جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 152589 18:57 1400/06/12
موانع سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن را بردارید

موانع سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن را بردارید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
موانع سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن را بردارید

موانع سرمایه‌گذاری خارجی در بخش مسکن را بردارید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-وجود آگهی‌های پر رنگ و لعاب مسکن دیگر کشورها در فضای مجازی باعث شده است که فضای شگفت انگیزی برای ورود سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن به وجود آید و این موضوع از نگاه ایرانیان هم آن قدر جذاب بنظر رسیده که موجب شده که از این ماراتن عجیب و غریب خرید ملک عقب نمانند و خریدار بیشترین املاک در کشورهای همسایه باشند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ توجه به جذابیت‌هایی که کشورهای مجاور برای جذب سرمایه خارجی ایجاد کرده‌اند و همچنین سهولتی که در قوانین سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد؛ تمایل افراد به خروج سرمایه‌شان از کشور را افزایش می‌دهد و بیشتر این موضوع به نفع اقتصاد آن کشورها تمام می‌شود و از جهتی برای کشور می‌تواند یک زنگ خطر باشد. حال سوال اینجاست با توجه به حجم تولید مسکن در کشور چرا ایران محلی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه مسکن نیست و اگر این چنین است، چرا تغییر در قوانین و مقررات و از میان بردن موانع این حوزه به وجود نمی‌آید؟

در این زمینه خبرنگارجهان اقتصاد، با فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانید:

این کارشناس حوزه مسکن اظهار کرد: خروج سرمایه‌ها از طریق خرید ملک در کشورهای منطقه و حاشیه‌ای مانند ترکیه به نفع کشور نیست زیرا خروج ارز از کشور را به دنبال دارد و سرمایه‌هایی که امکان جذب آن‌ها در داخل فراهم بود، به نوعی از کشور خارج شده است.البته صرف این سرمایه‌گذاری نبوده است و عناوینی چون اقامت و دریافت پاسپورت آن کشور توانسته جذابیت در زمینه سرمایه‌گذاری در آن کشورها ایجاد کند و به طور قطع این یک مدل تامین مالی در حوزه مسکن بوده است.

**تسهیلاتی از جنس مقررات‌زدایی

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد:  کشورهای دیگر قوانین سرمایه‌گذاری را تسهیل کردند و برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی تسهیلاتی قایل شدند تا با خرید ملک امکان انتقال سرمایه برای آن‌ها فراهم شود، پیرو این قضیه کشور ما نیز به قوانینی نیاز دارد که محدودیت‌های موجود را کاهش دهد تا سرمایه‌گذارخارجی بتواند در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کند. اگر تسهیلاتی از جنس مقررات‌زدایی برای بخش مسکن کشور در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد، بخشی از سرمایه‌ها می‌تواند به ایران ورود پیدا کند.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: رشد بخش مسکن در سال‌های گذشته نسبت به کشورهایی که اکنون محل جذب سرمایه‌گذاری است، رشد بالاتری است و سرمایه‌گذار خارجی هم به دنبال سود است اما در نهایت در این حوزه باید نیاز داخل بررسی شود و تنها بحث توسعه مسکن ملاک نیست.

ایلاتی بیان کرد: در شرایط فعلی نیاز است که نیاز داخل به مسکن پوشش داده شود و در کشورهایی مانند امارات در این جنس سرمایه گذاری ها حوزه خاصی را مشخص کردند که سرمایه گذار خارجی در آن محدوده می تواند خرید و فروش انجام دهد و  بدین طریق توانستند بخش نیاز  بومی خود را جدا سازند.

**تسهیل در قوانین و مقررات و طراحی پروژه‌های جذاب در سواحل جنوب

این کارشناس حوزه مسکن گفت: البته می توان به مدل‌های ترکیبی نیز اندیشید و با وجود این که در ساخت و ساز در ایران بخشی از مصالح ساختمانی در داخل کشور تامین می شود، این می‌تواند مورد استقبال سرمایه‌گذاران خارجی قرار گیرد اما پیش نیاز آن تسهیل در قوانین و مقررات و طراحی پروژه‌های جذاب در سواحل جنوب است.

وی گفت: در سواحل جنوب مانند بندرعباس و چابهار می‌توان شهرک‌های ویلایی و سرمایه‌گذاری خارجی را تعریف کنیم که در آن شهرک‌ها بتوانند تسهیلاتی خاصی نیز برای سرمایه‌گذاران فراهم شود که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و به خارجی‌ها مسکن را بفروشند تا بتوان رونقی را از محدوده‌ای که نیاز به حضور جمعیت می‌رود، را شاهد بود.

** پروژه‌های جذاب نوار حاشیه خلیج فارس و دریای عمان برای سرمایه گذاران

ایلاتی عنوان کرد: یکی از بخش‌های مورد توجه برای سرمایه گذاران خارجی در مسکن ایران بحث نوار حاشیه دریای خلیج فارس و دریای عمان است که می توان با برنامه ریزی مشخص و طرح‌های سرمایه‌گذاری ساخت توجه به جذابیت‌هایی که کشورهای مجاور برای جذب سرمایه خارجی ایجاد کرده‌اند و همچنین سهولتی که در قوانین سرمایه گذاری خارجی وجود دارد؛ می توان با شهرک‌سازی سرمایه‌گذاری خارجی در این زمینه اقدام کرد.

**نقش مهم تبلیغات در سرمایه‌گذاری‌های حوزه مسکن

وی گفت: یک بخش زیادی از جذب سرمایه‌ها به واسطه شبکه تبلیغاتی گسترده است که در اینترنت و فضای ماهواره‌ای تبلیغات گسترده‌ای را انجام می دهند و مخاطب خود را جذب می‌کنند و ما نیز در کنار پکیج سرمایه‌گذاری باید پکیج رسانه‌ای و پکیج تبلیغاتی داشته باشیم تا با تبلیغات درست بتوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کرد.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: اولویت ما این است که نگاه کلان با تامین نیاز داخل داشته باشیم و حرکت به سمت این که جذب سرمایه گذاری خارجی را در پروژه‌های مسکن داشته باشیم.

ایلاتی گفت:در حوزه سرمایه‌گذاری در خارج از کشور مسایل فرهنگی نیز دخیل است و اگر در کشور ثبات وجود داشته باشد باید بتوان با یک برنامه منظم انجام داد، بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند در داخل انجام شود و ما هنوز نتوانسته‌ایم که مردم را از خروج سرمایه‌هایشان بازداریم اما از نظر اقتصادی بخش مسکن ایران یکی از بخش‌های پرسود اقتصادی است که می‌توان با طراحی و تبلیغات درست به سرمایه‌گذاران خارجی معرفی کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |