جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 11783 13:30 1394/01/28
نشانه های رونق صنعت چای نمایان شد

نشانه های رونق صنعت چای نمایان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نشانه های رونق صنعت چای نمایان شد

نشانه های رونق صنعت چای نمایان شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بازگشت چایکاران به باغ ها پس از 5 سال

گروه تولید: در سال‌های گذشته زمین‌خواری در اراضی استان‌های شمالی فجایعی به بار آورده است که تنها یکی از آنها خارج شدن 50 درصد از 34 هزار هکتار باغ چای از چرخه تولید است. از سوی دیگر نیز به گفته فعالین این حوزه به دلیل پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی، رفته رفته تمایل کشاورزان به ادامه تولید از بین رفته و همچنین تولیدکنندگان برای فروش محصولات نیز همواره با عده‌ای واسطه گر مواجه بوده که تولیدات کشاورزان را با قیمت بسیار نازل خریده و در بازار با چندین برابر قیمت عرضه می‌کردند.

با تمام این اوصاف اما رئیس سازمان چای کشور در سفر اخیر دولت به استان گیلان خبرهای خوشی را اعلام کرد.

محمدولی روزبهان گفت: با مساعدت‌هایی که دولت به چایکاران داشته است، هر روز شاهد بازگشت چایکارانی بودیم که مدت پنج سال به باغ خود سر نزده بودند و ارتفاع بوته‌های چای گاهی به یک متر رسیده بود.

وی با بیان مطلب فوق افزود: تعداد زیادی از چایکاران از تسهیلات به‌زراعی در سال زراعی جاری استفاده کرده‌اند و بدین ‌ترتیب در حال حاضر یک‌هزار هکتار از باغ‌های چای احیاء شده و پیش‌بینی می‌شود یک‌هزار هکتار دیگر نیز احیاء شود.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۹میلیارد تومان به‌عنوان تسهیلات به‌زراعی به حساب چایکاران واریز شده و با توجه به آنکه مقرر است از محل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری چای نیز مبلغی به آن اضافه شود.

روزبهان ادامه داد: تمامی شهرستان‌های چای‌خیز کشور از تسهیلات به‌زراعی بهره‌مند شده‌اند، به‌گونه‌ای که در سال جاری مرحله پنجم به مبلغ سه میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان واریز شد.

وی تصریح کرد: تمام چایکارانی که در سال 1393 عملیات هرس را انجام داده‌اند، در سال جاری از تسهیلات به‌زراعی بهره‌مند می‌شوند.

روزبهان یادآور شد: در حال حاضر سطح باغ‌های فعال چای در کشور حدود ۱۸تا ۲۰هزار هکتار است که با اضافه شدن یک تا دوهزار هکتار دیگر پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۲هزار هکتار باغ فعال چای داشته باشیم.

رئیس سازمان چای کشور تأکید کرد: با افزایش سطح زیر کشت چای که البته در سال جاری محصول نمی‌دهد، پیش‌بینی می‌شود که شاهد افزایش ۵۰درصدی برگ سبز چای باشیم.

وی گفت: صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری چای که در حال حاضر ۴۰میلیارد تومان سرمایه دارد نیز قرار است برای اختصاص تسهیلات به‌زراعی به چایکاران کمک کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |