پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12081 13:17 1394/02/06
نصف چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه غیرمجازند

نصف چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه غیرمجازند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نصف چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه غیرمجازند

نصف چاه‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه غیرمجازند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های دریای خزر و دریاچه ارومیه گفت: هم‌اکنون حدود 88 هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که 50 درصد این چاه‌ها غیرمجاز است.

سیدمرتضی موسوی با بیان اینکه موضوع اصلی در احیای دریاچه ارومیه دو موضوع کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و سامان‌دهی برداشت آب از منابع آب زیرزمینی است، اظهار داشت: خوشبختانه با راهکارهایی که وزارت جهادکشاورزی تدوین کرده، این امیدواری به‌وجود آمده که با استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی، صرفه‌جویی 40 درصدی در مدت پنج سال بدون هیچ‌گونه آسیبی به تولید و درآمد کشاورزان این بخش منجر شود. برخی طرح‌ها و پروژه‌های سازه‌ای هر چند با تاخیر به پایان خواهد رسید، اما این موضوع نگرانی جدی در هدف اصلی احیای دریاچه به‌وجود نمی‌آورد.

وی ادامه داد: اگر این برنامه طبق زمان‌بندی پیش برود، قادر خواهیم بود مصرف آب بخش کشاورزی را از چهار میلیارد و 300 میلیون مترمکعب به حدود دو میلیارد و 600 میلیون مترمکعب کاهش دهیم و این موضوع در کنار اقدام‌های دیگر همچون کاهش مصرف آب‌های زیرزمینی بسیار تعیین‌کننده است.

موسوی گفت: هم‌اکنون سطح زیرکشت آبی حوضه آبریز حدود 480 هزار هکتار است که چهار میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب در این زمین‌ها مصرف می‌شود.

وی با اشاره به برنامه کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی حوضه ارومیه، گفت: یک موضوع مهم در ارومیه سامان‌دهی چاه‌های حوضه است تا بتوانیم میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را کاهش دهیم. برنامه کاهش مصرف آب زیرزمینی در حوضه آبریز ارومیه نیز اجرایی خواهد شد و طبق این طرح تمامی چاه‌های مجاز در این حوضه به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد تا نظارت بیشتری بر برداشت آب زیرزمینی به‌عمل آید.

موسوی تصریح کرد: با کنترل مصرف منابع آب زیرزمینی، روان‌آب‌های بیشتری به سمت پیکره دریاچه هدایت خواهد شد.

موسوی ادامه داد: هم‌اکنون حدود 88 هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد که نیمی از این چاه‌ها غیرمجاز است. نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز در برنامه سال‌جاری است که پیش‌نیاز نصب کنتورهای هوشمند بر چاه‌ها، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز است و همین امر مهم‌ترین موضوع پیش‌روی ما است.

وی گفت: این برنامه نیازمند انسجام در دستگاه‌های مختلف استان‌ها است و در این زمینه شورای حفاظت منابع آب استان با محوریت استانداران فعالانه کار را پیگیری خواهند کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |