جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 9316 14:43 1393/10/29
ميزان فرسايش خاک در ايران 2 ميليارد تن در سال است

ميزان فرسايش خاک در ايران 2 ميليارد تن در سال است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ميزان فرسايش خاک در ايران 2 ميليارد تن در سال است

ميزان فرسايش خاک در ايران 2 ميليارد تن در سال است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئيس انجمن علوم خاک ايران در نامه اي به رييس جمهور هشدار داد‏

گروه توليد: رئيس انجمن علوم خاک ايران در نامه اي به رييس جمهور به نمايندگي از اعضاي اين انجمن ضمن اعلام تشکر از سخنان حسن روحاني در مراسم تقدير از کشاورزان نمونه در مورد اهميت منابع خاک و اراضي کشاورزي، نکاتي را درباره وضعيت کنوني فرسايش خاک در ايران گوشزد کرد.‏
در اين نامه که با امضاي‏‎ ‎منوچهر گرجي منتشر شده آمده است: همانگونه که استحضار داريد، منابع خاک هرکشور، به عنوان يکي از نعمت هاي بزرگ خداوند، سرمايه عظيم و ميراث بزرگ ملت ها هستندکه در طول تاريخ، نقش عمده اي درظهور و بروز تمدن ها داشته و همچنين نابودي آنها موجب از بين رفتن تمدن هاي بزرگ ازجمله در بين النهرين، فلسطين، و .... گرديده است‎.
‎تغيير کاربري هاي نامناسب و مديريت غيرپايدار منابع خاک موجب کاهش اراضي حاصلخيز و تخريب و فرسايش گرديده و توليد رسوب در رودخانه ها و پرشدن مخازن سدها، مخدوش نمودن فعاليت هاي آبزي پروري، افزايش ريزگردها، طوفان هاي شن، سيل هاي مخرب، گسترش خشک سالي ها، آلودگي خاک، آب، و هوا، بيماري هاي روزافزون، تغييراقليم کره زمين، و ساير ناهنجاري هاي طبيعي، را به عنوان بخشي از عوارض خسارت بار به دنبال دارد، که متاسفانه بروز آنها درکشورهاي جهان سوم بيشتر به چشم مي خورد. براساس برآوردهاي دقيق توسط وزارت کشاورزي آمريکا، هر تن فرسايش خاک حدود 28 دلار خسارت را در زمينه هاي مختلف به آن کشور تحميل مي نمايد و اين درحالي است که ميزان فرسايش خاک در ايران حدود 2 ميليارد تن در سال است. منابع خاک کشور ما در اثر اقدامات نامناسب عمراني، صنعتي، کشاورزي، و توسعه نامتوازن اقتصادي-اجتماعي، از نظرکيفي و کمي سير قهقرايي را در پيش گرفته است که کاهش راندمان مصرف آب، کاهش توليد و کيفيت محصولات، و ساير عوارض فوق الذکر از جمله پيامدهاي آن مي باشند‎.
‎به علت جايگاه و اهميت سرنوشت ساز منابع خاک در شئون مختلف انسان ها و کشورها، سال 2015 ميلادي ازطرف سازمان ملل متحد به عنوان سال جهاني خاک تعيين و نام گذاري شده است. همچنين در هر سال روز پنجم دسامبر (15 آذر)، به  عنوان روز جهاني خاک معرفي گرديده است‎.
‎انجمن علوم خاک ايران، در سال جهاني خاک با توکل بر قادر متعال و در راستاي انجام رسالت خطير خود در آگاه سازي اقشار مختلف مردم و کمک به مسئولين در جهت مديريت بهينه و حفاظت هرچه بيشتر از منابع ارزشمند خاک کشور، ‏
در نظر دارد با همکاري ساير مراکز و نهاد هاي ذيربط، رسانه هاي جمعي، و تلاش کليه اساتيد، محققين، و کارشناسان علوم خاک، برنامه هاي گسترده اي را در تهران و ساير استان ها به اجرا در آورد. بدون شک، انجام اين مهم بدون مساعدت ساير علاقمندان و دلسوزان کشور امکان پذير نخواهد بود. اين انجمن علي رغم تلاش فراوان، و پيگيري هاي مکرر در طول 12 سال گذشته تا اين لحظه حتي موفق به يک ملاقات کوتاه با وزيران جهاد کشاورزي نگرديده است. بررسي هاي به عمل آمده در مورد اهميت و جايگاه تشکيلاتي خاک و مقايسه آن در ايران و جهان بيانگر اين واقعيت است که متاسفانه در کشور ما تشکيلات مناسب و منسجم، با برنامه مدون و مستمر براي مديريت و حفاظت خاک هاي کشور بويژه در اراضي کشاورزي وجود ندارد. لذا استدعا داريم ضمن سفارش اکيد به مسئولين ذيربط، طي برنامه هاي مشخصي در مورد سياست گذاري اجرايي مربوط به ارتقاء جايگاه تشکيلاتي خاک، با استفاده از توان و امکانات موجود در سازمان ها و نهادهاي ذيربط، اقدامات شايسته و موثر صورت گيرد. اين اقدام باعث ترويج فرهنگ صحيح حفاظت، مديريت، و بهره برداري بهينه از خاک هاي کشور، و تحول جدي در کميت و کيفيت محصولات کشاورزي گرديده و ضمن کاهش خسارت هاي اقتصادي و عوارض زيان بار، منافع بي-شماري را براي جامعه و نسل هاي آينده به ارمغان خواهد آورد‎.
‎انجمن علوم خاک ايران با توجه به درخواست هاي قبلي شما از دانشگاهيان و متخصصان، ضمن اعلام آمادگي براي هرگونه همکاري، برنامه هاي پيشنهادي جهت تحقق ديدگاه ها و نظرات حضرتعالي را به شرح زير اعلام مي نمايد‎ :
1-    ‎تعيين متولي جدي و تشکيلات اجرايي مناسب براي حفاظت و مديريت منابع خاک، بويژه در اراضي کشاورزي‎.
2-    ‎تصويب، و اجراي قوانين متقن و پايدار در زمينه جلوگيري اکيد از تبديل و تخريب زمين هاي کشاورزي، و مديريت جامع و علمي خاک در اراضي تحت کشت، جنگلي، مرتعي، صنعتي، و شهري، از جمله قانون جامع خاک، و‎ ..... .
3- ‎شناسايي دقيق منابع خاک کشور بويژه در اراضي کشاورزي و تهيه نقشه هاي کاربردي و ايجاد بانک هاي اطلاعاتي مربوطه جهت دست يابي به اهداف مذکور و تامين نيازهاي اطلاعاتي کاربران مختلف‎.
4- ‎تدوين برنامه هاي کلان ملي در راستاي حفاظت و مديريت منابع خاک با استفاده از توانايي متخصصين ذيربط در بخش-هاي دولتي و خصوصي و تشکل هاي مردم نهاد ازجمله انجمن علوم خاک ايران‎.
5- ‎تخصيص بودجه هاي مناسب و کافي براي اجراي برنامه هاي فوري، ميان مدت، و درازمدت‎.
‎بذل توجه به موارد ذکرشده مي تواند متضمن ايجاد اشتغال مولد، توليد پايدارکشاورزي، تامين امنيت غذايي جامعه، خودکفايي در محصولات اساسي و راهبردي، افزايش صادرات غيرنفتي، ارتقاء استاندارد هاي بهداشت و سلامت درکشور، حفاظت محيط زيست، و تحقق اقتصاد مقاومتي باشد‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |