جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 147369 17:18 1400/04/15
مهتمرین مسئله بازارسرمایه بازگشت اعتماد است

مهتمرین مسئله بازارسرمایه بازگشت اعتماد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مهتمرین مسئله بازارسرمایه بازگشت اعتماد است

مهتمرین مسئله بازارسرمایه بازگشت اعتماد است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

در معاملات روز گذشته شاهد جهش ۲۶هزار واحدی شاخص کل بورس بودیم به طوری که این رشد موجب شد شاخص کل بورس کانال یک میلیون و ۲۸۱ هزار و 130 واحدی را فتح کند. این رشد بازار موجب شد تا بیش از هفت میلیارد و ۳۵۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۰ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال داد و ستد شود. ضمن این که در روز گذشته شاخص هم‌ وزن با پنج هزار و ۱۵۳واحد افزایش به ۳۹۱هزار و ۶۲۳ واحد رسید. برای بررسی علل این جهش شاخص کل با یک تحلیل گر بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.

مهندس فواد صلواتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با جهان اقتصاد گفت: تا به امروز سهم‌های بنیادی اصلاح بسیار خوبی را تجربه کرده اند، از طرف دیگر با توجه به گزارش‌های دوره‌ای بسیار خوبی که شرکت های بورسی منتشر کرده‌اند که نشان از افزایش فروش شرکت های بورسی بوده است. مجموعه این عوامل موجب شد تا P/E شرکت‌های بورسی بسیار جذاب شوده تا سرمایه‌ها را از دیگر بازارهای مالی به بازارسرمایه کوچ دهد و توجه به بازارسرمایه را افزایش دهد.

مهمتیرن مسئله بازار سرمایه این است که اعتمادی که از بازارسرمایه از بین رفته است، مجدد به بازار سرمایه برگردد.

اگر حقوقی‌ها مجدد شروع به عرضه سنگین سهام کنند، بازارسرمایه مجدد عقب نشینی خواهد کرد و خریداران سهام از خرید منصرف خواهند شد، به همین دلیل حقوقی‌ها در این چند روز باید بازار سرمایه را حمایت کنند تا مجدد سهام‌داران به بازارسرمایه ورود کنند و با آوردن نقدینگی جدید سرمایه‌گذاری را در بورس گسترش دهند.

چند روزی هستیم که شاهد انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال هستیم، این گزارش‌ها به قدری جذاب هستند که سرمایه‌گذاران را برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه ترغیب کرده است.

وی با اشاره به استقبال بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز گفت: همیشه افزایش نرخ ارز در بازارسرمایه تاثیرگذار بوده و کالاهای صادرات‌محور به دلیل افزایش قیمت های جهانی و همچنین افزایش نرخ دلار از افزایش نرخ ارز استقبال می کنند چرا که بر افزایش سودآوری این دست از شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است.

وی افزود: در کنار افزایش نرخ ارز شاهد افزایش تورم در کشور هستیم. ضمن این که دولت آقای روحانی که آخرین روزهای خود را در حال سپری کردن است، کسری بودجه سنگینی را بر دوش دولت بعدی قرار داده است. دولت آقای روحانی برای جبران کسری بودجه قیمت پایه اکثر حامل‌های انرژی محصولات را افزایش داده است، مانند قیمت پایه محصولات پتروشیمی و قیمت برق.

زمانی که قیمت پایه حامل‌های انرژی افزایش یابد مسلما قیمت تمام شده کالا نیز افزایش خواهد یافت. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های برق، حمل و نقل، نیروی کار و غیره است. بنابراین افزایش قیمت حامل‌های انرژی سبب افزایش تورم خواهد شد و افزایش تورم فشار اقتصادی را بر مردم افزایش خواهد داد.

اگر قیمت نرخ دلار در محدوده های فعلی ( حدود 25 هزار تومان ) باقی بماند و همچنین شرکت های بورسی به دلیل این که شرکت های تولید کننده خوش نامی هستند، صورت های مالی این دست از شرکت ها همواره با سود های شارپی که شناسایی می کنند، سهام داران را همواره خوشحال می کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |