست به دست هم داده تا اقتصاد کشور همچنان با تکیه بر نفت ضعیف و ضعیف‌تر شود و منابع انرژی کشور با سرعت بیشتری رو به نابودی بروند .

در پایان باید این نکته را یادآور شد که گرچه تصور اقتصاد بدون نفت برای ایران تصوری حاکی از وهم و خیال است اما قطع به یقین کمرنگ کردن تاثیر آن و تکیه اقتصاد بر آن تصوری دور از انتظار نیست و می‌توان با تنظیم برنامه‌های مدون توسط اقتصاددانان خبره روش‌های منطقی زیادی برای تحقق این مهم ارائه کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |