جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 198524 18:52 1401/08/10
مهاجرت سهامداران خرد به سمت بازارهای موازی

مهاجرت سهامداران خرد به سمت بازارهای موازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مهاجرت سهامداران خرد به سمت بازارهای موازی

مهاجرت سهامداران خرد به سمت بازارهای موازی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با جهان مطرح کرد:

بورس روز گذشته توانست به روند صعودی خود ادامه دهد اما همانطور که در گزارش پیش‌بینی روز گذشته نیز عنوان شده بود، از اواسط معاملات شاهد افزایش عرضه‌ها بودیم. با این وجود باز هم تقاضا توانست تا حد خوبی مقابل فروشندگان مقاومت کند. در انتهای بازار روز گذشته شاخص کل بورس ۰.۸۶ درصد افزایش یافت و شاخص هم‌وزن که نماگر بهتری از وضعیت کلی بازار است، بازدهی مثبت ۱.۱۶ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات طی روز جاری در عدد ۲۴۴۸ میلیارد تومانی قرار گرفت و نکته منفی افزایش دوباره شدت خروج پول از بازار با ثبت عدد ۲۳۸میلیارد تومانی بود.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، طی دو سال گذشته زیان سهامداران جبران نشده و بلکه زیان برخی از سهامداران بیشتر شده است. به اعتقاد کارشناسان بازار سرمایه، در این روند فرسایشی باید با تزریق نقدینگی بازار سرمایه را احیا کرد، متاسفانه بورس به اغما رفته و برای احیا نیاز به یک شوک بزرگ دارد.

این گزارش حاکی ازآن است از سوی دیگر عده‌ای بر این باورند که در صورت توافق برجام به سرانجام برسد گروه‌های سهم‌های دلاری با توجه به ریزش ارز در بازار آزاد با اقبال کمتر خریداران روبه روخواهد بود.

گفتنی است کارشناسان نظرات متفاوتی را درخصوص اثر برجام بر بورس مطرح می‌کنند و باید منتظر ماند و دید که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بازار سرمایه کدام مسیر را برای حرکت خود انتخاب می‌کند.

در همین زمینه، علی بخشنده، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اظهار داشت: بازار سهام و اوراق بهادار ایران که با امید به احیای برجام و تغییر فضای کسب و کار صنایع ایرانی در ماه‌های گذشته با رونق محدودی مواجه شده بود، در روزهای اخیر شاهد هجوم سرمایه گذاران حقیقی و بعضا حقوقی در صف‌های فروش جهت خروج از این بازار سراسر منفی و فرسایشی بود.

وی تصریح کرد: با بررسی علل بوجود آمدن این بحران دلایل مختلفی را می توان شناسایی کرد که می توان افزایش ریسک‌های غیرسیستماتیک و تاثیر فضای شدید سیاسی بر بازار را یکی از عوامل مهم دانست.

وی بیان داشت: با توقف کامل مذاکرات برجام و یاس دو طرفه نسبت به احیای برجام در آینده نزدیک و با توجه به فضای حاکم بر جامعه در مهرماه ، به نظر سهامداران خرد، خروج سرمایه از بازار و مهاجرت به سمت بازارهای موازی را در پیش گرفته اند.

وی نبود اعتماد به ساختار بازار را یکی دیگر از عوامل بحران بازار سرمایه دانست و گفت: پس از سقوط آزاد بازار در سال‌های اخیر و عدم پاسخگویی مدیران دولتی و حاکمیتی، با وجود افزایش سودآوری در اکثر صنایع بورسی، به دلیل شکسته شدن کامل اعتماد سرمایه گذاران به ساختار دولتی بازار سرمایه و سقوط ادامه دار بازار سرمایه، اکثر سهامدارن بازار سرمایه را به وسیله‌ای برای پر کردن خلا منابع مالی بخش‌های دولتی می پندارند و از حضور پرقدرت مجدد امتناع می‌کنند، گرچه بسیاری از سهامداران خرد در ریزش‌های اخیر تقریبا ۸۰درصد ارزش سرمایه خود را از دست داده‌اند و دیگر جز خاطره‌ای مرگ آور به معاملات سهام حتی فکر نمی‌کنند.

بخشنده با بیان اینکه دخالت دولت در الزام صندوق‌ها برای خرید اوراق خزانه و اوراق مشارکت دولتی موردی است که امان بازار را بریده است اظهار داشت: با وجود تورم افسار گریخته در سایر بخش‌های اقتصادی و‌بازارهای موازی سهامداران خرید اوراق درآمد ثابت، طلا و مسکن را جایگزین سهام خود کرده اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |