پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 75974 15:25 1396/10/17
منصوری آرانی: مسئولان منشور حکومتی امام علی(ع) را مطالعه کنند

منصوری آرانی: مسئولان منشور حکومتی امام علی(ع) را مطالعه کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
منصوری آرانی: مسئولان منشور حکومتی امام علی(ع) را مطالعه کنند

منصوری آرانی: مسئولان منشور حکومتی امام علی(ع) را مطالعه کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: عباسعلی منصوری آرانی، کارشناس مسائل سیاسی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، درباره عبرت‌ها و فرصت‌های اتفاقات اخیر کشور برای مسئولان گفت: دشمنان همواره سعی می‌کنند مهم‌ترین دستاورد یک کشور را که استقلال و امنیت است، دچار چالش کنند و با ایجاد آشوب و آتش‌افروزی بیشتر عنصر امنیت ملی را با خطر مواجه سازند. آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها همواره پس از انقلاب اسلامی در کشور ما به دنبال این بودند که ثبات، آرامش و امنیت کشور را تضعیف کرده تا به تبع آن اقتصاد کشور ضربه‌پذیر شده و انرژی‌های داخلی تحت تأثیر این طرح‌ها نتواند در جهت رفاه و امنیت مردم گام‌های مناسبی بردارد و این رویکرد اردوگاه مقابل انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز بوده است که طبیعت دشمنی آنان است.

اعتراضات به حق مردمی؛ فرصت‌ها و عبرت‌های مسئولان

وی ادامه داد: اما آنچه لازم است در اردوگاه نیروهای خودی به آن توجه شود این است که هر آنچه برای دشمن سود و منفعت محسوب می‌شود برای ما ضرر است. مردم ما از ابتدای انقلاب تا به امروز هر اقدامی که لازم بوده در حمایت از انقلاب و نظام را در اشکال مختلف انجام داده‌اند؛ حضور در دفاع مقدس، شرکت در انتخابات و کمک‌های مالی و جانی و پشتیبانی سیاسی در راهپیمایی‌های مختلف و .... لذا مردم پایبندی خود را به آرمان‌های انقلاب با وجود همه مشکلات اقتصادی و معیشتی اثبات کرده‌اند و امروز مسئولان باید از اعتراضات به حق چنین مردمی عبرت بگیرند و از آن فرصتی برای اصلاح امور بسازند.

منصور آرانی با تأکید بر اینکه عبرت‌آموزی پیام مهمی است که مسئولان باید از اعتراضات اخیر مردم دریافت کنند، گفت: اگر اقدامات منفی عده‌ای اغتشاشگر را کنار بگذاریم مطالبه محوری عمده مردم در این روزها اعتراض به مشکلات اقتصادی، معیشتی و مفاسد اقتصادی و تبعیض‌های ناروا بود و لذا مسئولان باید به سمت شناسایی نقاط ضعف و ریشه‌یابی دقیق رخ دادن این اتفاقات بروند. این عبرت‌آموزی باعث می‌شود مسئولان در برنامه‌ریزی‌ها، قانون‌گذاری‌ها، رفتارها و ...تجدیدنظر کرده و آنها را به سمت حل مشکلات مردم تغییر جهت دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: مسئولان لازم است از خودشان بگذرند و به اندازه لازم از شیرینی‌های زندگی دنیوی بهره ببرند نه اینکه یک زندگی فراتر از یک مسئول در تراز نظام اسلامی و جدا از زندگی مردم عادی داشته باشند. لازمه فهم مشکلات زندگی مردم هم حضور در بین آن‌ها و بررسی مشکلات آنهاست تا بتوان برنامه‌ریزی‌های مطابق با واقعیت نه براساس آمارهایی که در زندگی مردم چندان ملموس نیست، انجام داد.

جریان‌های سیاسی وحدت همه‌جانبه را برای حل مشکلات در دستور کار قرار دهند

وی تأکید کرد: امروز باید پذیرفت بیکاری معضل بسیار بزرگی است و امروز باید پذیرفت آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر بسیار گسترده و خطرناک است. براین اساس وحدت همه‌جانبه جریان‌های سیاسی و احزاب و تشکل‌ها و پرهیز از دعواهای بی‌حاصل سیاسی ضرورت امروز کشور برای حل مسائل و مشکلات پیش روی مردم است. مسئله دیگر اینکه مسئولان باید پیش از پیش خود را مسلح به مکارم اخلاق کنند و بدانند رفتارها و گفتارهای غیر اخلاقی آنها تأثیرات نامطلوبی بر جامعه می‌گذارد که شاید در ظاهر چندان مشهود نباشد.

منصوری یادآور شد: این روزها کافی است مسئولان فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر را مرور کنند و به آن عمل کنند تا ببینند هرگز این مشکلات پیش نخواهد آمد. امام علی(ع) در یک بخش از این فرمان می‌فرمایند مالک به توده‌ها و عامه مردم بیشتر توجه کن. اینان کسانی هستند که در سختی‌ها و بحران‌ها کنار تو خواهند ماند. اگر همین یک فرمان مورد توجه مسئولان قرار بگیرد درمان همه این اعتراضات و مشکلات آسان خواهد شد.

مسئولان سازوکار مناسب اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی را فراهم کنند

منصوری آرانی درباره وحدت نظر همه مسئولان مبنی بر آزادی حق اعتراض مردم و ضرورت فراهم کردن ساز و کار مناسب برای برگزاری تجمعات اعتراضی قانونی مردم و جلوگیری از سوء استفاده جریانات اغتشاشگر و آشوب‌طلب گفت: قانون اساسی در اصل ۲۷ این مسئله را پیش‌بینی کرده و حق اعتراض و تجمع مردم را به رسمیت شناخته است و لازم است مسئولان در جهت اجرایی کردن آن گام بردارند و مکان‌های مناسبی را برای تجمعات اعتراضی مردم در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: پیشنهاد من این است از آنجا که حضرت امام(ره) بنیانگذار انقلاب و مأمن و مأوای توده‌های مردم است می‌توان یکی از صحن‌های حرم حضرت امام(ره) را به عنوان مکانی برای بیان نظرات، انتقادات و اعتراضات مردم در نظر گرفت تا مسئولان دولت، نمایندگان مجلس و سایر مسئولان نیز در این تجمعات حضور یافته و بی‌واسطه گلایه‌ها و مطالبات مردم را بشنوند و یک گفت‌وگوی طرفینی در یک فضای تعاملی سازنده و اصلا‌ح‌گرانه شکل بگیرد. وزارت کشور و نهادهای امنیتی ذی‌ربط نیز در این راستا می‌توانند اقدامات مؤثری انجام دهد و با در نظر گرفتن همه جوانب در جهت عملیاتی‌سازی این اصل مهم قانون اساسی گام بردارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |