جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 135079 15:47 1399/12/10
موانع سطح همکاری های اقتصادی ایران با روسیه چیست؟

موانع سطح همکاری های اقتصادی ایران با روسیه چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موانع سطح همکاری های اقتصادی ایران با روسیه چیست؟

موانع سطح همکاری های اقتصادی ایران با روسیه چیست؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این نشست با اعلام اینکه میزان ارسال کالا از ایران در سال ۲۰۲۰میلادی به رشد ۱۰۵ درصدی نسبت به سال گذشته رسیده است گفت: با این وحود میزان تبادل تجاری ایران و روسیه با توجه ظرفیت های بالای اقتصادی پایین است و لازم است به سمتی برویم که ترازی تجاری ما در تبادل اقتصادی مثبت شود یا حداقل نزدیک به هم باشد.

سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روابط تهران و مسکو در عرصه هایی همچون سیاسی، امنیتی و نظامی در سطح خوبی است، اظهار داشت: اما روابط و همکاری های دو کشور در عرصه اقتصادی پایین است.

وی خاطرنشان کرد: روسیه ۲۷۰ میلیارد دلار واردات دارد و ایران می تواند با تلاش و برنامه ریزی و صادرات کالاهای باکیفیت بخشی از بازار روسیه را به خود اختصاص دهد. سفیر ایران با بیان اینکه در بخش انرژی نمی توانیم همکاری های گسترده داشته باشیم و دو کشور صادرکننده عمده منابع انرژی محسو ب می شوند، افزود: در بخش های خشکبار و صیفی جات و میوه ظرفیت های خوبی برای صادرات به روسیه داریم.

وی خاطر نشان کرد: اتفاق قابل توجهی که در حوزه صادرات جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۰ میلادی به وقوع پیوسته، این است که به رغم وجود همه گیری کرونا و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران و اعمال سیاست فشار حداکثری آمریکا، صادرات ایران به فدراسیون روسیه به یکباره از عدد ۳۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ با رشدی حدود ۱۰۵ درصدی به عدد قابل توجه در حدود ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

به گفته سفیر ایران، از رقم دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار تبادل تجاری با روسیه در سال گذشته حدود یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار صادرات روسیه به ایران بوده و مابقی که رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار است، صادرات ایران به این همسایه شمالی بوده است. جلالی تاکید کرد باید برای سالهای اینده به سمتی حرکت کنیم که تراز تجاری ایران با روسیه مثبت و یا حداقل نزدیک به برابر باشد.

سفیر ایران یکی از موانع مهم تبادل اقتصادی ایران و روسیه را نبود زیرساخت ها عنوان کرد و افزود: تلاش ها برای تبادل کالا به صورت ترکیبی (ریلی و جاده ای توسط دو کشور در جریان است.

وی گفت: با تقویت راه دریایی و راه اندازی کامل خط ریلی بخش زیادی از انتقال و تبادل کالا با روسیه و اروپای شرقی حل خواهد شد.

جلالی تجار را به آشنایی کامل به قوانین تجاری بین الملل توصیه کرد و گفت: سفارت تنها نقش پشتیبانی تجار برای تقویت روابط اقتصادی به روسیه را به عهده دارد. در این نشست همچنین یک پلتفرم تجاری توسط یک شرکت خصوصی ایرانی روسی تبادل کالاهای تجار دو کشور معرفی شد.

موانع سطح همکاری های اقتصادی ایران با روسیه
جلالی مهمترین دلایل صغف روابط اقتصادی با روسیه را در نبود زیرساخت های مناسب مثل جاده و خط آهن، سیستم کشتیرانی ضعیف، نبود کشتی های کانتینردار، مشکلات بانکی، آگاه نبودن تجار ایرانی با قوانین تجاری روسیه، آشنا نبودن به زبان روسی و اعمال محدودیت های از سوی برخی کشورهای رقیب در منطقه عنوان کرد و افزود: ضرورت دارد هر چه سریعتر نهادهای مرتبط ایرانی برای رفع این مشکلات و مسائل اقدام کنند تا جمهوری اسلامی ایران بتواند از بازار بزرگ روسیه برای توسعه اقتصادی بهره مند شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |