جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 145708 09:51 1400/04/01
میوه زیر ۲۰ هزار تومان نوبرانه شد

میوه زیر ۲۰ هزار تومان نوبرانه شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
میوه زیر ۲۰ هزار تومان نوبرانه شد

میوه زیر ۲۰ هزار تومان نوبرانه شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از تسنیم، از گذشته فصل تابستان معروف به فراوانی میوه در بازار بود و قیمت میوه اگر در زمستان، بهار و تعطیلات نوروزی گران بود، در تابستان کاهش می یافت اما با اینکه اکنون در آستانه ورود به تیر ماه هستیم و چند هفته ای می‌شود که میوه های تابستانه به بازار آمده و از حالت نوبرانه خارج شده است، میوه ها قیمت هایی بالا و غیر قابل تصور دارند.

بر اساس مشادهدات میدانی قیمت میوه در این روز ها  طوری شده است که برای خرید یک کیلوگرم میوه فصل باید حداقل در حدود  20 هزار تومان هزینه کرد و قیمت ها به شکل بی سابقه ای افزایش داشته و خارج از قدرت خرید بخش زیادی از مردم است.

برای بررسی قیمت میوه کافی است به نرخ نامه میادین میوه و تره بار شهر داری سری  زد،  قیمت فروش هر کیلوگرم زرد آلود 47 هزار تومان، هلو 19 هزار تومان، گیلاس 44 هزار تومان، شلیل و شب رنگ 22 هزار تومان، انگور یاقوتی 20 هزار تومان، آلبالو رسمی 26 هزار تومان و آلبالو پیوندی 22 هزار تومان است.

بنابراین گزارش، عرضه میوه با قیمت های 20 هزار تومان تا 70 هزار تومان در میوه فروشی های تهران نیز چیز عجیبی نیست به طوری که قیمت یک کیلوگرم گیلاس 55 هزار تومان به فروش می رسد و حتی برای فروش یک کیلوگرم گوجه سبز برغان 150 هزار تومان نیز قیمت گذاری می شود.

بیشتر بخوانید

محمد شفیع ملک زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: وجود دلال‌ها در گرانی میوه را  نمی شود انکار کرد، به جرات می توان گفت دلالان 200 تا 300 درصد قیمت میوه را از باغ  خرده فروشی افزایش دهند  یک کیلو گیلاس  12 تا 15 هزار تومان بیشتر از کشاورزان خریداری نمی شود، در بازار بیش از 40 هزار تومان قیمت دارد.

وی در واکنش به دلایل بیش از دوبرابر شدن قیمت فروش میوه توسط خود باغ داران گفت: باغداران نیز هر کسی محصول آنها را بالاتر بخرد به آن می فروشند اما با وجود افزایش قیمت میوه در باغ هنوز برای باغداران  صرفه نیست زیرا هزینه های تولید در یک سال گذشته افزایش افسارگسیخته ای داشته اند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور ادامه داد: قیمت نهاده های تولید نظیر کود و سم با توجه به آزاد شدن نرخ ارز آنها از 4200 تومانی به نیمایی قیمت این محصولات را 300 تا 700 درصد افزایش داده، همچنین دستمزدها بالا رفته است به طوری هر کارگر برای یک روز کارکردن در باغ 200 هزار تومان طلب می کند.

وی تصریح کرد: هزینه های دیگری نیز مانند قیمت سبد افزایش یافته به طوری که قیمت هر سبد از 500 تومان به 4 هزار تومان تا 5 هزار تومان افزایش یافته است.

 وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از قیمت تمام شده میوه مربوط به هزینه های حمل  نقل آن است گفت: هزینه های تولید و حمل و نقل  به شدت بالارفته است به طوری که اگر میوه ای  از جنوب  کشور می‌آید، یک ماشین 15 تنی 15 میلیون تومان کرایه حمل  دریافت می کند. به دلیل نبودن نظارت هزینه کرایه ها حتی بیشتر از نرخ واقع خود دریافت میشود. 

ملک زاده گفت: از طرفی امسال با سرمازدگی مواجه هستیم و بارش ها زمان مناسب نبود و تغییراتی دمایی زیاد بود که منجر به ریزش شکوفه های بسیاری از درختان شد و میزان تولید را محصولات باغی را حدود 30 تا 40 درصد کاهش داد .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |