جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 108177 20:29 1399/05/11
نبود دانش مالی چالش مهم بنگاه‌های صنعتی کشور

نبود دانش مالی چالش مهم بنگاه‌های صنعتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نبود دانش مالی چالش مهم بنگاه‌های صنعتی کشور

نبود دانش مالی چالش مهم بنگاه‌های صنعتی کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید-مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چالش امروز بنگاه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی کشور قبل از نیاز مالی، دانش مالی است که مشکلات و معضلات زیادی را برای آنها به وجود می‌آورد.

به گزارش جهان اقتصاد، نعمت الله شهبازی در جلسه بهره گیری بنگاه‌های صنعتی و معدنی استان قزوین از ابزارهای نوین تامین مالی، افزود: متاسفانه سهم روش‌های نوین ابزارهای نوین تامین مالی در بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی کشور زیر پنج درصد است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، دانش مالی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی کشور متناسب با دانش فنی آنها رشد و پیشرفت نکرده است و بنگاه اقتصادی ما نمی‌دانند که دانش مالی هم بخشی از الگورتیم یک واحد تولیدی است.

این مقام مسئول گفت: ما در زمینه دانش مالی بیش از پیش نیاز به کار داریم و بسیاری از بنگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ باید به سمت آشنایی بیشتر با این دانش حرکت کنند.

وی اضافه کرد: روند تسهیلات بانکی طی سال‌های اخیر نشان داده است که متاسفانه طی سال ۹۸ حدود ۴۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز بخش صنعت به لحاظ سرمایه ثابت و در گردش بوده که طبق آمارهای بانک مرکزی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از سوی شبکه بانکی تامین شده و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کسری داشته ایم.

شهبازی گفت: تقریبا یکی از مشکلات اصلی بخش صنعت و معدن نقدینگی است و ۲۴ درصد کسری نقدینگی در سال گذشته، امسال به ۳۸ درصد خواهد رسید.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و تامین منابع مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برای سال ۹۹ پش بینی شده با توجه به رشد هزینه‌های تولید امسال ۵۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت و در گردش نیاز است و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۸ درصد کسری بودجه میان نیاز صنعت و معدن و عملکرد بانک مرکزی وجود خواهد داشت.

این مسوول ضافه کرد: با توجه به این مساله باید بنگاه‌اقتصادی کشور به سمت افزایش دانش مالی و روش‌های نوین تامین سرمایه از جمله بورس حرکت کرده و برای رفع کمبودها و مشکلات خود در این حوزه گام بردارند.

وی گفت: امسال یکی از محورهای مهم کشور و دولت، توسعه تامین مالی تولید از طریق باز سرمایه است تا با مضرات و پیامدهای منفی رشد سریع نقدینگی در دست مردم، کسری شدید آن در بنگاه‌های اقتصادی، مشکلات کاهش تولید، تعدیل نیرو و ...، مواجه نشویم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |