پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 141765 15:41 1400/02/27
نظارت وزارت صنعت بر روند فعال‌سازی معادن

نظارت وزارت صنعت بر روند فعال‌سازی معادن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نظارت وزارت صنعت بر روند فعال‌سازی معادن

نظارت وزارت صنعت بر روند فعال‌سازی معادن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، «علیرضا رزم‌حسینی» در آیین رونمایی از طرح آزادسازی ۶‌هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور و آغاز اجرای بزرگترین مزایده ملی کشور، افزود: واگذاری معادن حبس شده از طریق مزایده عمومی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت، جهش صنعتی و معدنی در کشور به وجود خواهد آورد.

وی با بیان اینکه فرآیند واگذاری طبق قانون از طریق مزایده برگزار می‌شود، بیان‌داشت:‌ فرآیندها به صورت قانونی در سامانه «ستاد» (مزایده‌ها و مناقصه‌های دولت) انجام خواهد شد، اعضای تشکل‌ها و نمایندگان وزارت صنعت در روز بازگشایی پاکت‌های مزایده حضور دارند و به همین دلیل امکان هیچگونه رانت و یا تخلف قانونی میسر نیست.

نظارت وزارت صنعت بر روند فعال‌سازی معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این مزایده برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، ادامه‌داد: این وزارتخانه نقش نظارتی خود را بیشتر خواهد کرد و متقاضیانی که در این مزایده برنده شوند اما کار اکتشاف، بهره‌برداری و فعال‌سازی معدن را انجام ندهند معادن از آنها گرفته و مجدداً از طریق مزایده به افراد دارای صلاحیت واگذار می‌شود.

وی تاکید کرد: جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و بر این باوریم که معدنی را استخراج نکنیم مگر اینکه امکان فرآوری داخل برای ایجاد ارزش افزوده داشته باشد و این مسیر را با جدیت ادامه می‌دهیم.

رزم‌حسینی با بیان اینکه کشوری نفت‌خیز و همچنین معدن‌خیز هستیم، گفت: بر اساس کار کارشناسی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش معادن کشف شده در کشور است که البته با انجام عملیات اکتشافی این ذخایر افزایش خواهد یافت.

استفاده از «شرکت‌های سهامی عام پروژه» برای احیای معادن غیرفعال

همچنین «وجیه‌الله جعفری» معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایمیدرو در آیین آزادسازی ۶‌هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور، افزود: شرکت های سهامی عام پروژه به بسته‌های سرمایه‌گذاری برای احیای معادن غیر فعال کمک می‌کنند.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: طرح احیا معادن کوچک‌مقیاس به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی مطرح است که مجری این طرح از طرف وزارت صنعت، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.

وی ادامه‌داد: در این راستا شناسایی معادن کوچک‌مقیاس غیرفعال و راه‌های فعال‌سازی آنها از طریق شرکت‌های مشاوره‌ای انجام شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه‌کرد: عارضه‌یابی‌های این معادن انجام و بسته‌های سرمایه‌گذاری برای احیاء برنامه‌ریزی شد.

جعفری بیان‌داشت: این بسته‌ها امکان سرمایه‌گذاری را روی بسیاری از معادن غیرفعال که دارای مشکلات زیرساخت، ذخیره کم یا عدم اکتشاف کامل هستند، فراهم می‌کند.

وی گفت: مجموعه‌ای از معادن غیرفعال وجود دارد که باید جهت‌گیری برای سرمایه‌گذاری با امکان فعال‌سازی برای آنها فراهم شود.

آیین طرح آزادسازی ۶ هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای سازمان‌های صنعت استانی و تشکل‌های بخش خصوصی به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان آیین، دستور برگزاری مزایده عمومی واگذاری ۶ هزار معدن و محدوده حبس شده را که بزرگترین مزایده کشور است، صادر کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |