چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 169757 12:33 1400/10/29
نرخ کانتینرها افزایش یافت

نرخ کانتینرها افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نرخ کانتینرها افزایش یافت

نرخ کانتینرها افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، نرخ لحظه­‌ای حمل و نقل یک کانتینر ۴۰ فوتی از آسیا به ایالات­‌متحده در سال گذشته به بیش از ۲۰ هزار دلار آمریکا رسید همچنین ظرفیت محدود کانتینری و ازدحام بندر به این معنی است که نرخ‌های بلند مدت تعیین‌شده در قراردادهای بین شرکت‌های حمل‌ و نقل و حمل‌کننده‌ها حدود ۲۰۰ درصد بیشتر از سال پیش و حاکی از پیش‌بینی افزایش قیمت‌ها در آینده خواهد بود.

مشتریان بزرگ محموله­‌های دریایی، هزینه مذاکره برای شرایط بهتر در این معاملات را دارند اما واردکنندگان و صادرکنندگان کوچک­تر به ویژه در کشورهای فقیر که به حامل­‌ها متکی هستندنمی‌توانند به راحتی هزینه­‌ها را پرداخت یا دوره­‌های طولانی جریان­‌های نقدی را تحمل کنند.

پس از افزایش نرخ کانتینر در سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد از سرمایه برخی از شرکت­‌ها از بین رفت زیرا خریداران اروپایی از هزینه­‌های بالاتر خودداری کردند. در کشورهای در حال توسعه، فقط بقای کسب و کار در خطر نیست و اگر کاری برای معکوس کردن روند انجام نشود، خطر تورم و امنیت­‌غذایی می­‌تواند بسیار بسیار بالاتر باشد.

شرکت‌های حمل‌ونقل اقیانوسی در سال ۲۰۲۱ سود تخمینی ۱۵۰ میلیارد دلاری به دست آوردند که جهش سالانه ۹ برابری پس از یک دهه مشکل برای به دست­ آوردن هر گونه سود بود. اقتصاددانان هشدار می­‌دهند که قیمت­‌های بالای حمل­­‌و­نقل تورم را تحریک می­‌کند و بهبود را تحت ­تاثیر قرار می‌­دهد.

هزینه­‌های بالا برای حمل‌­و­نقل که قبلا  فقط دوره­‌های موقت افزایش تورم را تقویت می­‌کرد به عوامل بلندمدت اقتصادهای ایالات­‌متحده و جاهای دیگر تبدیل خواهد شد.

نیکلاس اسلای، اقتصاددان فدرال­ رزرو گفت: در گذشته، افزایش ۱۵ درصدی هزینه­‌های حمل­‌و­نقل منجر به افزایش ۰.۱ درصدی در تورم پس از یک سال شده است که نرخ حمل­‌و­نقل در حال حاضر یک چالش دائمی  به جای موقت یا گذراست و این نوع شوک‌ها اثرات ماندگاری بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دارند.

بیماری همه­‌گیر برای اولین بار نشان داد که شرکت­‌های حمل‌­و­نقل در مدیریت عرضه ظرفیت بار در بازار با محدود کردن آن نقش دارند زیرا کووید-۱۹ برای اولین­‌بار اقتصاد جهان را تکان داد و سپس با افزایش شدید تقاضا آن را افزایش داد و قیمت­‌ها را بالاتر از همیشه افزایش داد. البته شرکت‌­های حمل­‌و­نقل بر این باورند که قیمت­‌های بالا یک افزایش غیرعادی است که ناشی از عدم تعادل در عرضه و تقاضا ناشی از بیماری همه­‌گیر است که به طور طبیعی برطرف خواهد شد.

هنگامی که اولین محدودیت در مارس ۲۰۲۰ آغاز شد، انتظار می­‌رفت که صنعت کشتیرانی از بین برود اما بازگشت شدید غیرمنتظره تقاضا به دنبال نگرانی­‌های اولیه سقوط پایدار بود.

تجارت جهانی کالا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱، به رکورد ۵.۶ تریلیون دلار آمریکا رسید و در ۳ ماه پایانی سال به همان میزان ثابت بود.

قرار است در اروپا، معافیت شرکت‌های کشتیرانی از قوانین ضد رقابتی در سال ۲۰۲۴ مورد بازنگری قرار گیرد.

کمیسیون اروپا در گزارشی اعلام کرد: صنعت حمل­‌و­نقل کانتینری را به دقت زیر نظر دارد و به این موضوع آگاه است که افزایش قیمت‌های زیادی رخ داده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |