پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 13081 13:34 1394/03/11
ناپایداری ذخایر آب به شمال هم رسید

ناپایداری ذخایر آب به شمال هم رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ناپایداری ذخایر آب به شمال هم رسید

ناپایداری ذخایر آب به شمال هم رسید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی- قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به وضعیت بارندگی ها و روان آبهای کشور، گفت: متاسفانه شاخص سنجش وضعیت منابع آبی امسال نسبت به سال گذشته و بلندمدت منفی است

ستار محمودی در نشستی خبری افزود: وضعیت بارندگی ها در کشور تا نهم خرداد ماه سال جاری ۱۸۲ میلی متر گزارش شده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۰ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در خصوص وضعیت روان آب ها نیز تا نهم خرداد ماه سال جاری جمعا ۳۰ میلیارد مترمکعب حجم آب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۱٫۵ میلیارد مترمکعب چهار درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۵۵ درصد کاهش نشان می دهد.

قائم مقام وزیر نیرو اظهار داشت: در ۲۳ استان از مجموع استان های کشور شاخص بارندگی ها نسبت به سال گذشته و بلندمدت با کاهش مواجه شده و تنها در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، اردبیل، گیلان، یزد، البرز و چهارمحال وبختیاری شاخص بارندگی ها مثبت است.

از سوی دیگر هم یک یک مقام مسئول در وزارت نیرو با اعلام اینکه ۸استان در حوضه آبی سفیدرود دارای شرایط پُرتنش آبی هستند گفت: ۵۴رودخانه در پُربارش ترین استان کشور بدون استفاده مناسب به دریا می ریزند.

سیدمرتضی موسوی گفت: حوضه سفیدرود از حوضه‌ های پُرچالشی است که قسمت‌ هایی از استان‌ های زنجان، آذربایجان شرقی، ‌اردبیل، همدان، قزوین، کردستان و استان البرز را در بر گرفته و در نهایت در پایاب به استان گیلان منتهی می‌ شود.

مدیرکل دفتر مدیریت به‌ هم پیوسته منابع آب حوضه‌ های دریای خزر و دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه در حوضه آبریز سفیدرود شرایط پُرتنشی داریم و در صورتی‌ که چاره‌ اندیشی نشود شرایط بدتری را شاهد خواهیم بود اظهارداشت: برای فائق آمدن بر این شرایط، باید تعادلی را میان منابع و مصارف ایجاد کنیم و به اصلاح روند برداشت از منابع آب این حوضه بپردازیم.

وی مساحت حوضه سفیدرود را بالغ بر ۵۹هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و ادامه داد: به‌ جز ۸استانی که محدوده جغرافیایی آنها در این حوضه قرار می‌ گیرد، استان تهران نیز به جهت آبی که از شاهرود می‌ گیرد از حوزه سفیدرود بهره‌ مند است.

موسوی با بیان اینکه استان گیلان با ۱۰۶۱میلیمتر بیشترین بارش را در کشور داراست و هرچه از دریای خزر دور می‌ شویم میزان بارش‌ ها نیز کاهش می‌ یابد افزود: میانگین متوسط بارش‌ های جوی در ۱۵سال اخیر ۱۰۶۱میلیمتر در گیلان بوده که در فصول مختلف به ۲۲۰میلیمتر نیز کاهش می‌ یابد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو بیان داشت: در بالادست استان گیلان استان‌ هایی وجود دارند که دارای بارش اندکی هستند و این استان‌ ها که در حوضه سفیدرود واقع شده‌ اند بین ۳۰۰تا ۴۵۰میلیمتر بارش سالانه دارند و آب حوضه سفیدرود آب از یک منطقه خشک و نیمه خشک تا منطقه کاملا مرطوب جاری است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |