جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 177279 18:59 1401/02/04
نابودی سرزمین به بهانه توسعه

نابودی سرزمین به بهانه توسعه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
نابودی سرزمین به بهانه توسعه

نابودی سرزمین به بهانه توسعه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-طبق گزارشات پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب، بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 1400 تاکنون) حدود 20 تا 25 درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش یافته که منجر به تشدید خشکسالی شده است‌.

 به گزارش جهان اقتصاد، باتوجه به تشدید خشکسالی‏ها، افت بیشتری را درآب‌های زیرزمینی شاهد خواهیم بود، زیرا به هرحال خشکسالی باعث می‌شود تغذیه آبخوان کمتر باشد.

پیش تربرداشت بی رویه ازآب‏های زیرزمینی به نام توسعه تحت عنوان توسعه شهری، صنعت، کشاورزی و افزایش جمعیت رخ داده است درحالی که این افزایش جمعیت و توسعه‏های صورت‌گرفته نه تنها باعث توسعه نبوده است، بلکه به نابودی منابع آب و خاک منجر شده و آثار آن امروز به صورت کم آبی و فرونشست زمین در اقصی نقاط کشور ظاهر شده ‏است.

طبق گفته اشکان فرخ‌نیا، مدیر پژوهشکده مطالعات و تحقیقات منابع آب، سال گذشته در همین زمان 60 درصد مخازن سدهای کشور پر بود اما اکنون فقط 50 درصد پرهستند، در واقع تامین آب از منابع سطحی قطعا نسبت به پارسال کاهشی خواهد بود.

به تازگی رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدفگذاری‌های طرح نهضت ملی مسکن از برنامه این وزارتخانه برای ساخت ۳۰ تا ۴۰ شهر جدید در کشور خبر داده است درحالی که «زیر ساخت» چالش پایان ناپذیر ساخت واحدهای مسکونی در این شهرها محسوب می‏شود و از آن جایی که اجرای هرگونه فعالیت مستلزم تامین آب مورد نیاز است، با توجه به مواجهه کشور با بحران کم آبی و خشکسالی‏های پیاپی ، باید درباره این موضوع بازنگری لازم صورت پذیرد.

خبرنگارجهان اقتصاد نیز درباره این موضوع با محمدرضا محبوب فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایداربه گفتگو پرداخته است که درادامه می‏خوانید:

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: درحال حاضر زیرساخت، احداث این 40 شهرجدید از نظرمنابع انرژی ازجمله آب، برق وگاز فراهم نیست و دیگر جایی از کشور را نمی‏توان یافت که از گزند تنش آبی و منازعات آبی درامان بوده باشد.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: درحال حاضر کشور به وضعیتی دچارشده است که باید این وضعیت را از نظرمحیط زیستی و جمعیتی تثبیت کنیم نه این که آن را ارتقا بدهیم و به فکرمصرف منابع طبیعی، آبی و انرژی باشیم!

محبوب فر گفت: درحال حاضر کار به جایی رسیده است که اقدامات توسعه‌ای در کشورباید متوقف شود، همان طور که درارتباط با احداث این 40 شهرک مسکونی جدید آب و زمینی که از خطر فرونشست در امان بوده باشد، وجود ندارد.

وی افزود: متاسفانه اکنون پدیده فرونشست تا اتاق خواب خانه‏ های مردم پیشروی کرده است و کار به جایی رسیده است که باید به فکر تخلیه جمعیت ازاستان‏هایی مانند اصفهان و تهران و... بود یعنی تا این حد وضعیت ناشی از بروز فرونشست نگران کننده است.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدارایران گفت: با توجه به ساخت بخشی از واحدهای مسکونی شهرهای جدید دراستان‏های شمالی، متاسفانه باید گفت که این استان‏ها با تراکم جمعیتی مواجه هستند یعنی تاب و توانی برای ساخت مسکن‏ در این مناطق وجود ندارد و روزی نیست که خبری ازرانش و فرونشست جاده‏ های شمال کشورشنیده نشود.

**تخلیه شهرها ازمناطق مرکزی کشور

محبوب فرافزود: اکنون منابع آب سطحی استان‏های کرمان، یزد و اصفهان به کل خشک شده است و تخلیه جمعیتی از این استان‏ها به سمت تهران واستانهای شمالی آغاز شده است.

** توقف کشاورزی و صنعت برای نجات سرزمین

وی بیان کرد: به دنبال احداث این 40 شهرک مسکونی میلیون‏ها نفربه جمعیت کشوراضافه می‏شود، اصلا باید کشاورزی و صنعت برای نجات سرزمین متوقف شود و برای احیای سکونگتاهها باید آب مورد نیاز(کشاورزی و صنعت ) درمنابع آب سطحی خشکانده شده  رهاسازی شود تا از گزند فرونشست و فرسایش خاک رهایی پیدا کند.درواقع نقشه ایران گنجایشی برای بارگذاری مجدد ندارد.

عضو انجمن مخاطرات محیطی وتوسعه پایدارایران ادامه داد: اکنون تخلیه جمعیتی و پناهندگی جمعیت از یک استان به استان و از کشوربه سایرکشورها شروع شده است و نباید پیرو این مساله شعارهای واهی تحت عنوان ساخت شهرهای جدید داده شود چرا که به دنبال هرگونه افزایش جمعیت و اقدام توسعه ای باید امکانات مورد نیاز، شغل، صنعت و.. ایجاد شود که همگی این‏ها به نوعی با تامین آب درارتباط است در نتیجه شعاراحداث 40 شهرجدید جز نابودی سرزمینی عایدی به همراه ندارد.

محبوب فر تصریح کرد: اکنون در همین تهران، ورامین و اسلامشهر حفره‏هایی از فرونشست مشاهده می‏شود و وای به حال شهرهای مرکزی مانند کاشان ، قم و اصفهان و... و بدتر از آن که کشور در حال فرورفتن است.

وی تصریح کرد: درحال حاضرفرونشست به خیابان‏ها کشیده شده‏ است به طوری که ازفروردین ماه سال جاری تاکنون دهها فرونشست در استان اصفهان گزارش شده است، حتی مسافرین نوروزی درسفر به استان کرمان عنوان کردند که خبری از رودخانه و دریاچه نبوده است و دراستان خوزستان هم سد کرخه خشک وکاملا برهوت شده است.

به گفته عضوانجمن آمایش سرزمین ایران، درحال حاضر 70درصد ذخایر آب‎های سطحی پشت سدها به صورت تبخیرازدست می‏‎رود. حال احداث 40 شهرجدید به توسعه صنعتی و شهرک‎های صنعتی نیازمند است، در صورتی که آبی وجود ندارد و به موجب این موضوع بسیاری از کارخانجات پتروشیمی با مشکل نبود آب، برق و گاز دست و پنجه نرم می‏کنند و فعالیت صنایع هم به دلیل کم آبی متوقف شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |