جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 198684 19:21 1401/08/21
ناکامی در بازآفرینی بافت‏های فرسوده

ناکامی در بازآفرینی بافت‏های فرسوده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ناکامی در بازآفرینی بافت‏های فرسوده

ناکامی در بازآفرینی بافت‏های فرسوده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-امروزه در گوشه و کنار شهر بافت‌های فرسوده شهری، محلات فرسوده‌ای مشاهده می‏شود که به جهت فرسودگی شدید، نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی، وجود مشکلات اجتماعی و امنیتی و آسیب‌پذیری دربرابر زلزله، سیل وآتش سوزی و نیز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات رو بنایی و زیرساختی هستند به همین دلیل بازسازی و بهسازی این مناطق باید از سوی دولت‏ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش جهان اقتصاد؛ اخیرا معاون وزیرراه و شهرسازی از تصویب تراکم تشویقی با کاربری غیرمسکونی، برای بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: افراد ساکن در محدوده‌های بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری می‌توانند حداقل ۳۵۰میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنند.

وی همچنین با اشاره به مصوبه تشویقی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که اخیرا اعلام شده است گفت:مردم در صورت بازسازی مسکن‌های واقع در بافت فرسوده می‌توانند با شرایطی یک یا دو طبقه تراکم تشویقی با کاربری غیر مسکونی (تجاری، اداری و خدماتی) داشته باشند.

خبرنگارجهان اقتصاد درباره این موضوع با سید محمد مرتضوی، رییس کانون سراسری انبوه سازان کشوربه گفتگو پرداخته‏است که درادامه می‌خوانید.

رییس کانون سراسری انبوه سازان اظهارکرد: چهارده سال پیش پس از تصویب قانون ساماندهی درمجلس شورای اسلامی، یکی ازاهداف پررنگ آن تغییرات کالبدی، فرهنگی و اجتماعی دربافت‏های ناکارآمد و فرسوده بود که دراین راستا 70 هزارهکتاربافت فرسوده شناسایی شد وهمچنین مقررشده بود که دربازه زمانی 10ساله اصلاح و بازسازی این مناطق در دستور کار قرارگیرد.

مرتضوی افزود: امروز یک بررسی آماری در ارتباط  با بازسازی و بهسازی بافت‏های فرسوده نشان می‏دهد که نه تنها 70هزار هکتار بافت فرسوده کاهش پیدا نکرده بلکه دراین 14سال وسعت بافت‏های فرسوده افزایش یافته است.( سال گذشته وسعت بافت‏های فرسوده از 70 هزارهکتار به 140 هزارهکتار توسعه یافته است.)

وی گفت: در بازآفرینی بافت‏های فرسوده موفقیت میدانی نداشتیم زیرا پس از پروژه مسکن مهر در دولت‏های دوازدهم، بخش قابل توجهی از عمر دولت سیزدهم و حتی امروز نتوانسته‌ایم در بخش مسکن حمایتی اقدام مثبتی انجام دهیم بنابراین افرادی که بضاعت کافی برای خرید مسکن در بازار رسمی را نداشتند به سراغ زمین‏های مناطق حاشیه‏ای رفتند به طوری که زمین‏های 50 متری را بدون کسب مجوز در اختیار گرفته و ساخت و ساز را انجام دادند و به این صورت بود که این محدوده به بافت‏های فرسوده اضافه شد، بدون این که از وجود سرانه‏های کافی بهره مند شود.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشوربیان کرد: افزوده شدن بافت‏های ناکارمد حاصل ناکارآمدی طرح‏ها و نوع حمایت دولت و وزارت راه وشهرسازی است. اگررویکرد ما در رتباط با بافت‏های فرسوده این باشد که یک پلاک برای اخذ مجوزهای لازم به شهرداری یا وزارت راه و شهرسازی و... مراجعه کند یا به بانک معرفی شوند و انتظار داشته باشیم که مردم از این تسهیلات استفاده کنند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد مگر سطح کوچکی از مساحت‏های بافت را شامل شود.

** دولت‏ها به تعهدات درتسهیلات پرداختی به بافت‏های فرسوده عمل نکردند

مرتضوی افزود: اساسا دولت‏ها به تعهدات خود نسبت به اعطای تسهیلات پرداختی به بافت‏های فرسوده عمل نکردند و بی اعتمادی در مردم شکل گرفت یعنی قرار بود سرانه‏هایی را به این مناطق اختصاص دهند و البته اخیرا هم یارانه‌ای اختصاص یافته است.

رییس کانون سراسری انبوه سازان کشورگفت: زمانی می‏توان به بهبود و بازسازی بافت‏های فرسوده امیدوار بود که بتوان طرح‏هایی درقالب محله پیاده سازی کرد یعنی درآن محله باید بتوان فضای سبز، شبکه معابر جدید ایجاد کرد تا زمین‏های محدوده آن معابر تملک شوند و این کار را تنها شرکت‏های توسعه گر باید انجام دهند .

مرتضوی تصریح کرد: متاسفانه دروزارت راه و شهرسازی برای صدورمجوز برای شرکت‌های انبوه ساز که درصدد کارهای توسعه‌ای هستند، هنوز با مشکل مواجه هستیم یعنی حتی زیرساخت‏های لازم فراهم نشده است تا فضای این شرکت‏ها به میزان کافی در تمامی استان‏ها تلطیف شود تا قادر باشند با ضوابط حمایتی و بسته‏های تشویقی به صورت محله محوری این بافت‏ها را با تغییرات زیرساختی درمحلات احیا کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |