شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 159342 18:40 1400/08/04
موج سواری همسایه‌ها روی طرح ایرانی «پیوند نفت و گردشگری»

موج سواری همسایه‌ها روی طرح ایرانی «پیوند نفت و گردشگری»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موج سواری همسایه‌ها روی طرح ایرانی «پیوند نفت و گردشگری»

موج سواری همسایه‌ها روی طرح ایرانی «پیوند نفت و گردشگری»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکاوی «یک فرصت بر باد رفته» در گفت‌وگوی جهان اقتصاد با رضا پاکدامن

تنوع بخشی به منابع تامین ارز و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، یکی از اهداف و آرزوها در ایران بوده است و توجه به این سیاست مختص ایران نبوده و حتی کشورهای عربی غرق در ثروت ناشی ازدرآمدهای سرشار نفتی مانند امارات متحده و عربستان به طور جدی نیز این سیاست را دنبال می کنند .

 رضا پاکدامن، کارشناس حقوق انرژی و معاملات بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: دولت عربستان در قالب برنامه افق 2030، با استعانت از کارشناسان بین‌المللی، برنامه های متعددی برای تنوع بخشی به اقتصاد غیرنفتی را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های بلند پروازانه بن سلمان  برای  تنوع بخشی به اقتصادی غیرنفتی بالغ بر 400 میلیارد دلار تخمین زده شده است و یکی از این برنامه‌ها، توجه جدی به صنعت گردشگری است که در همین راستا این کشور، حتی با استفاده از ظرفیتهای موجود در صنعت نفت خود، بدنبال خلق فرصتهای جدید برای توسعه صنعت گردشگری است.

وی عنوان کرد: صندوق سرمایه گذاری‌های عمومی عربستان (PIF) اخیرا، پروژه ای بنام «دکل» -THE RIG-، را طراحی کرده که برخلاف نامش، موضوع آن کاملا گردشگری است.

پاکدامن بیان کرد: نهاد سرمایه گذاری مزبور اعلام داشته که این طرح در منطقه ای به وسعت 1.6 میلیون فوت مربع در خلیج فارس و روی سکوهای نفتی منتخب اجراء خواهد شد و شامل وسایل سرگرمی ، ورزش‌های آبی خواهد بود.

به گفته کارشناس حوزه انرژی نهاد مزبور مدعی شده که این طرح گردشگری، یک «جاذبه منحصر به‌فرد گردشگری» در دنیا خواهد شد که به غیر از گردشگران عربستان، مورد استقبال سایر کشورهای عربی خلیج فارس شامل، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات قرار خواهد گرفت.

وی افزود: این طرح گردشگری شامل احداث 3 هتل و رستوران در کلاس بین المللی، هلی پد و تفریحات ورزشی بر روی سکوهای نفتی خواهد بود.

پاکدامن تاکید کرد: این طرح جدید عربستان  شباهت زیادی  به طرحی داردکه بیش از نیم قرن قبل در ایران با محوریت جزیره کیش  به عنوان یک مرکز بین‌المللی توریستی-تجاری در منطقه خلیج فارس شروع شد، ولی با این تفاوت که  ایران از مزیت‌های  بهره مندی از جزایری با شرایط اقلیمی بسیار مناسب مانند کیش و قشم برخوردار است، ولی کشورهایی مانند عربستان و امارات ناگزیر به احداث جزایر مصنوعی یا تغییر کاربری سکوهای نفتی هستند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهایی مانند عربستان، ضمن حفظ و توسعه صنعت نفت خود و نه با تضعیف و نگاه بدبینانه به آن و حتی با پیوند زدن صنعت نفت با صنعت گردشگری، به دنبال خلق فرصت‌های جدید برای جذب گردشگر هستند، ولی متاسفانه  در ایران ، برخی از یک سو صنعت نفت را مانع رشد بخش‌ها می دانند و ناتوانی‌های سایر بخش‌ها را به گردن صنعت نفت می اندازند و از سوی دیگر حتی برخی در جایگاه متولیان صنعت گردشگری به‌دلیل فقدان تخصص نسبت به صنعت گردشگری، نسبت به قطب‌های گردشگری مانند تخت جمشید که دارای اعتبار جهانی است، نگاه صحیحی ندارند.

وی در پایان اظهار کرد: گردشگری  یک «صنعت» و نیازمند نگاه تخصصی و مدیریت تخصصی نسبت به آن است که در صورت وجود این نگاه و سیاست، موجب جذب طرح‌های ابتکاری و سرمایه گذاری‌های زیاد داخلی و خارجی و نهایتاً درآمد زائی و اشتغال خواهد شد حتی با استفاده از امکانات موجود  در سایر بخش‌ها مانند صنعت نفت که با هزینه‌های گزاف احداث شده‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |