پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 196624 18:41 1401/07/05
موج پیش رونده رکود تورمی در بخش مسکن 

موج پیش رونده رکود تورمی در بخش مسکن 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موج پیش رونده رکود تورمی در بخش مسکن 

موج پیش رونده رکود تورمی در بخش مسکن 

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-درسال‏های اخیر حوزه مسکن از تورم افسارگسیخته و گرانی‏های بی‏ضابطه، در امان نبوده است به طوری که به سبب به وجودآمدن وضعیت ناگوار اقتصادی به طوری که افزایش قیمت مسکن و نوسانات عرضه و تقاضا را شاهد بودیم  و نرخ تورم در بخش اجاره روند صعودی به خود گرفته است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ اخیرا مرکز آمار گزارش « تورم ماهیانه مسکن در شهریور ماه  » را منتشر کرد.بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهیانه مسکن حدود 3.5 درصد و نرخ تورم ماهیانه اجاره مسکن نیز در شهریور ماه 3.5 درصد بوده است.این در حالی است که تورم ماهیانه مسکن در مرداد ماه 2.8 درصد و نرخ تورم ماهیانه اجاره مسکن 2.9 درصد بوده است.

تورم ماهیانه مسکن در تیر ماه 3.9 درصد و تورم ماهیانه اجاره‌بها در این ماه 3.8 درصد بوده است.

از سوی دیگر تورم ماهیانه مسکن در خرداد ماه 2.3 درصد و تورم ماهیانه اجاره‌بها در این ماه 2.3 درصد بوده است.

گفتنی است، تورم ماهیانه مسکن در اردیبهشت ماه 2.5 درصد و تورم ماهیانه اجاره‌بها در این ماه 2.5 درصد بوده است.

تورم ماهیانه مسکن در فروردین ماه نیز 2.1 درصد و تورم ماهیانه اجاره‌بها در این ماه 2.0 درصد بوده است.

خبرنگار جهان اقتصاد درباره این موضوع با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: تورم اقتصاد کلان کشور و شرایط ناگوار اقتصادی، بخش مسکن را نیز با تورم مواجه کرده است.

محتشم با بیان این که بخش اجاره بیشتر از نرخ افزایش قیمت مسکن تورم را جذب کرده است، گفت: دولت، قانون 25درصدی افزایش اجاره بها را به عنوان یکی از ابزارهای پیشگیری از تورم در این بخش  اعلام کرد که مد نظر مالکین نیست و تعدادی از افراد آن را نپذیرفتند و به ناچار قیمت‏ها را دراین شرایط افزایش دادند، پس  نشان می‏دهد که دولت از ابزارلازم برای کنترل تورم استفاده کرده و بیش از آن امکان کنترل وجود نداشته است.

این فعال حوزه مسکن عنوان کرد: در حوزه خرید و فروش با این که دولت در ارتباط با اجرای طرح نهضت ملی مسکن در حال انجام اقداماتی است اما هنوز با خروجی همراه نبوده و از طرفی واحدهای مسکونی این طرح خارج از شهرها در حال ساخت است به رغم این که بسیاری از افراد در داخل شهرها به مسکن نیاز دارند پس این عاملی نیست که بتواند قیمت‏ها را کنترل کند.

** عدم برنامه‌ریزی برای کنترل نقدینگی از سوی دولت   

محتشم گفت: دولت با عدم برنامه ریزی در هدایت نقدینگی و سرمایه سرگردان و عدم پیشگیری از تزریق پول پر قدرت به اقتصاد، باعث پایین آمدن ارزش پول ملی می‎شود و بخش مسکن، تنها عامل موثر در جذب نقدینگی است.

** بخش مسکن راکد است

وی عنوان کرد: در حال حاضر بخش مسکن راکد است و تورم به وجود آمده حاکی از آن است که بخش مسکن، رکود تورمی را طی می‏کند و متاسفانه دولت بسیاری از برنامه‌های منطقی و کنترل  اقتصاد، عقب است، به همین دلیل در شرایط رکود و تورم به سر می‏بریم و بدترین شرایط ممکن در اقتصاد و بخش مسکن را شاهد هستیم .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهارکرد: دولت مادامی که از تزریق نقدینگی پیشگیری نکرده، نقدینگی را به سمت تولید هدایت نکند و عرضه مناسب را نتواند به جامعه  نشان دهد، به نظر نمی‏رسد که اتفاق مثبت وضعیت قابل قبولی را در بخش مسکن شاهد باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |