سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 169716 10:31 1400/10/29
می خواهند صادرات دام متوقف شود

می خواهند صادرات دام متوقف شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
می خواهند صادرات دام متوقف شود

می خواهند صادرات دام متوقف شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، منصور پوریان با اشاره به زمزمه‌های افزایش نرخ گوشت در ماه‌های پایان سال، گفت: برخی مافیا عرضه گوشت گرانی‌های اخیر نرخ گوشت را به صادرات دام ارتباط می‌دهند که باید بگویم که صادرات معلول گرانی‌های اخیر نیست.

وی عرضه دام را بیشتر از تقاضا عنوان کرد و افزود: بازدید روزانه از میادین عمده از جمله میدان قم این موضوع را به خوبی روشن می‌کند. برخی از دامداران موفق بفروش دام خود نمی‌شوند و آن را به دامداری خود باز می‌گردانند.

این فعال اقتصادی با اشاره به قیمت انواع بره در میادین عمده گوشت، تصریح کرد: بره نر کشتاری کیلویی 61 هزار تومان و بره نر ریز کیلویی 58 هزار تومان و لاشه 3 ساله کیلویی 120 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

به گفته رییس مجمع صادرکنندگان دام زنده کشور، شرکت پشتیبانی امور دام در حجم بالای گوشت ذخیره کرده است و اگر نرخ گوشت افزایش یافت می‌تواند برای تنظیم بازار آن را عرضه کند.

پوریان عدد 300 هزار راس دام برای صادرات را قابل توجه ندانست و افزود: خشکسالی، کمبود آب و نهاده‌های دامی فشار بر روی دامداران دام سبک را افزایش داده است به خصوص دامداران استان‌های جنوبی کشور. بنابراین صادرات می‌تواند تنفسی برای این دامداران محسوب شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه افکار عمومی همراه صادرات نیست، افزود: مافیای عرضه گوشت می‌خواهند با جوسازی علیه صادرات افکار عمومی را به نفع خود تغییر بدهند. هدف از صادرات نفع شخصی افراد نیست بلکه توجه به پویایی اقتصاد دامداران است. بوروکراسی صادرات و دخالت‌های زیاد در این بخش روند صادرات را دشوار کرده و مانع تسهیل خروج دام از کشور شده است.

وی قیمت واردات لاشه بدون دنبه را 4 دلار و 50 سنت عنوان کرد و افزود: کسانی که می‌خواهند صادرات دام متوقف شود می‌خواهند قیمت گوشت را در بازار داخلی به کیلویی 200 هزار تومان برسانند، 200 هزار تومان معادل 6 دلار است. بنابراین این افراد می‌خواهند مهندسی شده با افزایش نرخ گوشت داخلی، وارادات آن را توجیه‌پذیر جلوه دهند. این در حالیست که جمعیت دام کشور 61 میلیون راس است.

بنا به اظهارات پوریان، قیمت گوشت در میادین هنوز به کیلویی 61 هزار تومان نرسیده است (قیمتی که دولت برای آنها مشخص کرده است) دلیل این مسئله هم بالا بودن عرضه دام در کشور است. بیماری کرونا باعث کاهش پرمصرف‌ها شده است و دام زیادی در دست دامداران مانده و آنها را گرفتار کرد.

وی زایش فصل پاییز را قابل توجه عنوان کرد و افزود: این علامت خوبی است و ما می‌توانیم با این حجم از زایش به صادرات 1 تا 2 میلیون راس بیاندیشیم. این نکته را در نظر داشته باشید که بازگشت ارز حاصل از صادرات دام بدون تردید به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر، گفت: بارش‌های اخیر این نوید را به ما می‌دهد که می‌توان به داشتن مراتع خوب امیدوار بود و این مسئله یعنی کاهش دغدغه دامداران برای تامین خوراک دامداران.

رییس شورای تامین دام کشور در پایان خاطر نشان کرد: برخی مافیای عرضه گوشت به‌دنبال به جلو رفتن قیمت‌ها هستند این در حالیست قیمت دام در دامداری‌ها افزایش نداشته است اما در قصابی‌ها شاهد تغییرات هفته‌ای قیمت‌ها هستیم. کشتارگاه‌ها و افرادی که از حراج کردن دام توسط دامداران بیشترین سود را بردند می‌خواهند قیمت گوشت داخلی افزایش پیدا کند تا واردات را توجیه‌پذیر جلوه دهند و تولید را در کشور را فلج کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |