سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 119416 19:02 1399/08/21
موسسات مالی جهان در حال خروج از پروژه های نفت و گاز

موسسات مالی جهان در حال خروج از پروژه های نفت و گاز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موسسات مالی جهان در حال خروج از پروژه های نفت و گاز

موسسات مالی جهان در حال خروج از پروژه های نفت و گاز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

براساس آخرین اطلاعات به دست آماده از تجزیه و تحلیل 50 موسسه مالی، شاهد آن هستیم که شرکت های مالی جهانی در حال کاهش اعطای وام های عمده به شرکت های نفت و گاز هستند زیرا اشتهای سرمایه گذاران برای سوخت های فسیلی با آلودگی زیاد روز به روز رو در حال کاهش است.

یوسف موسایی، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: طبق داده های موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی (IEEFA) ،50 موسسه مالی قابل توجه در سطح جهان، سیاست هایی را برای محدود کردن شرکت های  نفت و گاز در قطب شمال در نظر گرفته اند این در حالی است که سرمایه گذاران جدید تمامی توجه خود به سمت گزینه های تجدیدپذیر و ارزان قیمت مانند باد و خورشید متمرکزکرده اند.

وی تصریح کرد: بیش از 140موسسه مالی در جهان، پیش از این، محدودیت هایی جهت تأمین مالی ذغال سنگ یا سرمایه گذاری در این حوزه را ایجاد کرده اند و ما هم اکنون شاهد تغییر سریع روگردانی سرمایه از اکتشاف نفت و گاز به انرژی های تجدیدپذیر هستیم همچنین مدتی است مقررات سختگیرانه تری در مورد پروژه های پر مصرف دی اکسید کربن اعمال می شود .

وی خاطرنشان کرد: عدم ثبات شرکت های نفت و گاز در بازارهای سهام جهان مشهود است، فشار رو به رشد سرمایه گذار برای الزام تعهد به اهداف کم کردن انتشار کربن و در نهایت لغو پروژه ها باعث شده است که موسسات مالی، سیاست های محدود کردن بودجه جدید را تنظیم کنند،چراکه با این تفاسیرهیچ توجیهی برای موسسات مالی جهان وجود ندارد که در شرکت های تولید نفت و گاز در حال توسعه سرمایه گذاری بیشتری کنند.

موسایی ادامه داد: با توجه به این نکته که «تخریب تقاضا» ترکیبی از «جنگ تجاری» نفتی بین عربستان و روسیه و «بحران COVID-19»است میتوان گفت این ترکیب نامیمون نیز باعث شده ، آسیب پذیری های مالی شرکتها بیشتر شود و همین اتفاق موسسات مالی اروپا را  در توقف اعطای وام های نفت و گاز پیش قدم کرده است.

به گفته وی موسسات مالی اروپا پیشگام در خروج از صنعت نفت و گاز هستند که در همین راستا 36 شرکت تاکنون سیاست رسمی خود را برای عدم سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز اعلام کرده اند.

کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: در حالي كه این سیاست ها خیلی قوی نیستند اما علامت هاي مهمي هستند كه نشان دهنده دور شدن فزاينده سرمايه گذاري از بازار پرمخاطره سوخت هاي فسيلي است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سیاست های فعلی در خصوص خروج نفت و گاز ممکن است برای رسیدن به اهداف توافق پاریس «خیلی ضعیف» باشد، گفت : ما انتظار داریم موسسات مالی جهانی فعال در نفت و گاز، سیاست های خود را ادامه دهند تا تعهد بیشتری نسبت به توافق جهانی پاریس نشان دهند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |