پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 144115 16:57 1400/03/18
موجودی بنادر در چه وضعیتی است؟

موجودی بنادر در چه وضعیتی است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موجودی بنادر در چه وضعیتی است؟

موجودی بنادر در چه وضعیتی است؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، اخیرا جمال ارونقی – معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران – درباره وضعیت کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور گفته بود: به صاحبان کالا هشدار دادیم که هر چه سریع‌تر نسبت به ترخیص کالاهای موجود خود بر اساس ضوابط تعیین شده و تسهیلاتی که پیش بینی شده است اقدام کنند.

وی افزود: آخرین وضعیت موجودی و دپوی کالا در گمرک نشان می‌دهد مجموع  بیش از ۵.۸ میلیون تن کالاهای دپو شده و موجود در شناورهای پایه اسکله و در حال تخلیه در ۲۶ اردیبهشت ماه به مجموع ۵.۶ میلیون تن در نهم خرداد ماه رسیده است که ۲۰۰ هزار تن کاهش دارد ولی با توجه به گردش کالا در جریان ورود و خروج، ترخیص صورت گرفته رقم بالاتری است.

براساس این گزارش بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع کالای اساسی از جمله گندم، برنج، شکر، ذرت، سویا، جو، دانه‌های روغنی و روغن خام در بنادر کشور رسوب شده است و بندر امام خمینی با رسوب ۳.۵ میلیون تن انواع کالا رتبه نخست را در میان دیگر بنادر کشور دارد.

با وجود تسریع خروج کالاهای مختلف از بنادر کشور به نظر می‌رسد تغییری در وضعیت موجودی ۱۱ بندر کشور از نظر کالای اساسی به وجود نیامده است.

چرا که روانبخش بهزادیان _ مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی- درباره آخرین وضعیت کالاهای اساسی در بنادر کشور، اظهار کرد: تا پایان روز گذشته (۱۷ خردادماه سال جاری) میزان کالاهای اساسی در ۱۱ بندر امیرآباد، نوشهر، انزلی، امام خمینی (ره)، شهیدرجایی، چابهار، آستارا، فریدونکنار، لنگه، شهید باهنر، خرمشهر، معادل ۴ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۷۶۲ تن است.

وی ادامه داد: این کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی است.

بهزادیان درباره میزان کالاهای اساسی به تفکیک بنادر، اعلام کرد: در بندر امیرآباد ۳۹۵ هزار و ۳۲۴ تن، نوشهر ۲۰۴ هزار و ۱۰۸ تن، انزلی ۹۲ هزار و ۸۰۵ تن، امام خمینی (ره) ۳ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۲۵۸ تن، شهید رجایی ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ تن، چابهار ۶۹ هزار و ۵۱۳ تن، آستارا ۵ هزار و ۸۴۴ تن، فریدونکنار ۱۱۳ هزار و ۹۶۲ تن، لنگه ۷۰ تن، شهید باهنر ۶۴۴ تن و بندر خرمشهر ۵۳۴ تن است.

با وجود هشدارها و اولتیماتوم‌های داده شده به نظر می‌رسد موجودی کالاهای اساسی در بنادر کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نسبی پیدا کرده است که باید دید علت آن چیست؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |