پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 135988 18:05 1399/12/16
موقعیت تازه برای سرمایه گذاری در نمادهای پالایشگاهی

موقعیت تازه برای سرمایه گذاری در نمادهای پالایشگاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موقعیت تازه برای سرمایه گذاری در نمادهای پالایشگاهی

موقعیت تازه برای سرمایه گذاری در نمادهای پالایشگاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

نفت به عنوان فرآورده اصلی و پایه بسیاری از محصولات محسوب می شود، به تازگی شاهد افزایش شدید قیمت نفت بوده ایم، افزایش قیمت نفت تاثیر زیادی بر بازار سرمایه دارد.

به گزارش جهان اقتصاد، دولت در مردادماه نرخ خوراک پالایشگاه ها را کاهش داد که موجبات افزایش سودآوری شرکت‌های پالایشگاهی را فراهم کرد، به عبارت دیگر کاهش نرخ خوراک، کرک اسپرد شرکت های پالایشگاهی بورسی را افزایش داد.

در گذشته نرخ نفت خامی که پالایشگاه ها دریافت می کردند میانگین محموله های صادراتی نفت به منطقه بود که عمدتا شامل کشورهای دبی، عمان و برنت دریای شمال می شد اما به تازگی این فرمول تغییر یافته است و اکنون نرخ خوراک نفت، میانگین ماهانه صادرات نفت خام ایران محاسبه می شود، اما نکته این جاست که به دلیل تحریم ها نرخ مشخصی برای محموله های صادراتی نفتی ایران نداریم، بنابراین این قیمت گذاری ابهام دارد، اما کارشناسان بازارسرمایه با یک تخمین حدودی به این نتیجه رسیده اند که کرک اسپرد پالایشگاه ها با تغییر نرخ خوراک حدود 5 تا 7 درصد بهبود یافته است.

حال سوال این جاست که آیا افزایش قیمت نفت عامل افزایش کرک اسپرد فرآورده های نفتی خواهد شد یا خیر؟ برخی از تحلیل گران بازارسرمایه به پشتوانه تحقیقات علمی که در این زمینه شده است، اعتقاد دارند که افزایش قیمت نفت تا یک محدوده ای می تواند کرک اسپرد پالایشگاه ها را افزایش دهد (حدود 60 تا 70 دلار) و از یک محدوده ای به بعد کرک اسپرد پالایشگاه ها کاهش خواهد یافت و حتی ممکن است نرخ کرک اسپرد پالایشگاه ها منفی نیز شود (حدود 100 دلار به بالا)

لازم به ذکر است که کل ظرفیت پالایشگاه های داخلی کشور2.2 میلیون بشکه در روز است که 55 درصد آن را شرکت های بورسی پالایش می کنند. ظرفیت شرکت های بورسی پالایش نفت از بالا به پایین عبارتند از شپنا، شبندر، شتران، شبریز و شاوان است. کرک اسپرد های این شرکت های بورسی در محدوده 5 تا 6 دلار به ازای هر بشکه برآورد می شود.

اگر این کرک اسپرد برآوردی به مدت یک سال ثابت بماند، p/e تحلیلی گروه پالایشگاه های بورسی به حدود 4 تا 5 واحد خواهد رسید. p/e تحلیلی حدود 4 تا 5 واحد یک موقعیت عالی برای خرید محسوب می شود، چرا که p/e نرخ سود بانکی حدود 6 واحد است. یعنی مردم به جای این که پول خود را در بانک سپرده کنند، سرمایه خود را به خرید سهام پالایشگاه ها منتقل کنند، سود بیشری را کسب خواهد کرد. همچنین p/e تحلیلی حدود 4 تا 5 واحد به نسبت سایر صنایع بورسی بسیار عالی است.

در پایان باید گفت که نشریه آرگود و نشریه کپتال اکونومیک پیش بینی کرده اند که به دلیل کشف و استفاده گسترده از واکسن کرونا، احتمال رشد اقتصادی کشورها می رود که این رشد اقتصادی تاثیر زیادی بر تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت نفت خواهد داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |