پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 170133 21:03 1400/11/02
نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:  ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار تلویزیون توسط قاچاق تامین می‌شود

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار تلویزیون توسط قاچاق تامین می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی:  ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار تلویزیون توسط قاچاق تامین می‌شود

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار تلویزیون توسط قاچاق تامین می‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمدحسین اسلامیان در گفت‌وگو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی و وضعیت قاچاق در این حوزه اظهار کرد: در ماه اخیر برخورد در سطح عرضه در بازار بسیار بیشتر شده است و در سطح عرضه تهران شاهد فروش کمتری از کالای قاچاق هستیم. برخوردها تشدید شده و در چند مورد هم ستاد مبارزه با قاچاق کالا، اقدام به جمع‌آوری کالا از سطح عرضه کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌رسد که کالای قاچاق کمتر شده است.

وی افزود: رکود در بازار کماکان وجود دارد و تقاضا بسیار کم است اما در سطح عرضه کالا وجود دارد و کمبود ندارد. کارخانه‌های تولیدکننده ایرانی کالا به حد کفایت دارند اما تقاضا نیست. به نظر می‌رسد ذهنیتی در جامعه وجود دارد که منتظر هستند تا نتیجه مذاکرات احیای برجام مشخص شود. به نوعی مصرف‌کنندگان منتظر هستند که قیمت کاهش پیدا کند تا خرید خود را انجام دهند.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیان کرد: اینطور نیست که مبارزه با قاچاق در سطح عرضه هیچ تاثیری نداشته باشد ولی اگر قرار است، با کالای قاچاق مبارزه شود باید از مبدا جلوگیری شود نه سطح عرضه. با این حال باید توجه داشت که اگر کالایی قاچاق می‌شود باید در سطح عرضه به فروش برسد که دوباره قاچاق شود، اگر نتوانند بفروشند، قاچاق آن هم کمتر می‌شود. بنابراین باید این دو توامان باهم پیش گرفته شود.

وی در اینباره ادامه داد: از طرف دیگر تقاضا به قدری کم است که چه برای کالای ایرانی و چه برای کالای خارجی تقاضا بسیار کم است که باعث می‌شود حتی قاچاق هم کمتر شود چراکه کالای قاچاق هم نیاز به فروش دارد.

اسلامیان با اشاره به وضعیت قیمت لوازم خانگی گفت: کارخانه‌های ایرانی که از ابتدای سال تاکنون قیمت محصولات خود را افزایش نداده بودند، برخی از  آنها برای یک سری از اقلام خود 5 تا 10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته اعمال کردند. البته این موضوع همگانی نیست یعنی همه کارخانه‌ها محصولات خود را گران نکردند و همه مدل‌ها هم گران نشده است. علت افزایش قیمت برخی از کارخانجات نیز نوسان قیمت در قطعه و همچنین افزایش قیمتی که پیمانکاران اعمال کرده‌اند، بوده است.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: به طور میانگین در سال 2 میلیون دستگاه تلویزیون در کشور مصرف می‌شود. ظرفیت تولید 3 میلیون دستگاه تلویزیون در داخل را هم داریم اما بین 40 تا 50 درصد از این 2 میلیون دستگاه توسط شبکه قاچاق تامین می‌شود. تلویزین کالای مصرفی است و زمان مصرف دارد، یعنی نسبت به جمعیت و میزان استفاده حدودا یک خانواده هر 10 سال یک بار تلویزیون خود را تغییر می‌دهد. به همین دلیل 2 میلیون دستگاه نیاز را در جامعه مشخصا داریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |